لیست قیمت روغن‌دان با کیفیت برای مصارف خانگی | دهکده ابزار

لیست قیمت روغن‌دان با کیفیت برای مصارف خانگی

  • 21 مرداد 1401
  • 0 نظر
  • mijjo content marketing

لیست قیمت روغن‌دان با کیفیت برای مصارف خانگی

روغن‌دان یکی از ابزارهای پرکاربرد است که از آن برای روانکاری قطعات مختلف استفاده می‌شود. در صنایع گوناگون ماشین آلات و تجهیزات مختلفی وجود دارند که بعد از مدتی بر اثر اصطکاک، مواد روان کننده‌‌ی آن‌ها از بین رفته و دچار خشکی می‌شوند. این موضوع علاوه بر ایجاد صداهای نامطلوب هنگام کار به مرور زمان به دستگاه آسیب می‌زند. بنابراین برای پیشگیری از استهلاک بیشتر باید قطعات به کار رفته در دستگاه‌ها روانکاری شوند. در این صورت عملکرد آن‌ها بهبود یافته و صدای نامطلوب قطعات از بین می‌رود. هر دستگاهی برای روان شدن به نوع خاصی از روغن‌ها و روان کننده‌ها نیاز دارد. برای روغن کاری قطعات، وجود وسیله‌ای به نام روغن‌دان الزامی است تا از طریق آن، روغن روی قطعات مورد نظر چکانده شود. البته این ابزار علاوه بر صنایع در مصارف خانگی نیز به کار برده می‌شود. بیشتر لوازم خانگی بعد از مدتی دچار استهلاک شده و به روغن کاری نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین بهتر است یک نمونه از انواع خانگی این ابزار را در منزل خود داشته باشید تا در مواقع نیاز از آن استفاده کنید. روغن‌دان در انواع و سایزهای مختلفی در بازار وجود دارد. اگر شما هم قصد دارید یک مدل از این ابزار را خریداری کنید باید با قسمت‌های مختلف و نحوه‌ی صحیح استفاده از آن آشنا شوید.

روغن دان ایست من کد 2001 ظرفیت 200 میلی لیتر

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

روغن‌دان از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

این ابزار انواع مختلفی دارد که از نظر ظاهری و عملکردی باهم متفاوت هستند اما تعدادی از اجزا در تمام مدل‌های آن مشترک است. اصلی‌ترین قطعات تشکیل دهنده‌ی روغن‌دان عبارتند از :

  • مخزن

این قسمت منبعی برای نگهداری انواع روغن و مایع روان کننده است. مخزن‌ها را از فلز و یا پلاستیک مقاوم می‌سازند. اما بیشتر روغن‌دان‌ها دارای مخزن فلزی هستند و دلیل آن دوام بیشتر فلز است. البته سطح داخلی آن را با مواد ضد زنگ مثل کروم و تیتانیوم پوشش می‌دهند تا در اثر برخورد با روغن‌ها دچار زنگ زدگی نشود. رویه‌ی بیرونی را نیز با روکش‌های مخصوص پوشش می‌دهند که در برابر عوامل محیطی مقاوم باشد. مخزن‌ها در ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند و گنجایش آن‌ها نسبت به کاربرد و موارد استفاده متغیر است. در صنایع و کارگاه‌ها از روغن‌دان‌هایی با مخزن بزرگ و در مصارف خانگی از انواع کوچکتر استفاده می‌شود.

  • لوله

شلنگ یا لوله بخشی از روغن‌دان است که یک سر آن به مخزن متصل شده و سر دیگر آزاد است. جنس این لوله‌ها معمولا فلزی یا پلاستیکی است و آن‌ها را بسته به نوع استفاده در طول‌های متفاوتی می‌سازند. این لوله وظیفه‌ی انتقال مایع روان کننده از مخزن به روی قطعه‌ی مورد نظر را بر عهده دارد.

  • نازل

این قسمت در انتهای لوله قرار دارد و فشار و سرعت خروجی روغن را کنترل می‌کند. نازل در روغن‌دان وظیفه‌ی چکاندن مایع روان کننده را بر عهده دارد. این قطعه انواع مختلفی دارد و برحسب استفاده، نوع مناسب آن را سر لوله قرار می‌دهند.

روغن دان ایست من مدل TUT-300 ظرفیت 300 سی سی

  • اهرم فشار

همان طور که از اسمش معلوم است با فشار دادن این اهرم، روغن از مخزن به لوله انتقال پیدا کرده و در نهایت سطح مورد نظر روغنکاری می‌شود.

  • دسته

روغن‌دان‌ها روی بدنه‌ی خود دسته‌ای دارند که معمولا جنس آن با جنس بدنه یکسان است و برای‌ حمل و جابجایی این ابزار به کار می‌رود.

از روغن‌دان در چه کارهایی استفاده می‌شود؟

روغن‌دان ابزاری به ظاهر ساده است که در صنایع کاربردهای زیادی دارد و از آن در مصارف خانگی نیز استفاده‌های فراوانی می‌شود. بیشتر لوازم مورد استفاده در منزل دارای قطعات متحرکی از جمله چرخ، محور، بلبرینگ و … هستند که هر از گاهی نیاز به روغنکاری دارند. زیرا این قطعات بعد از استفاده‌ی طولانی مدت کثیف شده و با از بین رفتن مواد روان کننده دچار استهلاک شده و در حرکت و عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد می‌شود. این شرایط به راحتی از طریق صدای نامطلوب حین کار قابل تشخیص است. اما برای جلوگیری از این اتفاق باید هر چند وقت یکبار این لوازم را بررسی کرده و در صورت نیاز، آن‌ها را به موقع روغنکاری کرد. اهمیت وجود روغن‌دان در این مواقع بیشتر حس می‌شود.

با کمک این وسیله می‌توان به تمام لوازم مثل چرخ خیاطی، لوازم برقی، دوچرخه و هر وسیله‌ی دیگری مقداری روغن تزریق کرده و از خشک شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری کرد. خودروها و موتور سیکلت‌ها روغن‌دان اختصاصی دارند که داخل موتور تعبیه شده و قطعات مکانیکی آن‌ها را روانکاری می‌کند. اما برای سایر لوازم نیاز است که از روغن‌دان‌های دستی و فشاری استفاده شود. با وجود این توضیحات می‌توان روغن‌دان را ابزاری مهم و ضروری در هر خانه دانست. زیرا با کمک این ابزار، مواد روان کننده با دقت بیشتری روی قطعات مورد نظر چکانده می‌شود.

روغن‌دان در چه مدل‌هایی وجود دارد؟

در بازار انواع روغن دان وجود دارد و هر کس نسبت به نوع کار و قطعاتی که قرار است روغنکاری کند یک مدل را انتخاب می‌کند. شرکت‌های بسیاری در زمینه‌ی تولید روغن‌دان فعالیت دارند و محصولات متنوعی به بازار عرضه می‌کنند. اما به طور کلی می‌توان این ابزار را برحسب سایز و جنس بدنه در انواع گوناگون دسته بندی کرد.

  • انواع روغن‌دان از نظر ابعاد

از آنجایی که این ابزار کاربرد عمومی – صنعتی دارد تولید کنندگان آن را در ابعاد مختلفی تولید می‌کنند تا برای هرگونه استفاده مناسب باشد. معمولا ابعاد بزرگتر برای مصارف صنعتی و کارگاهی مناسب است و از انواع کوچکتر آن در مصارف خانگی استفاده می‌شود. روغن‌دان‌های بزرگ مخزنی با گنجایش بیشتری دارند و مقدار روغن و روان کننده‌ی بیشتری در خود جای می‌دهند. اما انواع کوچک برای کارهای سبک مثل روغنکاری لوازم برقی خانه که به روغن کمتری نیاز دارند مناسب است. چنانچه قصد دارید برای استفاده در خانه یک مدل از این ابزار را تهیه کنید به سراغ مدل‌هایی با ابعاد کوچکتر بروید. زیرا علاوه بر اشغال فضای کمتر، از نظر وزنی سبک هستند و به راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

  • انواع روغن‌دان براساس جنس

به طور کلی بدنه‌ی این وسیله از جنس فلزی (ورق فولادی مقاوم) و یا پلاستیک فشرده ساخته می‌شود اما بیشتر تولید کنندگان فلز را برای این کار انتخاب می‌کنند. البته برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی در اثر تماس با مواد روان کننده، سطوح آن را با مواد مقاوم در برابر عوامل شیمیایی روکش می‌کنند. افرادی که به طور مداوم از این وسیله استفاده می‌کنند بهتر است انواع فلزی را انتخاب کنند که در برابر ضربه و سایر عوامل مقاومت بیشتری داشته باشد. هرچند پلاستیک فشرده نیز از مقاومت کافی برخوردار است اما بیشتر برای کارهای سبک‌تر به کار می‌رود.

روغن دان گلکسی وان مدل GO-350 ظرفیت 350 میلی لیتر

نحوه‌ی صحیح استفاده از روغن‌دان چگونه است؟

کار با این ابزار به مهارت خاصی نیاز ندارد و هر فردی به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. فقط کافی است چند نکته‌ی ساده را رعایت کنید تا علاوه بر استفاده‌ی آسان، طول عمر ابزار نیز افزایش یابد.

قبل از هر اقدامی باید دستکش بپوشید. زیرا روغن‌ها و گریس‌ها مواد شیمیایی هستند و نباید با پوست دست و یا چشم در تماس باشند. ابتدا داخل مخزن را بررسی کنید تا روغن کافی داشته باشد. در صورت خالی بودن مخزن، آن را با مایع روان کننده‌ی مورد نیاز پر کنید. سپس با کمک دسته، روغن‌دان را نگهداشته و سر لوله و نازل را در نزدیکی قطعه‌ی مورد نظر قرار دهید. البته بهتر است قبل از روغنکاری، سطح مورد نظر را از انواع آلودگی و گرد و خاک پاکسازی کنید. با فشار دادن اهرم، روغن از طریق لوله بیرون آمده و عملیات روغنکاری انجام می‌شود.

چند نکته‌ی مهم

دقت داشته باشید که اهرم را بیش از حد فشار ندهید و برای مدت طولانی در حالت فشرده نگه ندارید. چون در این حالت مقدار روان کننده‌ی بیشتری از نازل خارج می‌شود.

هنگام کار تا حد امکان سعی کنید روغن و مایع روان کننده روی بدنه و لوله‌ی ابزار نریزد و در صورت آغشته شدن به روغن آن را تمیز کنید.

پس از اتمام کار، سر نازل را با دستمال تمیز کرده و مطمئن شوید که روغنی در آن باقی نماند تا در استفاده‌های بعدی مسیر خروج روان کننده باز باشد.

در مجاورت حرارت و شعله از به کار بردن این ابزار بپرهیزید. زیرا روغن و روان کننده‌ها به سرعت مشتعل شده و باعث بروز حادثه‌ی خطرناک می‌شود.

یک روغن‌دان با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

درواقع یک روغن‌دان خوب و با کیفیت باید بتواند به طور کامل پاسخگوی نیاز کاربر باشد. از این جهت انتخاب نوع مناسب این ابزار از اهمیت بالایی برخوردار است. روغن‌دان‌های با کیفیت دارای بدنه‌ی مقاوم در برابر ضربه و عوامل محیطی هستند و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که از نشت روغن جلوگیری می‌کنند. کارایی و طول عمر روغن‌دان‌های فلزی نسبت به انواع پلاستیکی بیشتر است. عواملی مثل ظرفیت مخزن و طول لوله تاثیری در کیفیت ابزار ندارد و نسبت به نیاز افراد متفاوت است. البته هنگام خرید حتما باید به جنس و ظرفیت مخزن، جنس و طول لوله توجه کافی داشته باشید.

توجه به برند و شرکت سازنده‌ی محصول از دیگر نکات مهم در خرید این ابزار است. با اینکه شرکت‌های زیادی این محصول را تولید می‌کنند اما کیفیت آن‌ها باهم متفاوت است و معمولا برندهای معتبر محصولات با کیفیت بالایی ارائه می‌دهند. تا حدودی قیمت ابزار با کیفیت بیشتر از سایر محصولات است اما قیمت بیشتر نمی‌تواند به تنهایی ملاکی برای کیفیت بالا باشد. پرفروش‌ترین انواع خانگی این ابزار دارای مخازنی با حجم 200، 300 و 500 سی سی هستند و شما می‌توانید براساس حجم کاری خود نوع مناسب را انتخاب کنید. به طور کلی داشتن بدنه‌ی مقاوم، عدم نشتی، عملکرد مناسب و کارایی بالا از جمله مهمترین ویژگی‌های یک روغن‌دان با کیفیت هستند. در نهایت این شما هستید که انتخاب می‌کنید از کدام نوع این ابزار استفاده کنید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

راهنمای خرید حضوری و اینترنتی میخکوب

راهنمای خرید حضوری و اینترنتی میخکوب حتماً برایتان پیش‌آمده که تجربه کوبیدن میخ به دیوار را داشته باشید. برای این […]

پرفروش‌ترین روغن‌دان در بازار کدام مدل است؟

بررسی پرفروش‌ترین روغن‌دان در بازار روغن‌دان یکی از ابزارآلاتی است که برای نگهداری روغن و روانکاری قطعاتی که دچار مشکل […]

مقایسه 3 برند روغن دان رونیکس، سفیر و الاستی در بازار

مقایسه 3 برند روغن دان رونیکس، سفیر و الاستی روغن از مواد مصرفی است که برای روان کردن استفاده می‌شود. […]

انواع روغن‌دان و نکاتی که باید درباره آن‌ها بدانید!

بررسی انواع روغن‌دان بدون شک دیده‌اید که امروزه برخی وسایل و دستگاه‌ها پس از مدتی کارکردن عملکرد اولیه خود را […]

روغن‌دان و راهنمای کامل خرید حضوری و اینترنتی آن

راهنمای خرید روغن‌دان روغن‌دان از نظر شکل ظاهری با تنوع بالایی به بازار عرضه می‌گردد.این وسیله برای انجام کارهای روانکاری […]

لیست قیمت نردبان باکیفیت برای مصارف خانگی

لیست قیمت نردبان باکیفیت برای مصارف خانگی نردبان یکی از وسایل ساده اما ضروری در پروژه‌های ساختمانی و تعمیرات خانگی […]

نردبان و بررسی برخی از بهترین و پرفروش‌ترین مدل‌های آن در بازار

بررسی پرفروش‌ترین نردبان در بازار نردبان یک وسیله‌ی پرکاربرد در فروشگاه‌ها، منازل و کارگاه‌های صنعتی است که برای دسترسی به […]

برند نردبان هایلو، کرستون و تله استپس و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

مقایسه سه نردبان هایلو، کرستون و تله استپس نردبان یکی از آن ابزارآلاتی است که وجود آن در هر خانه، […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه