روغن‌دان و راهنمای کامل خرید حضوری و اینترنتی آن | دهکده ابزار

روغن‌دان و راهنمای کامل خرید حضوری و اینترنتی آن

  • 10 تیر 1401
  • 0 نظر
  • mijjo content marketing

راهنمای خرید روغن‌دان

روغن‌دان از نظر شکل ظاهری با تنوع بالایی به بازار عرضه می‌گردد.این وسیله برای انجام کارهای روانکاری در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ابزار روغن‌دان علاوه بر نگهداری روغن، برای تزریق روغن در محل مورد نظر نیز استفاده می‌گردد. این ابزار دارای یک مخزن است که روغن یا ماده روانکار در آن ریخته می‌شود و دارای ظرفیت‌های مختلفی است. یک شلنگ انعطاف‌پذیر از مخزن خارج می‌گردد که به یک نازل اتصال یافته است و روغن از طریق آن بر روی قسمت مورد نظر ریخته می‌شود. در انواع گوناگون روغن‌دان‌ها یک دسته مناسب نیز تعبیه شده است که کار با آن را آسان می‌نماید. مدل‌های مختلفی از این ابزار در بازار موجود است که هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. جنس مخزن روغن‌دان معمولا فلزی در نظر گرفته می‌شود تا برای نگهداری روغن به اندازه کافی محکم و مقاوم باشد و همچنین به سهولت تمیز شود.

روغن دان کنزاکس مدل KOC-1350 ظرفیت 350 میلی لیتر

خرید از فروشگاه

البته فلزی که برای ساخت روغن‌دان به کار برده می‌شود، باید علاوه بر استحکام بالا دارای خاصیت ضد زنگ هم باشد. اما در برخی از روغن‌دان‌ها نیز، مخزن از جنس پلاستیک فشرده ساخته شده است. روغن‌دان‌ها با ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی از جمله حجم مخزن، قطر مخزن، مکانیسم عمل، قطر لوله، جنس لوله و بسیاری موارد دیگر قابل شناسایی هستند.

 

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

روغن‌دان برای چه کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

لوازم خانگی، انواع ماشین آلات و دستگاه‌های موجود در صنایع مختلف دارای قطعات متحرکی هستند که برای داشتن عملکرد صحیح و دقیق باید حرکت روان و راحتی داشته باشند. بنابراین برای بهبود عملکرد و همچنین پایین آمدن استهلاک دستگاه‌ها بهتر است که عمل روغن‌کاری به طور منظم و در زمان‌های مناسب بر روی آنها صورت گیرد. هنگامی که ماده روان کننده بین قطعات متحرک از بین می‌رود، حرکت دستگاه با مشکل روبرو می‌گردد و صدای ناخوشایندی در هنگام کار کردن با دستگاه شنیده می‌شود. در چنین مواقعی حتما باید قطعاتی از دستگاه مانند چرخ دنده‌ها، زنجیرها، بلبرینگ، شفت‌ها و غیره به ماده روان کننده‌ای مانند گریس یا روغن آغشته شوند. انجام این عمل با استفاده از ابزار روغن‌دان به راحتی صورت می‌گیرد. با به کارگیری روغن‌دان می‌توان روغن را به صورت قطره قطره و کاملا کنترل شده بر روی قطعات تزریق نمود و حرکت و عملکرد آنها را بهبود بخشید.
بسیاری از وسایل منزل از جمله کولر، چرخ خیاطی، دوچرخه و اغلب لوازم برقی باید هر چند وقت یک بار مورد بررسی قرار گیرند تا اگر به روانکاری نیاز دارند، این عمل با استفاده از روغن‌دان‌های مناسب بر روی آنها انجام گردد.

روغن دان گلکسی وان مدل GO-350 ظرفیت 350 میلی لیتر

خرید از فروشگاه

ابزار روغن‌دان برای خودرو و موتورسیکلت‌ها نیز بسیار پر کاربرد است. هر چند که در این وسایل نقلیه منبع مخصوصی برای روغن در نظر گرفته شده است اما جهت روانکاری قطعات مکانیکی متحرک آنها به روغن‌دان نیاز هست. یکی از کاربردهای مهم دیگر روغن‌دان، استفاده از آن برای روانکاری آسانسورها است. روغن کاری آسانسور از جمله مهمترین و مؤثرترین عوامل تأثیرگذار بر عملکرد درست و بهتر آسانسورها به شمار می‌آید. چرا که به طور قابل توجهی سبب کاهش سایش و خوردگی قطعات می‌گردد. بنابراین روغن‌دان آسانسور از لوازم جانبی مهم و ضروری آن محسوب می‌شود. این ابزار بر روی کابین آسانسور نصب می‌شوند و دارای نمدهایی هستند که یک سر آنها داخل روغن و سر دیگر آنها در تماس با ریل آسانسور است.نمدها با جذب روغن سبب چرب شدن ریل‌ها شده و استهلاک را تا حدود زیادی کاهش داده و حرکت کابین را روان می‌نمایند.

هرچند ممکن است روغن‌دان یک وسیله کوچک و ساده‌ به نظر برسد اما جزو ابزار بسیار پرکاربرد و ضروری به شمار می‌آید. این وسیله می‌تواند کمک شایانی نماید تا وسایل و لوازم گوناگون مکانیکی و الکتریکی علاوه بر داشتن کارکرد صحیح دارای عمر مفید طولانی‌تر و بیشتری باشند. در نتیجه وجود چنین ابزار پر کاربردی در تعمیرگاه‌ها، مکانیکی‌ها، کارخانه‌ها، منازل و بسیاری مکانهای دیگر ضروری است. همچنین برخی تصور می‌نمایند این ابزار چون در دسته بندی ابزارآلات گاراژی قرار دارد، فقط در چنین مکان‌هایی مورد نیاز است اما باید گفت که از روغن‌دان علاوه بر امور تأسیساتی، ساختمانی و صنایع مختلف در منازل نیز برای انجام کارهایی مانندروغن‌کاری لولاها استفاده می‌شود.

خصوصیات و ویژگی‌های انواع روغن‌دان

روغن‌دان‌های مختلف موجود در بازار دارای خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی هستند که بسته به نوع نیاز باید یکی از آنها را انتخاب نمود. حجم روغن‌دان از ویژگی‌های مهمی است که بر حسب میلی‌لیتر یا سی‌سی بیان می‌شود. در مدل‌های گوناگون این ابزار با حجم‌های 200، 300، 350 و حتی 500 میلی‌لیتر به بازار ارایه می‌گردد. این ویژگی معمولا بر روی بدنه ابزار درج می‌شود تا کاربران بتوانند آن چیزی را که مورد نیازشان است به راحتی انتخاب نمایند. یکی دیگر از خصوصیات روغن‌دان قطر مخزن آن است که بر حسب میلی‌متر مشخص می‌گردد و در مدل‌های مختلف متفاوت است.به عنوان مثال روغن‌دان‌هایی با قطر مخزن 58، 62،68، 70، 74، 85 و 90 میلی متر در بازار وجود دارند.

روغن دان تنسر کد 4300 ظرفیت 300 میلی لیتر

خرید از فروشگاه

با در نظر داشتن دو ویژگی حجم و قطر مخزن این ابزار می‌‌توان به اندازه آن پی برد و مدل مناسبی را برای انجام کار مربوطه خریداری نمود. جنس و طول لوله روغن‌دان نیز از جمله ویژگی‌هایی هستند که برای انتخاب صحیح این ابزار باید مورد توجه قرار گیرند.جنس لوله‌ی متصل به مخزن روغن‌دان می‌تواند پلاستیکی و یا فلزی در نظر گرفته شود. در اغلب مدل‌ها جنس لوله پلاستیکی است ولی برخی نیز لوله فلزی دارند. گاهی اوقات نیز تولیدکنندگان روغن‌دان‌هایی فاقد لوله را به بازار ارایه می‌دهند.

همچنین برخی از مدل‌های این ابزار دارای هر دو نوع لوله پلاستیکی و فلزی هستند. در برخی از انواع روغن‌دان در محل اتصال لوله به نازل، واشری قرار داده می‌شود تا از ریزش و نشت روغن در هنگام کار جلوگیری به عمل آید. در واقع تولیدکنندگان ابزار آلات می‌توانند با قرار دادن گزینه‌هایی مانند داشتن هر دو نوع لوله پلاستیکی و فلزی بر روی محصول خود، اطمینان خریداران را حاصل نمایند. روغن‌دان‌های دستی از طریق دو مکانیسم فشاری و یا پمپی عمل می‌کنند. در برخی از مدل‌های این نوع ابزار که با مکانیسم پمپی کار می‌نمایند، پمپ دارای دو سوپاپ ساچمه‌ای است و این امر سبب پمپاژ یکنواخت و بهتر روغن می‌گردد. همچنین با استفاده از این مدل روغن‌دان‌ها می‌توان مقدار روغن بیشتری به قسمت مورد نظر تزریق نمود. بنابراین نحوه مکانیسم عمل این ابزار نیز یک ویژگی مهم تلقی می‌شود چرا که در راحتی استفاده از آن تأثیر زیادی دارد و از این لحاظ برای کاربران بسیار حایز اهمیت است.

به چه نکات مهمی در هنگام خرید روغن‌دان باید توجه نمود؟

بسیاری از کاربران قبل از خرید و انتخاب روغن‌دان سعی می‌کنند اطلاعات لازم در مورد انواع مدل‌ها و کاربردهای این ابزار را به دست آورند تا بتوانند روغن‌دانی را که متناسب با کار و نیاز آنها است، تهیه نمایند. در بالا به بعضی از ویژگی‌های مهم این ابزار اشاره نمودیم اما در زمان خرید و برای داشتن بهترین انتخاب باید برخی مسایل دیگر را نیز مورد توجه قرار داد. از آنجا که روغن‌دان وسیله‌ای است که هم برای مصارف خانگی و هم مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد زیادی دارد، بنابراین بررسی نکات مهم و ضروری برای خرید آن بسیار حایز اهمیت است.در ادامه به شرح برخی از این مسایل می‌پردازیم:

• بدنه روغن‌دان از چه جنسی باشد؟

همان طور که قبلا نیز گفته شد، جنس بدنه روغن‌دان می‌تواند پلاستیکی و یا فلزی باشد.در صورت انتخاب جنس پلاستیکی این ابزار باید از استحکام و مقاومت آن کاملا مطمئن شد و چنانچه روغن‌دانی با بدنه فلزی را انتخاب می‌نمایید باید ویژگی‌هایی مانند ضد زنگ بودن و نسوز بودن آن را در نظر بگیرید. بسیاری از مدل‌های فلزی موجود در بازار، با روکش ضد زنگ به طور کامل پوشیده شده‌اند و در صورت توجه کافی به این موضوع دیگر نگرانی برای زنگ زدن ابزار وجود ندارد. چرا که اگر روغن‌دان زنگ بزند، کارایی اولیه و عملکرد صحیح خود را از دست می‌دهد و روغن داخل آن نیز دیگر قابل استفاده نخواهد بود. بنابراین جنس بدنه و خصوصیات ظاهری روغن‌دان از جمله مواردی است که در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرد.

روغن دان وینکس ظرفیت 300 سی سی

خرید از فروشگاه

• بررسی ویژگی‌های لوله روغن‌دان

وجود لوله دراز و باریک روغن‌دان یکی از مزیت‌های این ابزار به شمار می‌آید.در واقع با استفاده از این لوله می‌توان عمل تزریق روغن را حتی در مکان‌هایی که دسترسی به آنها سخت است، به راحتی و بسیار دقیق انجام داد. لوله‌ در انواع روغن‌دان دارای جنس‌های مختلف است.این بخش از روغن‌دان به صورت پلاستیکی و فلزی وجود دارد. علاوه بر جنس لوله، طول آن نیز از ویژگی‌هایی است که باید با توجه به نوع نیاز و متناسب با کاری که باید انجام شود، انتخاب گردد.

طول لوله روغن‌دان بر حسب میلی متر مشخص می‌گردد و در اندازه‌های 124، 150، 155، 180 میلی متر در مدل‌های گوناگون این ابزار دیده می‌شود. در برخی از انواع روغن‌دان‌های موجود در بازار، لوله‌ی آنها قابل جدا شدن است و در زمان استفاده می‌توان آن را نصب نمود و پس از اتمام کار جدا کرد. این ویژگی باعث می‌‌شود که لوله در طول زمان آسیب کمتری ببیند و همچنین روغن‌دان به راحتی در مکان‌های کوچک جای بگیرد. انعطاف پذیری لوله به ویژه در انواع پلاستیکی آن، از دیگر موارد مهمی است که حتما باید در نظر گرفته شود.وجود لوله منعطف به خصوص برای مدل‌هایی که دارای لوله ثابت هستند، می‌تواند از ایجاد شکستگی و نشتی در هنگام برخورد با جایی جلوگیری نماید.

به طور کلی باید گفت که ویژگی‌های لوله روغن‌دان از جمله جنس لوله، طول لوله، میزان انعطاف پذیری و ثابت یا متحرک بودن آن باید در هنگام خرید این ابزار بسیار مورد توجه قرار گیرد. البته در برخی از مدل‌ها علاوه بر لوله اصلی و نصب شده بر روی ابزار، یک لوله اضافی نیز قرار داده می‌شود تا در صورت آسیب و از بین رفتن لوله اولیه، با به کار بردن لوله جدید بتوان باز هم از روغن‌دان استفاده کرد.

• چگونگی طراحی دسته روغن‌دان

یکی از اجزای مهم ‌روغن‌دان دسته آن است که تولیدکنندگان باید در طراحی این بخش ظرافت و دقت لازم را داشته باشند. طراحی این قسمت باید به گونه‌ای باشد که کاربران در زمان استفاده از ابزار احساس راحتی نمایند. اندازه دسته نیز باید متناسب با ظرفیت و اندازه روغن‌دان در نظر گرفته شود. در واقع اگر دسته این ابزار راحت باشد، تسلط کاربر بر روی آن بیشتر بوده و کار با دقت بیشتری انجام می‌گیرد. در نتیجه خریداران باید به نوع طراحی و اندازه دسته در هنگام خرید ابزار توجه ویژه داشته باشند.

 روغن دان سامکو مدل YP-S0200 ظرفیت 200 میلی لیتر

خرید از فروشگاه

• چه برندهایی ابزار روغن‌دان را تولید می‌کنند؟

برندهای مختلفی در سراسر دنیا ابزار روغن‌دان را طراحی و تولید می‌نمایند.این ابزار می‌تواند محصول کشورهای مختلفی از جمله ایران، هند، آلمان، تایلند و غیره باشد. هر یک از برندها، این ابزار را با ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی به بازار ارائه می‌دهند. برندهای معتبر و معروف برای حفظ اعتبار خود و همچنین رضایت کامل مشتریان همیشه سعی می‌نمایند که محصولاتی با بالاترین کیفیت و بهترین کارآیی را به بازار عرضه نمایند. با توجه به این موضوع بهتر است که برای داشتن یک ابزار با کیفیت، راحت، ماندگار و مقاوم از برندهای معتبر انتخاب نمود.

• بررسی وضعیت گارانتی محصول

از آنجایی که لکه روغن بسیار سخت تمیز می‌شود باید دقت نمود که روغن‌دان خریداری شده کاملا سالم باشد و هیچ گونه نشتی نداشته باشد. اما در زمان خرید ابزار، امکان بررسی دقیق وجود یا عدم وجود نشتی نیست بنابراین باید حتما محصول را از فروشگاهی تهیه نمود که امکان مرجوع کردن کالا را داشته باشد. بسیاری از برندها برای اغلب محصولات خود، ضمانت پس از فروش دارند تا کاربران و مشتریان خود را از کیفیت محصولاتشان مطمین نمایند.برای خرید روغن‌دان نیز وجود گارانتی می‌تواند نوعی اعتماد در خریداران ایجاد نماید.

• بررسی قیمت انواع روغن‌دان

هر چند در بازار، قیمت انواع گوناگون روغن‌دان تفاوت چندانی با هم ندارد اما برخی از آنها با قیمت بیشتر و برخی دیگر با قیمت ارزان‌تر به فروش می‌رسند. عواملی مانند اندازه، حجم و ظرفیت مخزن، جنس بدنه، جنس و نوع لوله می‌توانند در میزان قیمت روغن‌دان تأثیر داشته باشند. بنابراین باید ابتدا خصوصیات ابزار را به طور کامل بررسی نمود و مدلی متناسب با کار مورد نیاز خریداری کرد. در این صورت می‌توان روغن‌دانی با قیمت مناسب انتخاب نمود. هر چند باید توجه داشت که کیفیت ابزار، تحت تأثیر قیمت آن قرار نگیرد و به خاطر قیمت بسیار پایین، نباید محصولی با کیفیت پایین را انتخاب نمود. در واقع باید در کنار مناسب بودن قیمت ابزار به سایر ویژگی‌ها و مهمتر از همه کیفیت محصول نیز توجه نمود.
به طور خلاصه باید گفت که روغن‌دان یک وسیله پر کاربرد است که در هر مکانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.بنابراین آشنایی با ویژگی‌های آن برای همه می‌تواند مفید و کاربردی باشد.خصوصیات و ویژگی‌هایی که در هنگام خرید باید مورد توجه واقع شوند و از جمله آنها می‌توان به جنس، حجم، قیمت و نوع برند این ابزار اشاره نمود.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

راهنمای خرید حضوری و اینترنتی میخکوب

راهنمای خرید حضوری و اینترنتی میخکوب حتماً برایتان پیش‌آمده که تجربه کوبیدن میخ به دیوار را داشته باشید. برای این […]

لیست قیمت روغن‌دان با کیفیت برای مصارف خانگی

لیست قیمت روغن‌دان با کیفیت برای مصارف خانگی روغن‌دان یکی از ابزارهای پرکاربرد است که از آن برای روانکاری قطعات […]

پرفروش‌ترین روغن‌دان در بازار کدام مدل است؟

بررسی پرفروش‌ترین روغن‌دان در بازار روغن‌دان یکی از ابزارآلاتی است که برای نگهداری روغن و روانکاری قطعاتی که دچار مشکل […]

مقایسه 3 برند روغن دان رونیکس، سفیر و الاستی در بازار

مقایسه 3 برند روغن دان رونیکس، سفیر و الاستی روغن از مواد مصرفی است که برای روان کردن استفاده می‌شود. […]

انواع روغن‌دان و نکاتی که باید درباره آن‌ها بدانید!

بررسی انواع روغن‌دان بدون شک دیده‌اید که امروزه برخی وسایل و دستگاه‌ها پس از مدتی کارکردن عملکرد اولیه خود را […]

لیست قیمت نردبان باکیفیت برای مصارف خانگی

لیست قیمت نردبان باکیفیت برای مصارف خانگی نردبان یکی از وسایل ساده اما ضروری در پروژه‌های ساختمانی و تعمیرات خانگی […]

نردبان و بررسی برخی از بهترین و پرفروش‌ترین مدل‌های آن در بازار

بررسی پرفروش‌ترین نردبان در بازار نردبان یک وسیله‌ی پرکاربرد در فروشگاه‌ها، منازل و کارگاه‌های صنعتی است که برای دسترسی به […]

برند نردبان هایلو، کرستون و تله استپس و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

مقایسه سه نردبان هایلو، کرستون و تله استپس نردبان یکی از آن ابزارآلاتی است که وجود آن در هر خانه، […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه