بررسی انواع ابزار همه کاره در بازار | دهکده ابزار

بررسی انواع ابزار همه کاره در بازار

  • 15 بهمن 1400
  • 0 نظر
  • mijjo content marketing

بررسی انواع ابزار همه کاره

داشتن ابزاری که بتواند کاربری‌های مختلفی داشته باشد یک مزیت محسوب می‌شود. کمبود فضا، افزایش سرعت عمل، کاربری آسان و … از مزایای ابزارهایی هستند که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. ابزار همه کاره یکی از وسایلی است که می‌تواند کارهای مختلف را به کیفیت مناسبی انجام دهد.
این روزها خرید ابزار فقط منحصر به بخشی از جامعه نیست و مشاغل مختلف با ابزارهای گوناگون سر و کار دارند. کارها روز به روز تخصصی‌تر می‌شود و نیاز به ابزارهای دقیق‌تر بیشتر حس می‌شود. مصرف‌کنندگان در زمان خرید به معیارهای مختلفی از جمله هزینه، کارایی، ابعاد، خوش‌دستی و … توجه می‌کنند. یک وسیله بزرگ با کارایی فوق‌العاده دیگر بهترین گزینه نیست زیرا حجم ابزار نیز مهم است. یک وسیله که می‌تواند چند کار مختلف را انجام دهد معمولا با استقبال خوبی مواجه می‌شود زیرا افراد به دلایل مختلف امکان نگهداری و حمل ابزارهای زیادی را ندارند.

 

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

انجام کارهای فنی و تعمیراتی به تخصص و ابزار مناسب نیاز دارد. همان قدر که سطح آگاهی پایین می‌تواند باعث ایجاد مشکل و خرابی در دستگاه شود، ابزار نامناسب نیز می‌تواند روند ساخت یا تعمیر را دچار چالش کند. بنابراین نیروهای فنی همیشه به دنبال بهترین ابزار هستند. ابزار همه کاره این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است زیرا می‌تواند امور فنی مختلف را انجام دهد و سطح کیفی بالایی را نیز ارائه دهد. این وسیله قدرتمند دارای بخش‌ها و قطعات مختلفی است که هر کدام قابلیتی را ارائه می‌دهند.
ابزار همه کاره کاربردها و انواع مختلفی دارد و در این مقاله سعی داریم شما را با این ابزار و انواع آن آشنا کنیم.

کاربرد ابزار همه کاره

ابزار همه کاره (ابزار چندکاره) یکی از قدرتمندترین ابزارها است که از آن در کارگاه‌ها نجاری و آهنگری، امور ساخت و ساز و طراحی، رنگ کاری و … می‌توان استفاده کرد. با همراه داشتن ابزار همه کاره دیگر نیازی به حمل چندین ابزار مختلف نیست و با استفاده از یک وسیله می‌توان کارهای مختلف را به طور همزمان و متوالی انجام داد.
با استفاده از ابزار همه کاری اموری مثل تراشیدن، سنباده زدن، برش و … انجام می‌شود. نوع کاربری این دستگاه به سری آن بستگی دارد و با تعویض سری کاربردهای مختلفی پیدا می‌کند. همچنین این وسیله با چرخش سری، بخش مورد نظر را به حرکت در‌می‌آورد. بنابراین یک ابزار چندکاره شاید به طور همزمان یک اره، دریل، پیچ گوشتی شارژری و یک فرز باشد. در حال حاضر انواع مختلف این دستگاه در بازار عرضه می‌شود که شناخته‌شده‌ترین انواع آن فرز همه کاره و ابزار همه کاره پیچ گوشتی است.

تاریخچه ابزار همه کاره

این وسیله در سال ۱۹۶۷ توسط شخصی به نام فین به جوامع مختلف کاری معرفی شد. در ابتدا از این ابزار برای امور درمان و ارتوپدی استفاده می‌شد. با استفاده از ابزار همه کاره گچ ناحیه شکستگی بدن را باز می‌کردند. حدود ۱۰ سال بعد تغییرات بسیار زیادی بر روی ابزار همه کاره انجام شد تا این کالا بتواند در صنایع و ساخت و ساز نیز کاربرد داشته باشد. درنهایت در سال ۲۰۰۸ ثبت اختراع این دستگاه انجام شد و شرکت‌های مختلفی شروع به تولید ابزار همه کاره و ارائه آن به بازارها کردند.

انواع ابزار همه کاره

دسته‌بندی‌های مختلفی برای ابزار همه کاره وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ابزار چندکاره دستی

همان طور که از اسم این دسته پیداست، برای استفاده از ابزار چند کاره دستی به نیروی فیزیکی دست احتیاج داریم. این نوع از ترکیب ابزار‌های مختلف کوچکی مثل پیچ گوشتی، انبردست، چاقو، آچار و قیچی تشکیل شده است. معمولا توسط یک دسته این ابزار به یکدیگر متصل می‌شوند و قابلیت باز شدن و قرارگیری در دسته را دارند. ابعاد این ابزار معمولا کوچک است و به راحتی در جیب لباس یک نیروی فنی گنجانده خواهد شد.

ابزار دو یا سه کاره

این ابزار در یک محفظه قرار دارند و معمولا دو یا سه کار مختلف را می‌توانند انجام دهند. با توجه به این که کاربری این دستگاه اغلب به صورت دریل و پیچ گوشتی برقی است، انواع شارژری و کابلی آن در بازار موجود می‌باشد. دریل پیچ گوشتی معروف‌ترین ابزار دوکاره موجود در فروشگاه‌های ابزار فروشی است.

ابزار همه کاره

این دسته کاربردهای زیادی دارند و به خاطر کاربری‌های مختلف به آن‌ها همه کاره می‌گویند. این دستگاه نیز به مانند ابزار دو کاره در انواع کابلی و شارژری تولید می‌شود. با توجه به عدم محدودیت کارایی، انواع مختلفی از ابزار همه کاره در فروشگاه‌ها مشاهده می‌شود اما در زمان خرید باید نکات مختلفی را بررسی کرد. در ادامه به بررسی مهمترین خصوصیات یک ابزار همه کاره می‌پردازیم که می‌تواند در انتخاب نهایی محصول توسط شما تاثیرگذار باشد.

ولتاژ و جریان دستگاه

ولت و آمپر توانایی که ابزار را در انجام وظایف تعیین خواهند کرد. هر چقدر این عدد بیشتر باشد، توان عملیاتی دستگاه بیشتر خواهد بود. در نتیجه دستگاه قادر به انجام کارهای سنگین‌تر یا فعالیت مداوم در مدت زمان بیشتری است.

منبع تغذیه

منبع تغذیه دارای دو نوع کابلی و شارژری است. نوع کابلی دارای سیم برق است که به وسیله پریز جریان برق را به دستگاه می‌رساند اما نوع شارژی قابلیت ذخیره برق و انرژی را دارد. اگر انتخاب شما نوع کابلی است باید به طول کابل و نوع دوشاخه دقت فرمایید و اگر می‌خواهید از انواع شارژی استفاده کنید، باید به مدت زمان نگهداری برق و مدت زمان شارژ کامل باتری توجه کنید. همچنین به علت تفاوت در منبع تغذیه وزن این دو نوع شاید ابعاد آن‌ها متفاوت باشد. نوع شارژی می‌تواند قابلیت حمل بهتری داشته باشد اما باید مراقبت تمام شدن باتری آن باشید. در طرف مقابل نوع کابلی امکان فعالیت مداوم را با اتصال به جریان برق دارد اما سیم آن گاهی مزاحم نیروی انسانی خواهد بود.

تعداد نوسان یا سرعت نوسان

ین شاخص با OPM نمایش داده می‌شود. در زمان خرید ابزار همه کاره حتما باید به عدد تعداد نوسان دقت داشت. واحد اندازه‌گیری این شاخص حرکت در دقیقه است و برای کسانی که در هنگام کار سرعت خاصی را از دستگاه انتظار دارند بسیار مهم خواهد بود.

کلید دیمر

بسیاری از قطعات الکتریکی ویژگی کلید دیمر را دارند. با استفاده از این کلید می‌توان سرعت دستگاه را کم یا زیاد کند و کنترل بیشتری روی روند فعالیت ابزار داشته باشد. داشتن این کلید در ابزار همه کاره یک مزیت محسوب می‌شود.

وزن

وزن دستگاه شاید مهمترین خصوصیات آن باشد. گرچه در نگاه اول سایر ویژگی‌ها اهمیت بیشتری دارند، اما یک وسیله تا زمانی کارایی داد که دست توان حمل آن را داشته باشد. دستگاه‌های سنگین در مدت زمان کوتاهی دست را خسته می‌کنند و نیروی فنی یا دست از کار می‌کشد یا نیاز به استراحت خواهد داشت. از طرفی وزن یک دستگاه باعث ایجاد فشار بر روی دست خواهد شد و فشار بیشتر باعث کاهش دقت می‌شود. از همین جهت احتمالا نتیجه نهایی و وسیله ساخته شده دچار خطا و نقص باشد.
از دیگر نکات می‌توان به کار با ابزار همه کاره در حالت‌های خاص و مناطق مختلف نام برد. زمانی که بالای نردبان قرار داریم و شاید تعادل در حد مطلوب نیست، وزن زیاد دستگاه می‌تواند دردسرساز شود. بنابراین خرید یک ابزار همه کاره سنگین با کاربردهای بسیار زیاد لزوما بهترین انتخاب نیست و باید وزن دستگاه مقداری باشد که دست آن را به راحتی بپذیرد.

برند تولیدی

شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا مشغول ساخت ابزارهای همه کاره هستند. کیفیت محصولات شرکت‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و قطعا هر چه شرکت معتبرتر باشد، محصول نهایی کیفیت بیشتری خواهد داشت. ابزار همه کاره احتمالا هزینه زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد. توصیه می‌شود در هنگام خرید این وسیله حتما نسبت به اعتبار و سابقه برند تحقیقات لازم را انجام دهید. بسیاری از کاربری‌های این دستگاه دارای نکات ایمین مختلف است که عدم رعایت آن‌ها یا کیفیت نامناسب دستگاه، می‌تواند تهدید برای جان و سلامتی شما باشد. بنابراین فقط نسبت به خرید ابزار همه کاره از بهترین شرکت‌های تولیدکننده اقدام کنید.
از مهمترین تولیدکننده‌های ابزار همه کاره می‌توان به برند محک، آینهل، بوش، فاین، آاگ، رونیکس، دوو، بلک اند دکر، باس، آینهل، ماکیتا، توسن و الیت اشاره کرد.

قابلیت تعویض سری

همان طور که ذکر شد کارایی ابزار اغلب توسط سری آن مشخص می‌شود. با تعویض سری (چه به صورت خودکار و چه دستی) کاربرد دستگاه عوض می‌شود. سهولت انجام این تعویض و عدم استفاده از آچار یک مزیت بزرگ برای دستگاه‌های همه کاره خواهد بود. دستگاهی که تعویض سری آن با تاخیر و مشقت صورت گیرد باعث هدر رفتن زمان و انرژی خواهد شد. اما دستگاهی که سری آن به راحتی و به سرعت تعویض می‌شود بهره‌وری نیروی کار را بیشتر می‌کند.
معمولا سری ابزار همه کاره به وسیله آچار آلن باز و بسته می‌شود اما امروزه انواع مختلفی وجود دارد که سری دستگاه با دست و بدون آچار تعویض می‌شود.

باتری

در بخش منبع تغذیه نکاتی در مورد ابزارهای همه کاره شارژی مطرح شد. باتری دستگاه‌های شارژی جزو اثرگذارترین قطعات هستند. بهتر است دستگاه مورد شما از باتری‌های مختلف پشتیبانی کند یا باتری یدک داشته باشد. همچنین باید ساعت نگهداری انرژی برق قابل قبول باشد. مدت‌زمان شارژ طولانی می‌تواند برای پروژه‌های بزرگ یک دردسر محسوب شود. از طرفی کیفیت باتری ممکن است در طول زمان افت کند و زودتر انرژی آن تخلیه شود. اگر قصد خرید ابزار همه کاره شارژی را دارید باید ساعات زیادی از تحقیقات خود را به کیفیت و مشخصات باتری اختصاص دهید.

چراغ

چراغ LED می‌توانید برای افرادی که قصد کار در محیط‌های کم‌نور را دارند بسیار کارگشا باشد. علاوه بر این کار در شب نیز معمولا به چراغ و نور متمرکز نیاز دارد. چراغ LED یک ویژگی اجباری برای همه ابزارهای همه کاره نیست اما وجود آن می‌تواند دست نیروی کار برای فعالیت در ساعات و مناطق مختلف را باز کند.

دسته کمکی

گاهی برای کار با ابزار همه کاره نیاز به تسلط بر دستگاه و حرکت بسیار آرام و کنترل شده دارید. با استفاده از دسته کمکی می‌تواند دقت حرکت ابزار را بیشتر کنید. در برخی موقعیت‌ها نیز استفاده از دسته اصلی سخت است و دستگیره‌های کمکی می‌تواند کار با دستگاه را سریعتر کند. علاوه بر این با استفاده از دسته کمکی انرژی حمل و نگهداری دستگاه را می‌توان روی دو دست تقسیم کرد تا خستگی ناشی از کار کمتر شود.

انواع تیغ اره متناسب با نوع کار

دستگاه‌های همه کاره دارای انواع مختلفی از تیغ اره هستند. حتما باید در زمان خرید محصول نسبت به بررسی تیغ اره اقدام کنیم. در ادامه به برخی از تیغ اره‌های موجود در بازار اشاره می‌کنیم.

تیغ اره دیسکی

این تیغ اره برای کار با چوب و فلزاتی غیر از آهن استفاده می‌شود. مهمترین خصوصیت تیغ اره دیسکی ایجاد برش‌های عمیق و جدا کردن قطعات چوبی و فلزی است. طراحی‌های ساختمانی و سطوح کاذب مثل پنل کف از جمله کاربردهای تیغ اره دیسکی است.

تیغ اره عمقی چوب و فلز

برای برش‌های عمیق و ظریف روی سطوح مختلف از این تیغ اره می‌توان استفاده کرد. چوب‌های نرم، پلاستیک نرم، سقف کاذب، پروفیل‌های آلومینیومی، ورق‌های نازک آهنی، میخ و پیچ و پروفیل‌های فلز رنگی دیواره باریک می‌توانند توسط تیغ اره عمقی چوب و فلز بریده شده یا سوراخ شوند. نیروهای فنی در برش‌های محل پریز، برش لوله‌های مسی و بخش‌های مختلف سقف کاذب از این تیغ استفاده می‌کنند.

تیغ اره عمقی HCS چوب

تیغ اچ سی اس نیز برای برش چوب و پلاستیک نرم کاربرد دارد. این تیغ قادر است برش‌های عمقی و معمولی را ایجاد کند. از کاربردهای این تیغ می‌توان به برش عمیق باریک در چوب‌های ضخیم پنجره‌های تهویه اشاره کرد.

تیغ اره عمقی چوب سخت

چوب‌های سخت را باید با تیغ مخصوص چوب‌های ضخیم برش داد. تخته‌های نئوپان به سختی برش می‌خورند و به همین دلیل تیغ اره عمقی چوب سخت استفاده می‌شود. در ساخت پنجره‌های سقفی از این تیغ برای ایجاد برش در نئوپان استفاده می‌شود.

تیغ اره عمقی HM فلز

ابزارهای همه کاره برای برش فلزات یا مواد با مقاومت سایندگی بالا به تیغ اره اچ ام فلز نیاز دارند. همچنین این تیغ اره برای فایبرگلاس، صفحات چندلایی و سقف کاذب نیز استفاده می‌شود. کاربرد اصلی تیغ اره عمقی HM برش‌های عمیق در موادی با مقاومت بالا در مقابل سایش است. کاربردهای اصلی این تیغ اره برید در بریدن درپوش آشپزخانه، برش میخ و پیج و فولاد زنگ زده است.

تیغ اره عمقی بیمتال چوب و فلز

برش چوب‌های نرم و سخت، صفحات با روکش چوبی و مصنوعی و میخ و پیچ‌ها با این تیغ اره ممکن خواهد بود. به طور کاربرد این تیغ اره را برش‌های عمیق در صفحات لایه‌دار با چوب سخت می‌توان عنوان کرد. کوتاه کردن تزئینات چوبی و شیار انداختن روی جعبه‌های تاشو مواردی است که استفاده از تیغ اره بیمتال برای آن‌ها بسیار مناسب است.

تیغ ساب موج دار

برش عایق‌ها و صفحات کاهنده صدا و اصطلاحا آکوستیک، کارتن، فرش و چرم نیاز به تیغ اره ساب موج دار دارد. این تیغ اره می‌تواند برشکاری مواد نرم را با دقت بسیاری بالایی انجام دهد. از همین رو برای برش صفحات کاهنده صدا در ساختمان‌ها و عایق‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

ابزار تراش انعطاف‌پذیر

چسب‌های موکت گاهی به آسانی جدا نمی‌شوند و برای کندن آن‌ها باید از ابزار همه کاره کمک گرفت. کندن این چسب‌ها و امور دیگری مثل از بین بردن بقایای رنگ سیلیوکون با سری تراش انعطاف‌پذیر ممکن است.

پایه ساب برای کاغذ سنباده

برای سنباده کشی روی سطوح باید سری مخصوص این کار را تهیه کرد. پایه سنباده می‌تواند پرداخت، رنگ‌زدایی، پاک کردن رنگ، سایش سطوح در کناره‌ها و گوشه‌ها را به خوبی انجام دهد. در نتیجه برای ساییدن رنگ، چوب، لاگ و سنگ از این سری استفاده می‌شود.

ساینده پروفیل

ساییدن پروفیل به سری محکم‌تری نسبت به سری سنباده دارد. با استفاده از ساینده پروفیل چوب، لوله، پروفیل، رنگ، لاک و اسپری قابل سایش است و تا قطر ۵۵ میلی‌متر می‌تواند لایه‌برداری کند.

صفحه دلتا HM-Riff

این سری به رنده کردن و ساییدن سطح کار ملات شده از بین بردن بقایای بتن خواهد پرداخت. قدرت سایندگی این سری بسیار بالا است و برای جدا کردن ملات یا چسب کاشی مناسب است. با داشتن ظرافت و دقت می‌توان از این دستگاه برای جدا کردن چسب موکت نیز استفاده کرد.

ابزار تراش ثابت

ابزار تراش ثابت برای کاردک کشی سطوح سخت کاربرد دارد. سطوح ملات‌شده و آغشته به چسب کاشی را باد این سری می‌توان صاف کرد. از این ابزار برای جدا کردن ملات، چسب کاشی و بقایای بتن و فرش استفاده می شود.

قیمت ابزار همه کاره

عواملی که پیش‌تر ذکر شد باعث رتبه‌بندی و تعیین قیمت دستگاه می‌شود. برند تولیدکننده، شارژی یا کابلی بودن، امکانات جانبی مثل چراغ و دسته کمکی و البته کاربری‌های مختلف روی قیمت نهایی محصول بیشتری تاثیر را دارند. دقت داشته باشید در خرید ابزار باید ویژگی‌های کیفی را بیشتر مد نظر قرار داد و در مقابل قیمت نهایی انعطاف داشت. یک ابزار مفید می‌تواند سال‌ها برای شما کار کند و سطح کیفی کار شما نیز ارتقا دهد. از طرفی ابزار بی‌کیفیت و ابزار دائما برای شما مشکلات مختلفی ایجاد می‌کند و سطح بهره‌وری نیروی کار و مرغوبیت محصول نهایی را کاهش خواهد داد. بنابراین هزینه بیشتر در خرید ابزار کاملا منطقی است و توجیه اقتصادی دارد. در واقع این هزینه سرمایه‌گذاری برای رسیدن به نتایج بهتر در آینده محسوب می‌شود.

ابزار همه کاره برقی یا شارژی؟

بین کارشناسان و متخصصان فنی همیشه اختلاف نظر پیرامون این موضوع وجود دارد. نه تنها ابزار همه کاره، بلکه بسیاری از ابزارها دارای انواع برقی و شارژی هستند و هر کدام مزیت‌های خاص خود را دارد. چیزی که روی انتخاب شما تاثیر خواهد گذاشت فعالیت و موارد استفاده خواهد بود.
ابزار برقی معمولا قدرت بیشتری دارند و بیشتر عمر خواهند کرد. در این ابزار کابل برق گاهی دست و پا گیر است و پیدا کردن پریز برق و اتصال به جریان برق همیشه برای نیروی کار دغدغه خواهد بود. ابزار همه کار شارژی به راحتی قابل استفاده است و اگر میزان شارژ باتری در طول استفاده کنترل شود، می‌تواند به کار سرعت ببخشد. در پروژه‌های بزرگ و فعالیت‌های مداوم نوع شارژی با چالش تخلیه انرژی رو به رو می‌شود. ضمنا نوع شارژی برای کارهای سخت که به قدرت بالای ابزار نیاز دارد شاید مناسب نباشند.
با توجه به نکات ذکر شده و فعالیت مورد نظر شما می‌توانید نحوه تغذیه دستگاه همه کاره را انتخاب کنید. معمولا ابزار همه کاره شارژی قیمت بیشتری دارد اما انواع پرقدرت برقی نیز دارای هزینه کمی نخواهند بود.

نکات مهم در هنگام استفاده از ابزار همه کاره

از وارد کردن فشار زیاد به دستگاه در هنگام استفاده بپرهیزید. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد نقص در دستگاه و جدا شدن قطعات شود که خطرات جانی به همراه خواهد داشت. از طرفی روشن ماندن طولانی مدت دستگاه باعث داغ شدن خواهد شد و بهتر است پس از مدتی استفاده و حس کردن حرارت بیش از حد، به دستگاه مهلتی برای استراحت بدهید.
انواع کارهایی که می‌خواهید با دستگاه انجام دهید را یادداشت کرده و در زمان خرید هر کدام را به دقت آزمایش کنید. گاهی کاربردهای مختلف دستگاه دارای نوسان است و یک کاربرد خاص ضعیف‌تر از بقیه عمل می‌کند. بهتر است قبل از خرید از سطح کیفی کاری دستگاه مطمئن شوید.
سری مناسبی برای هر کار استفاده کنید. گاهی برخی امور با سری‌های مختلف قابل انجام است و بعضی‌ها برای صرفه‌جویی در زمان از تعویض سری خودداری می‌کنند. عده‌ای نیز گاهی اوقات نیز برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها برخی از سری‌ها با کارکردهای نزدیک به هم را نمی‌خرند و با استفاده از یک سری دیگر امور را انجام می‌دهند. این کار عمر دستگاه را کاهش می‌دهد و کیفیت کار را پایین خواهد آورد. در برخی موارد نیز ایمنی را تهدید می‌کند و ممکن است باعث بروز حادثه شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که ذکر شد ابزارهای همه کاره انواع بسیاری زیادی دارند. به جز تفاوت در خصوصیات فیزیکی و عملیاتی، سری‌های مختلف نیز باعث ایجاد تفاوت‌های بیشتر می‌شوند. بهتر است نسبت به انواع مختلف آن آگاهی کافی را پیدا کنید و سپس نسبت به خرید اقدام کنید. آگاهی کامل می‌تواند باعث خرید ابزاری شود که نیازهای بیشتری از شما را رفع می‌کند. در طرف مقابل خریدهای عجولانه مسبب از دست رفتن سرمایه و هدر رفتن زمان خواهد شد.
حتما در زمان استفاده از ابزار همه کاره نکات ایمنی را رعایت کنید. ابزار همه کاره مناسب را خریداری کنید و از خرید سری‌های مختلف به بهانه صرفه‌جویی در هزینه سر باز نزنید. این ابزار قدرت و سرعت بالایی دارد و اشتباهات کوچک پشیمانی‌های بزرگ را به بار خواهد آورد.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

بررسی برخی از پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار

بررسی پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار ابزار همه کاره یکی از ابزار کاربردی در مشاغل فنی است که امکان […]

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره ابزار همه‌کاره از جمله ابزاری به شمار می‌آید که وجود آن در بسیاری از کارگاه‌ها ضروری […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه