آچار بکس و تمامی نکاتی که باید هنگام خرید این ابزار بدانید - فروشگاه دهکده ابزار

در هنگام خرید آچار بکس به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • 11 اسفند 1399
  • دیدگاه‌ها برای در هنگام خرید آچار بکس به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ بسته هستند نظر
  • kiani

در هنگام خرید آچار بکس به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

آچار بکس وسیله‌ای بسیار کاربردی است که امکان بستن و بازکردن تمام پیچ‌ها و مهره‌ها را فراهم می‌کند. محل‌هایی را در نظر بگیرید که امکان چرخش آچار در آن بسیار محدود است. بنابراین چگونه می‌توانید این پیچ‌ها و مهره‌ها را سفت کرده و یا آن‌ها را باز کنید؟ یا پیچ‌ها و مهره‌های مختلفی را تصور کنید که اندازه‌های متفاوتی داشته و برای هر کدام به یک آچار مجزا، متناسب با سایز آن‌ها نیاز خواهید داشت. آیا باید آچارهای مختلف با اندازه‌های متنوع داشته باشید؟ پيچ‌هایی را تصور کنید که زنگ زده و در جای خود کاملا سفت شده‌اند. چه مقدار نیرو لازم است تا برای باز کردن آن توسط دست اعمال کنید؟ به چند آچار نیاز پیدا خواهید کرد؟ تمام این سوالات، باعث پیدایش ابزاری شد که پاسخگوی مناسبی برای رفع تمامی این نیازهاست.

اگر جزء افراد حرفه‌ای هستید که با اکثر سایزهای پیچ و مهره‌ها سرو کار دارید، آچار بکس راه حل ساده و هوشمندانه‌ای خواهد بود. چرا که تمامی نیازهای شما را به سادگی برطرف می‌کند. این آچار در مدل‌های مختلفی طراحی شده ‌است که می‌توان از آن‌ها برای بستن و باز کردن طیف وسیعی از پیچ‌ها در محل‌های تنگ و کم‌ جا استفاده کرد. آچار بکس با یک دسته و سری‌های متنوع در اندازه‌های مختلف است. بنابراین هیچ محدودیتی برای استفاده از آن وجود نخواهند داشت. علاوه بر این، مدل‌های مختلفی که گشتاورهای متفاوتی را ایجاد می‌کنند، موجب شده‌اند تا با کم‌ترین نیروی دست، گشتاور مورد نیاز برای چرخاندن پیچ را تامین شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی آچار بکس، انواع آن بر اساس منبع تامین نیرو و همچنین سری‌های قابل نصب  بر روی آچار بپردازیم.

فهرست مطالب: (با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت می شوید)

آچار بکس سه پر

آچار بکس سه پر

آچار بکس چیست؟</h2 id=”1″>

اگر بخواهیم تعریفی ساده از آچار بکس را بیان کنیم، باید بگوییم که آچار بکس وسیله‌ای با یک دسته و چندین سری به شکل استوانه است. وجود این استوانه‌ها با اندازه‌های مختلف این امکان را به کاربر می‌دهند تا بتواند از آن برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره با سایزهای مختلف استفاده کند. آچار بکس دارای دو بخش اصلی با عنوان دسته و سری است.

آچار بکس

استوانه آچار بکس

 این استوانه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در یک سمت آن‌ها یک سوراخ به شکل چهارگوش وجود دارد. در طرف مقابل این استوانه نیز سوراخی به شکل پیچ وجود دارد. سوراخ‌هایی که در سمت پیچ قرار دارند، اشکال منظمی هستند که به شکل‌های چهار گوش، شش گوش، هشت گوش یا دوازده گوش هستند. بنابراین اشکال، تمامی پیچ‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. از طرفی این چند وجهی‌ها دارای ابعاد مختلفی هستند که متناسب با سایز هر پیچ قابل استفاده‌اند. سایزهای این سوراخ‌ها بر حسب میلی‌متر و یا اینچ مشخص و قابل استفاده هستند.

دسته آچار بکس

دسته آچار بکس بخش دیگری از این وسیله است که استوانه‌ها بر روی آن سوار می‌شوند. این بخش دارای یک زبانه است. که یک سمت آن به شکل چهار گوش است. این چهار گوش بخشی است که قابلیت اتصال به دسته‌های دیگر برای تغییر کاربری آچار در محل‌های با محدودیت حرکت و جابجایی و یا اتصال به سری استوانه‌ای را دارد. با توجه به سری استوانه‌ای این وسیله، باید از آن برای مواردی استفاده کنید که امکان گردش کامل آچارهای معمولی وجود ندارد. علاوه بر این برای محل‌هایی مانند انتهای لوله‌ها نیز کاملا مناسب‌اند.

آچار بکس

آچار بکس سه پر

یکی از مدل‌های دسته در آچار بکس، دسته جغجغه‌ایست که به اختصار به آچار جغجغه نیز معروف است. این دسته آهنی دارای یک سری با یک ضامن است. این سری به شکل چرخ دنده است که این طراحی موجب باز و بسته کردن پیچ‌ها تنها با چرخش دسته و بدون نیاز به حرکت سری آن می‌شود. در واقع آچار جغجغه چرخشی یک طرفه دارد. این به بدان معنی است که ضامن با قفل کردن آچار در محل خود، با چرخش از یک سمت پیچ را باز کرده و با چرخش در جهت دیگر آزاد می‌شود تا مجدد با گردش دسته، پیچ را بسته یا باز کند. در واقع ضامن، سری آچار را قفل کرده و چرخ دنده‌ها تنها در یک جهت چرخیده و در جهت دیگر تنها دسته حرکت کرده و در نهایت با ادامه چرخش دسته، پیچ را باز و بسته می‌کند. این فرآیند به عملکرد جغجغه‌ای معروف است که قادر است تا با حرکات کوچکی که به دسته آچار وارد می‌كنيد، بدون نياز به اينكه آچار را از پيچ جدا كنيد، فرآيند باز و بسته كردن را با سرعت بالايي ميسر سازد. ضامن سر آچار جغجغه می‌تواند آچار را براي چرخش در هر دو جهت كه شامل باز و بسته كردن پيچ‌هاست، آماده كند.

درايو آچار بكس

شكل سري بكس‌ها به طور معمول، يك شش ضلعي منتظم است. اين سري به وسيله يك رابط كه مربعي شكل بوده و به آن درايو مي‌گويند، به منبع مولد نيرو به صورت اتصالات نر و ماده، وصل مي‌گردد. درايوهاي چهار گوش داراي ابعاد استانداردي هستند كه توسط اين ابعاد شناسايي شده و به شرح زير هستند:

درايو 1/4 اينچ، درايو 3/8 اينچ، درايو 1/2 اينچ، درايو 3/4 اينچ، درايو1 اينچ، درايو 1 ½ اينچ، درايو 2 ½ اينچ، درايو 3 ½ اینچ.

اين تنوع در تعداد و اندازه درايو آچار بكس باعث شده تا بتوانيد انواع سري بكس متناسب با سايز پيچ و مهره مورد نظر را روي آچار نصب كرده و از آن براي باز و بسته كردن پيچ‌ها استفاده كنيد. بنابراین تنوع در اندازه اين درايوها موجب شده تا طيف وسيعي از پيچ و مهره‌ها با اندازه‌هاي مختلف از كوچك تا بزرگ توسط اين آچارها شل و سفت شوند و كاربر را از داشتن آچارهاي معمولي متعدد بي نياز ساخته‌ است. براي استفاده از سري‌ها و درايوهاي بزرگ كه براي صنايع بزرگ مورد استفاده هستند، بايد از ابزارهاي هيدروليكي استفاده كنيد. چرا كه به نيرو و گشتاور بسيار زيادي نياز پيدا خواهيد كرد كه نيروي دست كمكي نخواهد كرد.

بايد دقت كنيد كه يك سري بكس يا همان بكس داراي دو جهت با دو شكل متفاوت است. يك طرف داراي يك دهانه 6 يا 12 ضلعي و به شكل مادگي است كه براي قرار دادن روي سري‌هاي پيچ و مهره‌ها طراحي شده‌ است. جهت ديگر اين بكس‌ها داراي يك مربع به شكل مادگي است، که براي نصب درايو آچار تعبيه شده ‌است.

طبقه‌بندی انواع آچار بکس با توجه به منبع تامین نیرو</h2 id=”2″>

براي اعمال نيرو به آچار بكش جهت گردش دسته، مي‌توانيد از نيروي دست استفاده كنيد كه ساده‌ترين حالت ممكن است.

اما براي ايجاد اين نيرو غير از دست، حالات ديگري نيز طراحي شده‌اند كه باعث افزايش مصرف اين وسيله و امكان استفاده از آن براي تمامي پيچ‌ها و گشتاورهای متفاوت شده‌ است. در زير به تعدادي از اين مدل‌ها اشاره مي‌كنيم:

  1. اچار بكس برقي: اين ابزار انرژي خود را طريق نيروي برق يا همان الكتريسيته تامين مي‌كند. از آن‌جايي كه منبع مورد نياز براي تامين انرژي آن، نيروي برق است، بنابراين نيازي به كمپرسور هوا ندارد. اين وسيله نيروي متوسطي را توليد مي‌كند. آچار بكس برقي، با توجه به توان توليدي براي كارهاي كوچك و براي مصارف خانگي و يا كارگاهي سبك قابل استفاده است. نكته مهم در اين مدل، وزن آن است. آچار بكس برقي وزن پاييني داشته و در صورت نياز به استفاده طولاني مدت، باعث خستگي دست نخواهد شد. علاوه بر اين، وزن كم این مدل موجب شده تا بتوانيد آن ‌را به سادگي به هرجايي كه مي‌خواهيد با خود ببريد. تنها بايد توجه كنيد كه براي استفاده از آن حتما بايد منبع تامين الكتريسيته داشته باشيد.
  2. آچار بكس شارژي: با توجه به نام اين وسيله به سادگي خواهيد فهميد كه عملكرد آن مانند آچار بكس برقي است. با اين تفاوت كه براي تامين نيروي الكتريكي مورد نياز خود، به يك باتري قابل شارژ نياز خواهید داشت. از آن‌جايي كه توان ابزار شارژي به علت تغيير منبع تامين نيروي آن (باتري به جاي نيروي برق) محدود مي‌شود، بنابراين نبايد از آن انتظار داشته باشيد كه قدرت زيادي داشته باشد. پس براي كارهاي بسيار سبك و مصارف خانگي كاملا مناسب هستند. همچنين اين مدل براي كارهاي سبك در محل‌هايي كه وجود سيم برق محدوديت حركتي ايجاد مي‌كند و همچنين محل‌هايي كه از پريز برق فاصله زيادي دارد، مناسب است. اين آچار نيز مانند مدل برقي موجب مي‌شود تا با حداقل اعمال نيرو توسط كاربر، فرآيند باز و بسته كردن پيچ‌ها ميسر شود.
  3. آچار بكس بادي: آچار بکس بادی مناسب‌ترین و محبوب‌ترین نوع است که با توجه به کاربردهای فراورانی که دارد، از نظر کاربران دارای امتیاز بالاتری نسبت به مدل‌های برقی، شارژی و هیدرولیکی است. براي بازكردن پيچ‌هاي بزرگ، زنگ‌زده و پيچ‌هايي كه نياز به قدرت زيادي براي باز و بسته كردن دارند، استفاده از ابزاری لازم است كه قدرت و توانايي بالايي داشته باشد. آچار بكس بادي مدلي است كه از آن در تمامي صنايع، كارخانه‌ها و كارگاه‌ها استفاده مي‌كنند. كاربران آچار بكس بادي، افرادي حرفه‌اي هستند كه براي كار با اين پيچ‌ها نياز به نيرو و سرعت بالا دارند. بنابراين به جاي استفاده از مدل‌هاي شارژی و برقي كه گشتاور كم‌تري را اعمال مي‌كنند، از مدل بادي استفاده مي‌كنند كه قادر است تا نيروي بيش‌تري را به پيچ‌ها وارد كند. اين مدل خود به چهار نوع طبقه‌بندي مي‌شوند:
    تفنگي- سركج – مستقيم و صليبی

مجموعه 12 عددی آچار بکس مدل 1/2

آچار بکس سه پر

تمامي اين موارد نيرو و گشتار زيادي را به پيچ وارد كرده و آن را با سرعت و دقت بالايي باز و بسته مي‌كنند. تنها مورد قابل تامل در اين مدل اين است كه براي استفاده از آن نياز به كمپرسور باد هم خواهيد داشت. آچار بكس بادي با نام‌هاي آچار بادي و آچار پنوماتيك نيز معروف است.

براي استفاده از آچار بكس بادي بايد به نكات زير توجه كنيد.

  1. آچار بكس بادي همانطور كه از نام آن پيداست، يك ابزار بادي است. براي افزايش طول عمر اين وسيله بايد به صورت دوره‌اي روغن‌كاري شده و بخش‌هاي مختلف آن كنترل شود.
  2. ابزارهاي بادي مانند آچار بكس بادي در زمان راه‌اندازي (شروع اوليه) داراي انرژي بسيار زيادي هستند. بنابراين بايد دقت بسيار زيادي در ابتداي كار به‌كار برد تا از صدمه به كاربر و دستگاه جلوگيري شود.
  3. شلنگ آچار بكس بادي به ضربه حساس است. بنابراين بايد توجه داشته باشيد كه در زمان استفاده از اين وسيله آن‌را با فاصله از اجسام تيز قرار دهيد. همچنين در مواقعی که قصد استفاده از این وسیله را ندارید، آن ‌را در محلی ایمن قرار دهید تا آسیب نبیند.
  4. برای اتصال شلنگ به دستگاه، از سیم‌های برنده مانند سیم مفتول استفاده نکنید. چرا که باعث ایجاد آسیب در قسمت شلنگ دستگاه خواهد شد.
  5. اگر قصد مسدود کردن مسیر هوا را در این ابزار دارید، بهتر است آن را از کمپرسور جدا کنید. خم کردن و یا تا کردن شلنگ باد، باعث ایجاد آسیب به دستگاه خواهد شد.
  6. برای اتصال آچار بکس بادی به دستگاه کمپرسور، حتما توجه کنید که از فشارهای مجاز و تعریف شده برای دستگاه استفاده کنید تا از صدمه به آن جلوگیری کنید.
  7. برای اتصال کمپرسور به آچار بکس بادی، از شلنگ‌های استاندارد استفاده کنید.
  8. شلنگ هوای متصل به آچار بکس بادی را در چند نقطه مهار کنید.

مزایای استفاده از آچار بکس بادی

  1. فشار هوا باعث افزایش گشتاور و کاهش آلایندگی می‎گردد.
  2. اگر به استهلاک دستگاه و عملکرد ان دقت کنید و آن‌را با مدل‌های برقی و هیدرولیکی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که آچار بکس بادی انتخابی به صرفه‌تر بوده و هزینه نهایی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.
  3. فشار هوا و در نتیجه گشتاور در این مدل قابل تنظیم است. بنابراین از اعمال فشارهای اضافی که موجب شکستن پیچ می‌شوند، جلوگیری خواهد شد.
  4. آچار بکس بادی وزنی به مراتب مناسب‌تر نسبت به مدل‌های دیگر دارد.
  5. افزایش سرعت کار با ابزار به علت استفاده از فشار هوا و در نتیجه کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آتی به علت کاهش زمان استفاده از وسیله.
  6. کم‌ترین نیاز به نیروی انسانی به علت استفاده از نیروی هوای فشرده شده.
  7. سرعت، دقت و قدرت بیش‌تر نسبت به سایر مدل‌ها

مجموعه40 عددی اچار بکس بی اس

آچار بکس سه پر

طبقه‌بندی انواع آچار بکس با توجه به سری وسیله

آچار بکس‌ها دارای سری‌های ثابت و متحرک هستند. بر این اساس، به مدل‌های آچار بکس با سری ثابت و سری متحرک دسته‌بندی می‌شوند.

آچار بکس باکیفیت

الف)آچار بکس های با سری ثابت

آچار بکس‌های با سری ثابت به انواع آچار چرخ، پیچ گوشتی سر بکسی، آچار بکس خم شو، آچار بکس T شکل، آچار کوک و آچار شمع طبقه‌بندی می‌شوند. در این بخش هر کدام را به اختصار معرفی می‌کنیم:

  1. آچار چرخ

آچار چرخ، یک آچار بکس از نوع غیر جغجغه‌ای و بسیار محکم است. سری‌های این آچار ثابت است. همچنین این سری‌ها به انتهای یک میله متصلند که به شکل L و X هستند. علاوه بر اين بايد بدانيد كه اين سري‌ها ثابت هستند. اين آچارها همينطور كه از نام آن‌ها پيداست، براي باز و بسته كردن ماشين‌های سواری،کامیون‌ها و انواع ماشین‌ها طراحی شده‌اند.

  1. پیچ گوشتی سر بکسی

پیچ گوشتی سر بکسی آچاری است که دارای یک دسته مانند پیچ گوشتی معمولی است. این دسته برای چرخاندن توسط دست تعبیه شده است. همچنین یک سری در سایزهای مختلف به انتهای آن متصل شده است که سایز آن بر اساس اینچ و یا سایزهای متریک مشخص می‌گردد.

  1. آچار بکس خم شو

آچار بكس خم شو يك نوع آچار با سري ثابت است كه يك سر آن تخت و سر ديگر آن رينگي است. در سمت رينگي اين وسيله، يك بكسي كه قابليت خم شدن دارد قرار گرفته ‌است.

  1. آچار بکسشکل

 اين آچار بكس به عنوان اهرم عمل كرده و داراي يك دسته به شكل حرف T است. اين دسته همانند يك اهرم بوده كه محل قرارگيري سري بكس در انتهاي آن است. سري بكس متصل به اين آچار مي‌تواند از نوع ثابت و يا از نوع كشويي باشد.

  1. آچار کوک

همانطور كه از نام اين آچار مشخص است، از آن براي كوك كردن آلات موسيقي استفاده مي‌شود. اين آچار بكس به صورت دستي كار كرده و دسته كوتاهي دارد.

  1. آچار شمع

آچار شمع مدلي است كه در آن دسته‌هاي بلند به كار نرفته‌است. بلكه از يك استوانه ساخته شده كه در دو طرف آن مادگي‌هاي شش وجهي قرار گرفته‌اند. از داخل بدنه اين استوانه، يك ميله كوتاه عبور داده شده‌است. در برخي از مدل‌هاي آچار شمع، از يك آچار T شكل براي چرخاندن اين استوانه استفاده مي‌گردد.

ب)آچار بکس با سری قابل تعویض

تا اين‌جا به بررسي آچار بكس‌هايي پرداختيم كه سري آن‌ها ثابت بوده و قابل تغيير نمي‌باشند. هر كدام از اين آچارها با توجه به نياز كاربر قابل استفاده هستند. بنابراين براي كارهاي اختصاصي‌تر مانند كوك كردن سازها و يا تعويض شمع خودرو به اين مدل‌ها نياز پيدا خواهيد كرد. در اين بخش به بررسي نوع ديگري از آچار بكس‌ها مي‌پردازيم كه سري در آن‌ها قابل تعويض و تغيير متناسب با عملكرد كاربر است. آچار بكس جغجغه‌اي، آچار ترکمتر تقه‌ای، آچار بكش با سر خم شو، اچار بكش همه‌كاره نمونه‌هايي از اين مدل هستند.

  1. آچار بکسجغجغه‌ای

آچار بکس جغجغه‌ای در مقایسه با سابقه طولانی مدت این وسیله، مدلی جدید به شمار می‌آید. مزیت مهم این مدل در آن است که بدون نیاز به جدا کردن سر آچار از پیچ و یا مهره، تنها با عمل رفت و برگشت دسته آن، قادر به باز کردن یا بستن پیچ‌ها خواهید بود. بنابراین نیازی به جدا کردن آچار از روی اتصال نخواهید داشت. به طور معمول یک اهرم بسیار کوچک روی بخش بالای آچار جغجغه (سر آچار) قرار دارد که باعث تغییر عملکرد آچار می‌گردد. این بدان معناست که با استفاده از این اهرم می‌توانید آچار را برای بستن و یا باز کردن پیچ‌ها تنظیم کنید.

درایو آچار بکس دارای چهار سایز اصلی است این سایزها با واحد اینچ مشخص می‌گردند. این چهار سایز عبارتند از:

درایو1/4 اینچ ، درایو 3/8 اینچ، درایو 1/2 اینچ و درایو 3/4 اینچ

آچار بکس با دوام

درایوهای بزرگ، مثل درایو 1 اینچ و یا درایوهایی بزرگ‌تر از این سایز، برای اتصالات تجهیزات و دستگاه‌های بزرگ و صنعتی استفاده می‌شوند. بنابراین اگر قصد استفاده از آچار بکس برای کاربردهایی چون کشتیرانی، هواپیمایی (باری یا مسافربری)، تعمیر تریلی‌ها دارید، باید از درایوهای بزرگ استفاده کنید.

مزایای استفاده از آچار جغجغه‌ای

  1. سری قابل تعویض: به علت مجهز بودن این وسیله به سری‌های قابل تعویض، می‌توان از آن برای دامنه وسیعی از فعالیت‌ها استفاده كرد. بنابراين از تهيه آچارهاي متعدد بي نياز خواهيد شد.
  2. سرعت كار: آچار جغجغه‌اي باعث افزايش سرعت كار به شكل چشمگيري خواهد بود. بنابراين براي فعاليت‌هايي كه نياز به باز و بسته كردن پيچ و مهره‌ها به شكل متداول داريد، اين وسيله سرعت انجام كار را در حد بالايي افزايش مي‌دهد. بنابراين با دقت و سرعت بيش‌تري عمل كرده و جايگزين مناسبي براي آچارهاي معمولي است.
  3. قيمت: در صورتي‌كه يك كاربر حرفه‌اي باشيد، قيمت آچار جغجغه‌اي كاملا مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود. آچارهاي معمولي موجود در بازار، داراي دسته مختص به خود هستند. يعني براي داشتن هر سايز، نياز به خريد يكي از اين آچارها خواهيد داشت. بنابراين در صورتي‌كه نياز به تهيه تعداد زيادي از آچارها در سايزهاي مختلف باشيد، بايد مبلغ زيادي را پرداخت كنيد. آچار جغجغه‌اي به همراه يك ست ارائه مي‌شود. هر ست شامل يك آچار با تعدادي سري مختص به خود است كه به آن متصل مي‌شود. بنابراين هزينه خريد به علت اين طراحي ويژه كاهش خواهد يافت. بايد توجه داشته باشيد، اين مورد براي كاربراني مناسب است كه به آچار با سايزهاي مختلف براي كارهاي خود نيازمندند. در صورتي كه فعاليت شما به چند سايز محدود مي‌شود، بهتر است آچار با سايز مورد نظر خود را انتخاب كنيد.
  4. جابجايي و حمل و نقل: آچارها داراي وزن مخصوصي هستند. در واقع هر آچار با توجه به سايز آن داراي يك وزن مشخص است. در صورت استفاده از فلزات و آلياژهاي مقاوم‌تر، وزن اين آچارها افزايش مي‌يابد. پس اگر نياز به حمل و نقل آن‌ها به طور مداوم داريد، بهتر است از آچار جغجغه‌اي استفاده كنيد. چرا كه با حذف تمامي دسته‌ها و جايگزيني اين دسته‌ها با يك آچار جغجغه‌اي، وزن كل مجموعه را به نحو موثري كاهش می‌یابد.
  5. امكان استفاده در فضاهاي خاص: استفاده از آچار در فضاهاي تنگ و با حداقل امكان چرخش آچار، همواره معضل مهمي براي كاربران مختلف بوده ‌است. آچار جغجغه‌اي در مدل‌های خاصي نيز طراحي شده‌است كه داراي دندانه‌هاي بسيار ريزي است. اين دندانه‌هاي ريز امكان استفاده از اين وسيله را در فضاهاي تنگ ايجاد كرده‌ است.
  6. آچار ترکمتر تقه ای

آچار بكس تركمتر همانند آچار جغجغه‌اي كار مي‌كند. بنابراين وقتي به گشتاور معيني مي‌رسد، يك صدايي مانند تقه، ايجاد مي‌كنند. در برخي از مدل‌هاي آچارهاي تركمتر تقه‌، صفحه نمايش ديجيتالي وجود دارد كه ميزان گشتاور وارد شده را نشان مي‌دهد. بايد توجه داشته باشيد كه براي انجام بعضي از كارها، به ميزان گشتاور مشخصي نياز است و گشتاور در اين پيچ‌ها حد معين و تعريف شده‌اي دارد. سرسيلندر خودرو را در نظر بگيريد. اين بخش به فشارهاي بيش از حد مجاز بسيار حساس است. بنابراين براي بستن پيچ‌هاي آن بايد گشتاور مجازي را وارد كنيد. آچار تركمتر اين امكان را مي‌دهد تا در صورت اعمال گشتاورهاي بالاتر از حد مجاز، آچار شروع به لغزيدن كند و گشتاور بيش‌تري را به پيچ يا مهره وارد نكند.

ب.3. آچار بکس با سر خم شو

اتفاقي كه در طراحي اين مدل افتاده، اين است كه، در آچار بكس با سر خم شو، درايوها بر روي يك لولا قرار مي‌گيرند كه در سرآچار قرار دارد. اين لولا موجب مي‌شود تا درایو به سمت عقب و جلو حرکت کند.

ب.4. آچار بکس همه کاره

استفاده از آچار بکس به علت حذف دسته‌های مختلف و فراهم آوردن سری‌های مورد نیاز با سایزهای مختلف، راه حلی بود که باعث افزایش سرعت کار و راحتی در حمل و نقل شده بود. اما گاهی اوقات، جفت کردن این سری‌ها و تبدیل‌های بکس، کاری دشوار و زمان‌بر است. چرا که نیاز به آزمون و خطا برای پیدا کردن سری مورد نظر یک تبدیل خواهید بود. علاوه بر این، تعداد تبدیل‌هایی که باید با خود حمل کنید و در نهایت مرتب کردن حجم زیادی از این سری‌ها کاری خسته کننده و زمان‌بر خواهد بود. وجود آچاری که کاربر را از این چک کردن‌ها بی‌نیاز کند، ایده‌ای کاربردی و پرطرفدار محسوب خواهد شد. آچار بکس همه کاره مدلی است که با طراحی آن، سرعت استفاده از آچار و انجام کار بسیار افزایش یافته است. درون سری این آچار به شکلی طراحی شده که قادر است با اعمال اندکی فشار، شکل سری اتصال را به خود بگیرد. این عمل با قرار گرفتن تعدادی پین در سری این آچار امکان پذیر شده ‌است. با قراردادن سری آچار بر روی اتصال، و اعمال فشار، سری بکس شکل اتصال را به خود گرفته و در جای خود محکم می‌شود. حالا تنها کافی است آچار بکس همه کاره را بچرخانید تا اتصال باز و یا بسته شود. دقیقا همانند آچار معمولی.

ب.5. آچار با سر گردان

آچار با سر گردان به شکلی طراحی شده ‌است که تمامی سر جغجغه‌ای آن حول قسمت‌های متصل به دسته حرکت کند و این حرکت به شکل گردان باشد.

ج) آچارهای غیر جغجغه ای

تا اینجا به بررسی انواع آچار جغجغه‌ای پرداختیم که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را داشتند. در این بخش به بررسی نوع دیگری از آچار بکس با عنوان آچارهای غیر جغجغه‌ای می‌پردازیم.

خرید اینترنتی آچار بکس

  1. آچار گشتاور

به علت به کار بردن دنده در آچارهای جغجغه‌ای، این مدل‌ها به گشتاورهای بسیار زیاد حساسند. در واقع اعمال نیروهای بالا به این مدل از آچارها، ممکن است باعث ایجاد صدمه به ابزار و از کار افتادن آن برای همیشه شود. بنابراین برای اتصالاتی که به گشتاورهای بسیار زیاد جهت شل و یا سفت شدن نیاز دارند، باید ابتدا از یک آچار مقاوم و محکم با گشتاور بالاتر استفاده کرد. آچار گشتاور مدلی است که دارای یک دسته بلند و محکم است. این دسته بلند و ساختار این وسیله موجب شده تا گشتاور زیادی توسط آن ایجاد شود. ساختار میله‌ای در آچار گشتاور و همچنین طول بلند این ابزار گشتاورهای بالایی ایجاد کرده و باعث شل شدن اتصال می‌گردند. بعد از اینکه اتصال توسط این آچار باز شد، برای ادامه کار می‌توانید از یک آچار معمولی و یا حتی آچار دستی استفاده کنید. با توجه به موارد ذکر شده، برای اتصالاتی که گشتارهای زیادی را لازم دارند، از آچار جغجغه‌ای استفاده نکنید. چرا که آچار گشتاور به همین منظور طراحی و ساخته شده ‌است.

  1. ترکمتر شاهینی

يكي از انواع آچارهاي تركمتر غير جغجغه‌ايست كه داراي يك نشان‌گر بلند يا همان شاهين است. اين نشانگر به انتهاي آچار متصل شده و سر آن موازي با سر آچار تنظيم شده ‌است. اين نشانگر روي يك صفحه با درجه‌بندي مشخص حركت كرده و ميزان گشتاور اعمال شده به پيچ را نمايش مي‌دهد. بايد توجه داشت كه دقت اندازه‌گيري در اين مدل پايين است. چرا كه ساده‌ترين مدل تركمتر بوده و در واقع اولين مدل طراحي شده تركمتر مي‌باشد. البته بايد توجه داشت كه دقت اين وسيله نسبت به تركمترهاي موجود بر روي دريل و يا پيچ گوشتي‌هاي برقي بيش‌تر بوده و خطاي كم‌تري دارد.

  1. آچار دسته هندلی

آچار دسته هندلی نوع خاصی از آچار بوده که دارای یک دسته به شکل هندل است. برای استفاده از این آچار باید سری مناسب را به آن وصل کنید. استفاده از این آچار موجب می‌شود تا اتصالات با سرعت بالایی باز و بسته شود.

  1. آچار بکس ارزان
  1. پیچ گوشتی بکس گیر

پیچ گوشتی بکس گیر می‌تواند سري‌ها را به خود متصل كند. اين عمل به وسيله سر پيچ گوشتي بكس گير انجام مي‌گيرد كه به شكل يك درايو نري است.

نكات مهم براي خريد آچار بكس</h2 id=”3″>

  1. نیاز کاربر: تعیین هدف و نیاز کاربر از تهیه یک وسیله اولین نکته‌ایست که همواره باید به آن توجه کرد. در واقع این نیاز کاربر است که مشخص می‌کند یک وسیله باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چه پارامترهایی باید در آن رعایت شده باشد. اگر جزء کاربران حرفه‌ای هستید، به مدل‌هایی نیاز پیدا خواهید کرد که گشتاور بالایی را ایجاد کند. همچنین بتوانید از این آچار برای محل‌های با زوایای مختلف و محدود استفاده کنید. توجه به سایز پیچ‌ها که در کارهای تخصصی مانند مکانیکی و کارخانه‌های بزرگ به وفور یافت می‌شوند، نیز مورد دیگری است که تعیین کننده نوع کاربری این ابزار خواهد بود. برای این موارد استفاده از آچار بکس بادی با سری‌های متنوع بهترین گزینه خواهد بود. چرا که هم گشتاورهای زیادی ایجاد می‌کند که باعث باز و بسته کردن انواع پیچ با سرعت و دقت بالا می‌شود. و هم محدودیتی برای مدل و سایز سری متناسب با پیچ مورد نظر نخواهید داشت.
  2. وزن آچار بکس: باید توجه کنید که هر وسیله بزرگ و مجهزی الزاما کاربردی نیست. گاهی اوقات، مخصوصا در مواردی که پروژه‌ها طولانی مدت و خسته کننده هستند، استفاده از ابزاری سبک و با طراحی مناسب از خستگی کاربر کاسته و کار را برای طولانی مدت میسر می‌سازد. باید توجه کنید که اگر از آچار بکس برای کارهای کوتاه مدت چه سبک و چه سنگین استفاده می‌کنید، وزن عامل موثری در انتخاب نخواهد بود. اما اگر به دنبال استفاده از این وسیله برای زمان‌های پیوسته و طولانی هستید، بهتر است به دنبال مدل‌های سبک با طراحی و ارگونومی متناسب و استانداردی باشید تا از خستگی هنگام کار جلوگیری کنید.
  3. اندازه آچار بکس: با اینکه هرچه یک وسیله کوچک‌تر وکاربردی‌تر باشد، از نظر مصرف کننده جذاب‌تر است، اما باید توجه داشت که برای گشتاورهای بزرگ، نیاز به آچارهای بزرگ‌تر دارید و این موضوع قابل انتخاب نیست. اگر انتظار یک گشتاور بالا از آچار خود را دارید به دنبال مدل‌های بزرگ‌تر باشید چرا که رابطه گشتاور با اندازه آچار، رابطه‌ای مستقیم است. یعنی آچار با انداره بزرگ‌تر گشتاور بیش‌تری را ایجاد می‌کند و برعکس.
  4. گشتاور آچار بکس: گشتاور همان نیرویی است که برای باز و بسته کردن پیچ به آن نیاز خواهید داشت. در واقع گشتاور نیرویی است که باعث چرخش یک جسم حول محور خود می‌شود. پس با توجه به این تعریف، اهمیت این نیرو مشخص می‌شود. برای باز کردن پیچ‌ها نیاز به گشتاورهای مختلفی خواهید داشت. اما تهیه آچار بکس با گشتاور 1500in-lbs بهترین گزینه بوده که نیاز کاربر را به خوبی تامین خواهد کرد.
  5. اندازه درایو آچار بکس: دانستن اینکه چه اندازه درایوی در آچار بکس پرکاربرد و مناسب است، نکته مهمی است که برای انتخاب این وسیله لازم و اساسی است. بهتر است بدانید که اندازه متداول درایو این وسیله، دو سایز 1/2 و 3/8 است. اما لازم است بدانید که درایور با سایز 1/2 به علت ایجاد گشتاور بیش‌تر پرکاربردتر از نوع 3/8 آن است.
  6. طراحی آچار بکس: طراحی و ارگونومی ابزار نکته مهمی است که به علت ایجاد راحتی در کار برای کاربر، جزء مواردی است که بسیار حائز اهمیت است. اگر یک وسیله به خصوص آچار بکس، طراحی مناسبی نداشته باشد، کار با آن در طولانی مدت دشوار خواهد شد. بنابراین طراحی آچار بکس باید به‌گونه‌ای باشد تا بتوان از آن برای طولانی مدت و کارهای متداول با حداقل زمان مورد نیاز جهت استراحت و در نتیجه وقفه در کار استفاده کرد.
  7. جنس مواد سازنده: به کار بردن مواد با کیفیت برای ساخت آچار بکس نکته بسیار مهم و قابل توجهی است. استفاده از فلزات مقاوم با خواص فیزیکی بالا موجب افزایش طول عمر آچار بکس خواهد شد. چرا که اعمال فشارهای بالا که حین کار اتفاق می‌افتد باعث کاهش استحکام این وسیله در مقابل ضربات و فشارهای آتی می‌گردد. بنابراین تنها پایین بودن قیمت آچار بکس، معیار مناسبی برای خرید این ابزار نیست.
  8. سري آچار بكس: در آچار بكس‌هايي كه سري در آن‌ها قابل تعويض است، امکان استفاده از يك آچار براي مقاصد مختلف است. در واقع سری اين امكان را به شما مي‌دهد تا تعداد زيادي از پيچ و مهره‌ها با اندازه‌هاي مختلف را باز كرده و يا ببنديد. بنابراين به جاي تهيه آچارهاي مختلف، تنها يك آچار با سري‌هاي با اندازه مختلف كافي است تا اين اتصالات را باز و بسته كند و كاربر را از تهيه آچارهاي مختلف بي‌نياز سازد. به دليل كاربرد فراوان از آچار بكس‌ها در صنايع مختلف، تقريبا سري‌هاي استاندارد و مختلفي متناسب با انواع پيچ و مهره‌ها با شكل و اندازه مختلف طراحي و ساخته شده ‌است. به طور معمول، مجموعه‌اي از سري‌ها به شكل يك ست درون يك جعبه قرار داده شده ‌است که برای استفاده از مجموعه‌ای از پیچ و مهره‌های مهم و پر مصرف قابل استفاده‌است. معمولا آچار جغجغه‌ای با مجموعه‌ای از سری‌ها در یک جعبه ارائه می‌شود که این سری‌ها متناسب با همان آچار موجود در جعبه است. نکته قابل توجه در خرید آچار بکس، کاربرد مصرف کننده است. اگر جزو افراد حرفه‌ای هستید که این وسیله یکی از ابزارهای کاربردی شما محسوب می‌شود، بهتر است که جعبه بکس را تهیه کنید. چرا که در صورت نیاز به آچارهای با اندازه‌های مختلف متحمل هزینه زیادی برای خرید تک تک این آچارها خواهید شد. بنابراین تهیه یک آچار با سری‌های مختلف، انتخابی عاقلانه خواهد بود. اما اگر جزء کاربران کم مصرفی هستید که به سایزهای مختلف نیاز پیدا نخواهید کرد، تهیه آچار با سایز مورد نظر مقرون به صرفه‌تر بوده و نیازی به جعبه بکس نخواهید داشت. چرا که قیمت یک جعبه بکس چند برابر یک آچار معمولی خواهد بود.
  9. قیمت آچار بکس: هیچ ارزانی بی حکمت نیست! جمله‌ای که به دفعات آن‌را شنیده‌ایم. بهتر است این بار توجه بیش‌تری به این جمله داشته باشید. آچار بکس‌های بی کیفیت که با قیمت‌های پایین در بازار عرضه شده و برخی اوقات برای کاربران جذاب نیز هستند، از مواد بی کیفیتی ساخته شده‌اند که پس از چندین بار استفاده از آن‌ها مقاومت خود را از دست داده و ممکن است دچار ترک، پریدگی لبه‌ها و یا شکستن کامل سری شوند. بنابراین بهتر است به جای ملاک قرار دادن قیمت، ابتدا به کیفیت آچار و برند آن توجه کنید و در نهایت به دنبال مقایسه قیمت آن‌ها باشید.

مجموعه 24 عددی آچار بکس جیالونگ مدل 33005

آچار بکس سه پر

آچار بکس ابزاری لازم و حیاتی برای تمامی فعالان در صنایع مختلف است که می‌توان گفت بدون استفاده از آن، عملکرد کاربر تا حد زیادی دچار اختلال شده و حتی ممکن است به علت وارد آوردن فشارهای نامتعارف جهت باز کردن یا بستن پیچ‌ها باعث آسیب به دستگاه یا بخش‌هایی از آن شوند. جایگزینی آچار بکس با آچارهای معمولی علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافی جهت خرید انواع آچار با سایزهای مختلف، باعث افزایش سرعت و کاهش نیروی انسانی مورد نیاز شده‌است. برای تهیه آچار بکس مناسب، باید انواع این ابزار و کاربرد هر یک را بشناسید. همچنین لازم است تا موارد موثر در تعیین عملکرد و کیفیت آن را شناخته تا با دقت بیش‌تری به انتخاب نوع مناسب خود بپردازید. با توجه به درایوها وسری‌های متنوعی که برای این ابزار طراحی و ساخته شده‌است، باید حجم و تنوع و سایز آچارهای مورد نیاز را بررسی و مشخص کنید تا بتوانید یک آچار بکس با ست متناسب با فعالیت خود را انتخاب کنید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

راهنمای خرید و لیست قیمت آچار بکس برقی و شارژی

راهنمای خرید و لیست قیمت آچار بکس شارژی و برقی آچار بکس نوعی آچار است که از یک دسته‌ی معمولی […]

بررسی باکیفیت ترین آچار بکس برقی و شارژی برای مصارف خانگی

بررسی باکیفیت ترین آچار بکس برقی و شارژی برای مصارف خانگی آچار بکس‌ جزء لوازم ضروری با اهمیت زیاد است. […]

مقایسه آچار بکس 3 برند بوش، دیوالت و ماکیتا

مقایسه 3 برند بوش، دیوالت و ماکیتا آچار بکس آچار بکس یکی دیگر از لوازم ضروری و پر کاربرد در […]

بررسی بهترین برند آچار بکس بازار

بررسی بهترین برند آچار بکس بازار با هدف نمایش لیست محصول آچار بکس یکی از پرکاربردترین ابزار فنی است که […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای در هنگام خرید آچار بکس به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ بسته هستند دیدگاه برای این نوشته

__(Comments are closed.,'kubrick')