انواع پیچ گوشتی و همه نکاتی که باید هنگام خرید انلاین آن ها بدانید - دهکده ابزار

هنگام خرید پیچ گوشتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • 30 فروردین 1400
  • 0 نظر
  • mijjo content marketing

هنگام خرید پیچ گوشتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پيچ گوشتي ابزاري ساده در جهان صنعتي شده امروز است. ابزاري كه با سادگي موجود در طراحي خود، توانسته تا بسياري از نيازهاي كاربران در صنايع مختلف را برطرف سازد. كم‌تر كسي را پيدا خواهيد كرد كه از اين ابزار حداقل براي يك بار استفاده نكرده باشد. علت آن نيز وجود پيچ‌ها در اكثر اتصالات است. براي ساخت يك وسيله بايد قطعات مختلف را به هم متصل كنيد. اين ويژگي موجب شده تا مجبور باشيد از پيچ‌ها در ابعاد و اندازه‌هاي مختلف استفاده كنيد. پس براي باز و بسته كردن آن‌ها نيز به پيچ گوشتي نياز پيدا خواهي كرد. به همين دليل مدل‌هاي مختلفي از اين ابزار با توجه به شكل پيچ‌ها ساخته شده‌اند. براي هر كدام نياز به يك پيچ گوشتي مخصوص داريد كه بتواند آن‌را باز يا بسته كند. استفاده از اين ابزار بسيار ساده است. تنها بايد به چند نكته توجه كنيد تا از آسيب به پيچ، ابزار و حتي خود جلوگيري كنيد. چرا كه انتخاب انواع پیچ گوشتی اشتباه اين وسيله نه تنها كاري از پيش نمي‌برد بلكه در برخي از موارد موجب آسيب به كاربر به علت لقي و در رفتگي ابزار از روي قطعه نيز گرديده‌است.

در اين مقاله به بررسي پيچ گوشتي و ساختمان آن مي‌پردازيم. سپس به معرفي مدل‌هاي مختلف آن پرداخته تا راهنماي مناسبي براي انتخاب مدل مورد نظر شما را ارائه دهيم. در نهايت به نكات مهم در خصوص انتخاب يك پيچ گوشتي مناسب و با كيفيت اشاره كرده و نكات ايمني و مهمي را كه بايد در زمان كار با اين وسيله مورد توجه قرار دهيد را به شما معرفي مي‌كنيم. پس با ما همراه باشيد تا بتوانيد علاوه بر يك پيدا كردن يك مدل با كيفيت، مدل مناسب با توجه به نياز خود را از ميان دنياي پيچ گوشتي‌ها انتخاب كنيد.

پیچ گوشتی مدل a8

پیچ گوشتی

تاريخچه پيچ گوشتي

هيچ وسيله‌اي را نمي‌توانيد پيدا كنيد كه شكل ابتدايي آن مانند شكل‌هاي امروزيش باشد. در واقع هميشه مدل‌هاي ساده ابزارها با توجه به ايده‌هاي اوليه انسان‌ها و براي رفع نيازهاي آن‌ها ساخته شدند و اين ابزارها با پيشرفت علم و تكنولوژي، شكل پيچيده و پركاربردتري به خود گرفتند. پيچ گوشتي نيز جزو همين ابزارهاست. ابتدايي‌ترين شكل اين ابزارها با توجه به ردي كه از خود در تاريخ گذاشته‌اند، متعلق به قرن 15 ميلادي است. در آن زمان و در كشورهاي آلمان و فرانسه، از مدل دو سوي اين وسيله استفاده مي‌كردند.

اين مدل بسيار ساده بوده و براي باز و بسته كردن پيچ‌هاي موجود در آن عصر قابل استفاده بودند. چراكه اين پيچ‌ها نيز شكل ساده‌اي داشتند و به پيچيدگي پيچ‌هاي امروزي نبودند. با مرور زمان و وارد شدن انسان به عصر صنعت و تكنولوژِ، پيچ‌هاي مربعي و سپس شش ضلعي كه با نام آلن نيز خوانده مي‌شوند نيز وارد چرخه صنعت و كار شدند. طبق مشاهدات و بررسي‌هاي صورت گرفته، اين تاريخ به حدود سال 1908 ميلادي باز مي‌گردد. اما ابداع پيچ گوشتي چهارسو به بعد از اين تاريخ باز مي‌گردد. اين زمان در حدود دهه 30 ميلادي تخمين زده شده‌است. اختراع اولين پيچ گوشتي چهارسو در اين زمان به هنري فيليپس نسبت داده شده‌است. از اين زمان به بعد، مدل‌هاي جديد اين ابزار با توجه به نياز كاربران طراحي و توليد شد. تمامي مدل‌هاي پيچ گوشتي جهت تسهيل در امور مرتبط به آن و افزايش سرعت و دقت در كار ابداع شده‌اند.

پيچ گوشتي چيست؟

پيچ گوشتي‌ها ابزارهاي دستي هستند كه تاريخچه استفاده از آن‌ها به اواخر قرون وسطي مي‌رسد. كار اصلي اين ابزارها باز و بسته كردن تمامي پيچ‌هاست. اما اين امر تنها با توجه به پيچ گوشتي متناسب با پيچ مورد نظر امكان پذير است. اين ابزارها علاوه بر سادگي، داراي تنوع بسيار بالايي در طراحي و اندازه هستند. همچنين شكل سري آن‌ها با توجه به نوع پيچ متفاوت است. اين تنوع در مدل، موجب شده تا با دنياي گسترده‌اي از شكل و اندازه اين محصولات روبرو شويد كه براي استفاده از هر كدام نياز به شناخت هر كدام خواهيد داشت. در قسمت بالايي پيچ يا سر آن، يك حفره وجود دارد كه اين حفره داراي شكل‌ها و اندازه‌هاي مختلف است. قرار دادن پيچ گوشتي مخصوص هر پيچ درون اين حفره، و اعمال نيرو به آن به صورت چپ‌گرد يا راست‌گرد، باعث بستن و يا باز كردن پيچ مي‌شود.

پیچ گوشتی مشتی دوطرفه مدل A17

پیچ گوشتی

ساختمان پيچ گوشتي

طراحي تمامي پيچ گوشتي‌ها به نحوي انجام شده‌است تا در عين سادگي بتوانند تمامي پيچ‌ها را باز و بسته كنند. بنابراين ساختار اصلي اين وسيله در تمامي مدل‌هاي آن به يك شكل بوده و از سه قسمت اصلي تشكيل شده‌است. اين سه بخش عبارتند از:

  1. دسته
  2. ميله محور يا همان شفت
  3. سري كه شكل آن متناسب با نوع پيچ متفاوت است.

در ادامه به بررسي هر كدام از اين بخش‌ها به طور مجزا مي‌پردازيم.

معرفي دسته پيچ گوشتي

وظيفه دسته پيچ گوشتي، هدايت بهتر و كنترل اين ابزار در زمان كار است. دسته باعث مي‌شود تا نگداشتن ابزار ساده‌تر شده و از فشار وارد شده به دست جلوگيري مي‌كند. همچنين اين دسته پيچ گوشتي است كه با ايجاد اصطكاك لازم، از سر خوردن اين ابزار در دست جلوگيري مي‌كند. در ابتدا از مواد ساده‌تري براي ساخت دسته اين وسيله استفاده مي‌كردند. امروزه با توجه به يافتن مواد مختلف، از متريال گوناگون و با كيفيت بيش‌تري براي ساخته دسته استفاده مي‌شود. براي ايجاد اصطكاك بيش‌تر بر روي دسته پيچ گوشتي كه جهت جلوگيري از سر خوردن آن در زمان كار انجام مي‌گيرد، دسته را فرم داده و شكل‌ها مخلتفي روي آن ايجاد مي‌كنند. اين كار باعث جلوگيري از رها شدن پيچ گوشتي در زمان كار با آن مي‌شود. دسته پيچ گوشتي‌ها اكثرا تركيبي از چند ماده است. به طور معمول، اين دسته تركيبي از پلاستيك سخت مانند سلولز استات و همچنين لاستيك است. در مرحله بعد روي اين ماده با متريال ديگري كه نرم‌تر بوده و سادگی و راحتی بیش‌تری در زمان کار با آن ایجاد می‌کند می‌پوشانند. این ماده معمولا لاستیک گرما دیده‌است.

معرفی میله محور یا شفت پیچ گوشتی

برای ساخت شفت یا همان شنک این وسیله از آلیاژی استفاده می‌شود که مقاومت بالایی در برابر فشار را داشته باشد. طبق بررسی‌ها صورت گرفته مشخص شد که در اکثر مدل‌ها از نوعی فولاد سخت برای ساخت محور استفاده می‌شود. این آلیاژ قادر است تا فشارهای بالا که در زمان چرخاندن پیچ ایجاد می‌گردد را تحول کند و از خم شدن و یا شکستن محور ابزار جلوگیری می‌کند. شفت پیچ گوشتی در دو نوع با سطح مقطع گرد و یا شش گوش ساخته می‌شود. علت ساختن شفت‌های با سطح مقطع دایره‌ای شکل، این است که بتوان آن را با آچار نگه داشت تا گشتاور یا همان نیروی بالاتری اعمال کرد. رنگ شفت‌ها در پیچ گوشتی‌های برندهای مختلف متفاوت است. همچنین آلیاژ به کار رفته در برندها و مدل‌های مختلف نیز متفاوت است. که بسته به نوع پیچ گوشتی و درجه کیفیت و سختی آن ممکن است ساده‌تر و یا حتی پیچیده‌تر و یا مقاوم‌تر باشد.

پیچ گوشتی دوسو-چهارسو سایز 21 سانتی متر

پیچ گوشتی

معرفی سری پیچ گوشتی یا آچارخور

سری پیچ گوشتی‌ها ممکن است از نوع متصل به شفت و یا جدا از آن باشد. پیچ گوشتی‌ها دارای مدل‌های پیشرفته‌تری نیز هستند. دریل‌ها و مدل‌های برقی از این نوع هستند. در دریل‌ها سری ابزار از بدنه آن جدا می‌شود. در واقع می‌توانید سایز و مدل مورد نظر را انتخاب و روی ابزار نصب کنید. معمولا از دریل‌های شارژی به عنوان پیچ گوشتی‌های شارژی نیز استفاده می‌شود.

برای ساخت سری پیچ گوشتی از فلزات و آلیاژهای گوناگونی استفاده می‌شود که موجب افزایش مقاومت این ابزار در برابر فشار می‌گردد. در زیر پرمصرف‌ترین عناصر به کار رفته در ساخت سری این ابزار را نام می‌بریم:

  • تیتانیوم
  • استیل ضد زنگ
  • فولاد HSS یا همان تندبر
  • CVM
  • S2
  • و فلزاتی که اشباع نشده‌اند.

علت این امر نیز کاهش خطر برق گرفتگی به واسطه استفاده از این دسته از فلزات است.

روش‌های ساخت پیچ گوشتی کدامند؟

برای ساخت پیچ گوشتی‌ها از دو روش فورج و ماشین‌کاری استفاده می‌شود. در این بخش به بررسی هر دو شیوه می‌پردازیم که روش‌های رایج در تولید انواع پیچ گوشتی هستند.

سری پیچ گوشتی نووا مدل NTB-1106

پیچ گوشتی

  • روش فورج

برای استفاده از روش فورج، باید به فلز مورد نظر، گرما داده شود تا کمی منعطف و چکش‌خوار شوند. بعد از گرما دادن به فلز از چکش برای شکل دادن به قطعه استفاده می‌شود. نکته قابل توجه در این متد این است که باعث افزایش مقاومت نسبت به روش ماشین‌کاری می‌شود. در واقع سری‌هایی که به روش فورج ساخته می‌شوند، مقاومت بسیار بالاتری نیز خواهند داشت. این پیچ گوشتی برای بستن پیچ در تمامی مواد، مخصوصا مواد سخت و نرم، بسیار مناسب است و تحمل بالایی دارند.

  • روش ماشین‌کاری

برای ساخت سری به روش ماشین‌کاری، از برش دقیق فلز در خلاف جهت بافت آن استفاده می‌گردد. برای ساخت سری به این روش، نیاز به ابزارهای بسیار دقیقی خواهید داشت. اما نقطه ضعف بزرگ این روش، ضعیف بودن سری‌های ساخته شده توسط آن است. سری‌هایی که به روش ماشین‌کاری ساخته می‌شوند، شکننده بوده و احتمال شکستن آن‌ها در زمان بستن و یا باز کردن پیچ‌ها بسیار بالاست. پیچ گوشتی‌های ساخته شده به روش ماشین‌کاری به علت شکنندگی بالا، اصلا مناسب استفاده در محل‌های سخت نیستند.

راه‌های افزایش سختی پیچ گوشتی

برای افزایش سختی پیچ گوشتی‌های موجود و جلوگیری از شکستن آن‌ها در زمان کار، از چند روش کمک گرفته می‌شود.

  1. به کارگیری روش گرما

برای افزایش مقاومت پیچ گوشتی، سری آن‌را دماهای بالا حرارت می‌دهند. این کار موجب می‌شود تا نقطه شکست فلز جابجا شود و تا مقادیر بیش‌تری بالا رود. در این تکنیک باید توجه کنید که قبل از سر شدن سری ابزار، اقدام به بازکردن و یا بستن پیچ نمایید.

سری پیچ گوشتی مغناطیسی اکو مدل PH2

پیچ گوشتی

  1. به کارگیری روش انجماد

این روش عکس روش گرما دادن است. برای این کار سری پیچ گوشتی را بسیار سرد می‌کنند. این عمل باعث افزایش قدرت و تحمل پیچ گوشتی می‌گردد. در این تکنیک نیز باید توجه کنید که قبل از رسیدن دمای سری به دمای معمولی یا محیط، اقدام به باز و بسته کردن پیچ‌ها کنید.

  1. استفاده از روکش

این روش که نیاز به تجهیزات و دانش کافی دارد، وشی سخت‌تر اما پایدارتر است. با ایجاد یک لایه سخت بر روی فلزات می‌توان از آن در برابر فشارها محافظت کرد. تیتانیوم فلزی است که از آن برای روکش کردن سری پیچ گوشتی جهت افزایش مقاومت آن استفاده می‌شود. علاوه بر تیتانیون از روکش الماسه نیز برای افزایش مقاومت و طول عمر سری این ابزار نیز می‌توان استفاده کرد.

معرفی انواع پیچ گوشتی

آن‌چه که موجب تفاوت در شکل پیچ گوشتی‌ها و ایجاد تنوع در آن‌ها می‌گردد، تفاوت در شکل سری پیچ است. وجود این تفاوت موجب شده تا شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی از پیچ گوشتی‌ها طراحی و تولید شوند. بنابراین هر پیچی که استفاده می‌کنید، دارای پیچ گوشتی ویژه خود است و با استفاده از مدل صحیح این ابزار می‌توانید، پیچ مورد نظر خود را بسته یا باز کنید.

طبقه بندی انواع پیچ گوشتی بر اساس شکل آن‌ها

بر اساس شکل ساختاری این ابزار، طبقه بندی کلی‌تری در نظر گرفته شده‌است. این طبقه بندی به شرح زیر است:

  1. نوع عایق: برخی از انواع این ابزار برای کار با محل‌هایی که جریان برق عبور داده شده‌است، استفاده می‌گردد. مدل ترمینالی یا همان عایقی، مدلی است که می‌توانید از آن برای محل‌هایی که خطر برق گرفتگی دارد استفاده کنید. با این‌حال برای کاربردهای معمولی نیز مناسب بوده و محدودیتی ندارند.
  2. مدل ضربه‌پذیر: از این مدل می‌توان انواع چکش‌خور تشتکی، چکش‌خور فولادی و حتی معمولی نیز نام برد.
  3. نوع پیچ: بر اساس شکل شیار پیچ می‌تواند دوسو، چهارسو، تخت، خورشیدی و یا سه پر نام برد.

در این بخش به بررسی تمامی این مدل‌ها و کابردهای آن‌ها می‌پردازیم.

مجموعه 8 عددی پیچ گوشتی رونیکس مدل RH-2900

پیچ گوشتی

1. مدل تخت یا پهن (دو سو)

ابتدایی‌ترین مدل پیچ گوشتی است که برای تمامی کارهای ساده قابل استفاده است. این مدل طراحی بسیار ساده و در عين حال كاربردي دارد. در تمامي ست‌ها حداقل يك ژيچ گوشتي دو سو وجود دارد. علت آن نيز متداول بودن استفاده از پيچ‌ها با يك شيار است. تمامي دوسوها داراي يك سري به شكل يك خط صاف بالاي دسته خود هستند. اين سري كه خطي شكل است، درون شيار پيچ قرار گرفته و با گردش در دو طرف پيچ را بسته و يا باز مي‌كند.

  1. مدل فیلیپس

با ادامه ساخت پيچ گوشتي‌ها، مدل ديگري ابداع شد كه مشخص شد در كمال سادگي گشتاور بالاتري را اعمال مي‌كند. مدل فيليپس با افزودن يك خط عمود بر مدل دو سو ايجاد مي‌شود. بنابراين انتظار مي‌رود كه سري اين مدل‌ها داراي شكل ضربدر باشند. همانند مدل دو سو، با قرارگيري سري درون شيار و اعمال فشار يكسان به پيچ، گشتاور بالاتري را نسبت به مدل دو سو اعمال خواهد كرد.

  1. مدل چهارسو

مدل فيليپس گشتاور بالاتري را ايجاد مي‌كرد، بنابراين پيچ‌ها با سرعت بالاتري باز و بسته مي‌شدند. اما يك ايراد اساسي در اين مدل بود. سر خوردن سري پيچ گوشتي از روي پيچ در زمان كار با آن باعث شده بود تا قطعه كار و در برخي موارد، پيچ نيز آسيب ببيند. بنابراين مدل جديدتري به بازار معرفي شد كه تا حد زيادي توانسته بود اين ضعف را پوشش دهد. مدل چهارسو يك پيچ گوشتي فيليپس به روز شده‌است كه با جمع كردن لبه‌هاي تيز، سر خوردن در زمان كار را به حداقل رسانده‌است.

  1. مدل ستاره‌ای

در برخي از كارها، به منظور جلوگيري از باز كردن قطعات الكتريكي، نوعي پيچ معرفي شد كه سري آن به شكل ستاره بود. اين طراحي موجب شده بود تا براي باز كردن آن‌ها به ابزاري ويژه‌تر نياز پيدا كنيد. پيچ گوشتي ستاره‌اي مدلي است كه قادر به باز كردن انواع پيچ ستاره‌اي با ابعاد مختلف است. نام تجاري اين مدل تركس بوده كه در بين كاربران حرفه‌اي با اين نام شناخته مي‌شود. گشتاور اعمال شده توسط اين ابزار بسيار بالا بوده و باعث باز شدن پيچ‌هاي ستاره‌اي مي‌شود كه كاملا در محل اتصال محكم شده‌اند. پيچ ستاره‌اي يا تركس بيش‌تر در ماشين‌آلات استفاده مي‌شود.

پیچ گوشتی دوسو رونیکس مدل RH-2756

پیچ گوشتی

  1. مدل آلن

آچار آلن يك وسيله پر مصرف و پر كاربرد است. كه براي باز و بسته كردن پيچ‌هاي شش گوش استفاده مي‌شود. اين آچار براي محل‌هايي كه دسترسي راحتي نداشته و نياز به گشتاور بالا دارند مناسبند. طول دسته آچار آلن يا پيچ گوشتي آلن قابل اضافه كردن است.

  1. مدل مربعی

اين مدل براي پيچ‌هايي طراحي شده‌است كه انتهاي آن‌ها به شكل مربع بوده و قابل باز كردن با ابزارهاي ديگر نيستند. مدل مربعي از سر خوردن در زمان كار جلوگيري كرده و گشتاور مورد نياز را به پيچ اعمال مي‌كند.

  1. سه پر

گاهي اوقات مدل سه پر با سه سو اشتباه گرفته مي‌شود. پيچ‌هاي خاصي كه به اين شكل ساخته مي‌شوند براي كارهاي حساس مثل مونتاژ قطعات كنسول‌هاي بازي، دوربين‌ها، تلفن‌هاي همرا و… كاربرد دارند. بنابراين براي استفاده عمومي نداشته و بيش‌تر براي كاربران حرفه‌اي اين ابزار قابل استفاده هستند. با اين حال داشتن يكي از آن‌ها در جعبه ابزار شما خالي از لطف نيست.

  1. مدل ترک متر

برخي از قطعات از حساسيت بسيار بالايي برخوردارند. تا اين حد كه براي بستن پيچ‌هاي آن‌ها بايد گشتاور مشخصي اعمال كنيد. در واقع گشتاور كم‌تر از حد مجاز موجب لقي در قطعه و گشتاور بالاتر ممكن است موجب بريدن پيچ شود. در اين قطعات، به نوع خاصي نياز پيدا خواهيد كرد كه طبق حد مجاز تعريف شده، گشتاور مورد نياز را اعمال مي‌كند. شكل اين پيچ گوشتی‌ها موجب ده تا برخی آن‌ها را با مدل ستاره‌ای اشتباه بگیرند. اما این مدل بیش‌تر شبیه به آچار ترک‌متر است. از این مدل وسیله برای بستن و محکم کردن آن دسته از پیچ‌ها استفاده می‌شود که در قطعات حساس استفاده می‌شوند. نکته قابل توجه در این مدل وجود یک کلاچ محدود کننده گشتاور است که در صورت اعمال نیروی بالاتر از حد متعارف به پیچ از این نیرو می‌کاهد.

  1. مدل بوکس

مدل خاصی از ابزار است که تنها در یک جهت کار می‌کنند. در واقع برای کار با این وسیله باید ابتدا آن‌را درون پیچ مورد نظر چفت کنید. سپس در یک جهت بچرخانید. با چرخش در جهت مخالف، پیچ گوشتی آزاد شده و دیگر نمی‌توانید نیرویی وارد کند. بنابراین مکانیزم طراحی و ساخت آن بدین گونه است که با اعمال نیرو تنها در یک جهت گشتاور مورد نیاز را ایجاد کرده و با گردش در جهت مخالف آزاد می‌گردد. این مدل مشابه به آچار بوکس عمل می‌کند.

مجموعه 6 عددی پیچ گوشتی نووا مدل 1650

پیچ گوشتی

  1. مدل آهنربایی

خاصیت مغناطیسی یا آهنربایی بودن، یک ویژگی بسیار مهم و جذاب در انواع پیچ گوشتی است. به نظر می‌آید که تمامی پیچ گوشتی‌ها باید از این ویژگی برخوردار باشند. اما چنین نیست. در مدل‌های ساده و ارزان قیمت‌تر از به کار بردن این ویژگی در ساخت این وسیله چشم پوشی شده‌است. سری‌هایی که دارای خاصیت آهنربایی هستند، قادرند تا پیچ‌ها را روی خود نگهداشته و از افتادن و گم شدن آن‌ها جلوگیری کنند. این ویژگی برای محل‌هایی مناسب است که دسترسی به آن‌ها دشوار بوده و احتمال افتادن و گم شدن پیچ بسبار زیاد است. نکته قابل توجه در مورد خاصیت آهنربایی این است که در مدل‌های بزرگ‌تر که برای پیچ‌های با ابعاد بزرگ ساخته می‌شوند، نیاز به سری‌ها با قدرت آهنربایی بیش‌تر خواهید داشت تا توان نگهداشتن پیچ را داشته باشند.

  1. مدل شارژی یا برقی

همان‌طور که از نام این مدل پیداست، از نیروی برق یا باتری قابل شارژ برای اعمال نیرو استفاده می‌گردد. آن‌چه كه در اين مدل واضح است، اين است كه نيروي اعمال شده توسط آن بسيار بالاست. با اين حال اين نيرو قابل كنترل بوده و تنها مي‌توانيد با استفاده از آن به كار خود سرعت و دقت ببخشيد و با خستگي كم‌تري به ادامه فعاليت خود بپردازيد. از مدل برقي يا شارژي در كارهاي با حجم بالا، موادي كه داراي چگالي بالايي هستند و يا قطعاتي كه از متريال سخت ساخته شده‌اند، در محل‌هايي كه نياز به اعمال نيروي ناگهاني و بالا براي باز و بسته كردن نياز داريد استفاده مي‌شود. بايد توجه داشت كه مدل برقي قدرت بيش‌تري داشته و محدوديت استفاده ندارد. اين در حالي است که مدل شارژی قابل استفاده در محل‌هایی که محدودیت منابع و یا دسترسی خواهید داشت.

12. پیچ گوشتی عایق

مدلی بسیار مناسب و کاربردی در محل‌هایی است که احتمال برق گرفتگی به واسطه عبور جریان برق از آن‌جا وجود دارد. برای عایق کردن این ابزارها عموما از لاستیک استفاده می‌شود که رسانای جریان برق نبوده و خطری برای کاربر ندارند.

13. پیچ گوشتی دقیق

قرار نیست همیشه پیچ‌های بزرگ و یا معمولی را ببندید. برخی از محصولات وجود دارند که درساخت آن‌ها از پیچ‌های بسیار ریز استفاده شده است. به طور مثال در ساخت عینک‌ها و ساعت‌ها از پیچ‌های بسیار کوچک و ریزی استفاده می‌شود که نیاز به یک ابزرا دقیق‌تر و ریزتر دارند. پیچ گوشتی دقیق مدلی است که برای این منظور ساخته شده‌استو بهتر است سری این مدل‌ها از خاصیت آهنربایی نیز برخوردار باشند تا کار با پیچ‌های ریز را ساده‌تر کرده و از سختی آن بکاهند.

پیچ گوشتی دوسو نووا مدل NTS2163

پیچ گوشتی

14. پیچ گوشتی چند سر

مدلی بسیار منعطف و با قابلیت تعویض سری است. متناسب با نیزا خود می‌توانید سری مورد نظر را جایگزین سری قبلی کنید . بنابراین مجموعه‌ای از پیچ گوشتی‌ها با یک دسته ثابت و سری‌های متنوع را خواهید داشت که قادر است اکثر نیازهای کاربر را به سادگی برطرف سازد.

نکته قابل توجه در تهیه هر کدام از این مدل‌ها در ابتدا نیاز کاربر است. پیچ گوشتی‌ها دنیای گسترده و متنوعی داشته که برای خرید هر کدام نیاز به دانستن قابلیت‌ها و ویژگی‌های هر کدام و در نهایت کاربرد خود دارید. از پیچ‌های بسیار کوچک تا پیچ‌های بزرگ و سنگین، با این ابزارها قابل باز و بسته کردن هستند. باید توجه کنید که اگر به گشتاور بالایی نیاز دارید از مدل‌های با طول دسته بیش‌تر استفاده کنید. اما اگر با فضاهای تنگ با امکان جابجایی اندک روبرو هستید، باید از مدل‌های کوتاه استفاده کنید. بهترین کار تهیه یک ست با چند سایز مختلف است که می‌تواند محدوده بیش‌تری از نیازهای شما را پوشش دهد.

کاربرد پیچ گوشتی‌ها

یکی از پرمصرف‌ترین و ضروری‌ترین ابزاری که در هر صنعتی وجود دارد، پیچ گوشتی است. این وسیله حتی در مصارف خانگی نیز بسیار پرکاربرد است. از کاربران مبتدی تا حرفه‌ای همگی به تعدادی از این ابزارها نیاز پیدا خواهند کرد. در زیر تعدادی از مصارفی که وابسته به این وسیله هستند را بیان می‌کنیم:

  • لوازم الکتریکی
  • باز کردن تمامی کنسول‌های بازی مانند انواع پلی استیشن‌ها
  • تعمیرات موبایل‌ها و تبلت‌ها
  • تعمیرات مک بوک و لپ تاپ‌ها
  • انواع پروژه‌های صنعتی و مکانیکی
  • استفاده در نجاری‌ها با تولیدات مختلف
  • استفاده برای انواع اتصالات
  • محیط‌هایی که برای اتصال قطعات به علت اشتعال پذیری به جای جوشکاری از پیچ استفاده می‌شود.

نكات مهم براي خريد پيچ گوشتي

برای خرید یک پیچ گوشتی مناسب و با کیفیت، باید به نکاتی توجه کنید که باعث یک خرید مقرون به صرفه گردد. همچنین باعث شود تا بتوانید از این ابزار برای مدت زمان طولانی‌تر استفاده کنید.

  1. برای خرید یک پیچ گوشتی مناسب، باید توجه کنید که حداقل 8 سایز اصلی آن درون مدل‌های ست وجود داشته باشد. اگر قصد خرید ست را ندارید باید بدانید که به مدل‌های تخت و چهارسو نیاز پیدا خواهید کرد. 5 عدد پیچ گوشتی تخت و ترجیحا 3 عدد پیچ گوشتی چهارسو با سایزهای مورد نظر.
  2. بهتر است پیچ گوشتی خریداری کنید که سر آن خاصیت آهنربایی داشته باشد. همچنین توجه کنید تا سری آن از جنس کروم وانادیوم باشد تا مقاومت بالایی در زمان کار داشته باشد.
  3. دسته پیچ گوشتی نباید دارای پلیسه باشد. باید توجه کنید که دسته پیچ گوشتی کاملا سالم باشد تا در زمان کار با آن، احساس ناراحتی و مشکل نداشته باشید.
  4. دسته پیچ گوشتی بیش‌ترین نقش را در ایجاد گشتاور و میزان وارده به پیچ دارد. بنابراین پیچ گوشتی‌هایی که دسته بلندتری دارند، گشتاور بیش‌تری را اعمال می‌کنند.
  5. در مدل‌های ضربه خور، تنها تشتک مهم نیست. در واقع باید داخل بدنه پیچ گوشتی هم با عناصر آلیاژی (ترجیحا فولاد) پر شده باشد تا استحکام و مقاومت بالاتری داشته باشد.
  6. برای انتخاب پیچ گوشتی، به جنس دسته توجه کنید. بهترین مدل‌هایی که از لحاظ جنس دسته بین کاربران محبوب است، پیچ گوشتی‌های با دسته سیلیکونی است. این دسته‌ها کم‌تر لیز خورده و راحتی بیش‌تری در زمان کار خواهند داشت.
  7. استفاده از بند اطمینان در طراحی این ابزار امری حیاتی و ضروری محسوب نمی‌شود. اما ک امکان بسیار ساده و کاربردی برای افرادی است که در ارتفاع کار کرده و یا در محل‌هایی هستند که احتمال افتادن و گم شدن و یا حتی آسیب دیدن وسیله وجود دارد.
  8. گارانتی و خدمات پس از فروش اگرچه در این ابزارها و مخصوصا در مدل‌های معمولی آن‌ها خیلی مهم نیست. اما داشتن ان موجب می‌شود تا اطمینان کافی از جنس ابزار و طول عمر داشته باشید. علاوه بر این خرید از برندهای معتبر و با سابقه خوب، باعث می‌شود تا ابزاری با عملکرد بهتر و طول عمر بالاتر را در اختیار داشته باشید.

پیچ گوشتی دو سو نووا مدل 5-75

پیچ گوشتی

نحوه استفاده از پيچ گوشتي

براي استفاده از تمامي ابزارها چه ساده باشند و چه پيشرفت، بايد طبق دستورالعمل رفتار كنيد. اين دستور العمل براي پيچ گوشتي بسيا ساده است. با اين حال در اين بخش نكاتي را كه بايد براي استفاده از يك پيچ گوشتي در نظر بگيريد، عنوان كرده‌ايم.

  1. ابتدا پيچ گوشتي مورد نظر متناسب با پيچي كه مي‌خواهيد آن‌را باز يا بسته كنيد را انتخاب كنيد. در اين انتخاب علاوه بر شكل سري پيچ گوشتي، بايد به سايز آن نيز توجه كنيد.
  2. پس از انتخاب پيچ گوشتي مورد نظر سر پيچ گوشتي را درون حفره پيچ و منطبق بر شيار آن قرار دهيد و كنترل كنيد كه آيا سايز پيچ گوشتي انتخاب شده متناسب با پيچ است يا خير.
  3. پس از حصول اطمينان از چفت شدن پيچ گوشتي درون شيار پيچ، اگر قصد بستن پيچ را داريد، با يك دست پيچ را نگه داشته و با دست ديگر سعي كنيد كه پيچ گوشتي را عمود بر پيچ و درون شيار آن نگهداريد.
  4. بدون جدا كردن پيچ گوشتي از پيچ سعي كنيد تا چند دور اول را بچرخانيد. مخصوصا اگر قصد بستن پيچ را داريد. با اين كار از كج شدن پيچ در محل خود در زمان بستن جلوگيري خواهيد كرد.
  5. براي باز كردن پيچ، پيچ گوشتي را به سمت چپ بچرخانيد. بنابراين براي بستن پيچ بايد خلاف اين جهت اقدام كنيد.
  6. براي ادامه كار (سفت كردن پيچ) بعد از قرارگيري آن در محل مورد نظر، ديگر نياز به نگه داشتن پيچ نخواهيد داشت. بايد دست خود را برداشته و افزايش ميزان نيرو، آن‌را سفت كنيد.

نكته مهم در استفاده از پيچ گوشتي و در زمان چرخاندن آن بر روي پيچ، دقت در منطبق شدن سري اين وسيله بر روي شيار پيچ است. در صورتي‌كه اين نكته رعايت نشود، ممكن است به علت لقي پيچ گوشتي سر خورده و از جاي خود حركت كند. تكرار اين امر موجب خراب شدن سر پيچ (شيار) مي‌گردد. در اين زمان بايد به تعويض پيچ اقدام كنيد.

نکات ایمنی برای کار با پیچ گوشتی

درست است که پیچ گوشتی یک وسیله ساده و ابتدایی برای کار است. اما برای استفاده از همین وسیله ساده، باید نکات ایمنی و اصولی کار با آن را نظر بگیرید. در زیر به بررسی این نکات می پردازیم:

  1. اگر قصد باز و بسته کردن پیچ‌های دور بالا دارید، بهتر است به سراغ پیچ گوشتی ممولی نروید. بهترین گزینه برای این دسته از پیچ‌ها، استفاده از پیچ گوشتی جغجغه‌ای یا برقی است.
  2. در زمان استفاده از این ابزار باید چک کنید که آیا سری آن در شیار پیچ سفت شده‌است یا خیر. لق بودن سر پیچ گوشتی در این ناحیه باعث ایجاد آسیب بر روی پیچ در زمان اعمال نیرو به آن می‌شود.
  3. در برخی از کاربردها، به علت جنس اتصالات یا صفحه که ممکن است بسیار سخت باشد، قرار دادن پیچ و بستن آن بسیار دشوار خواهد بود و در نهایت به پیچ آسیب وارد خواهد شد. در این قبیل از کارها، باید ابتدا یک رزوه در محل مورد نظر ایجاد کنید. می‌توانید این کار را با ابزار خاص، یک مته و حتی یک وسیله نوک تیز نیز انجام دهید. با انجام این کار، احتمال آسیب وارده به پیچ به حداقل ممکن خواهد رسید. همچنین پیچ در جای صحیح خود قرار گرفته و کاملا محکم می‌گردد. این راهکار بیش‌تر در صنایع چوب مورد استفاده است.
  4. برخی از افراد از پیچ گوشتی به عنوان وسیله‌ای برای سوراخکاری استفاده می‌کنند. توجه کنید که این‌کار باعث خراب شدن سر پیچ گوشتی و در نهایت غیر قابل استفاده شدن آن می‌شود.
  5. به علت استفاده بسیار زیاد از پیچ گوشتی‌ها، این ابزار به مرور زمان کثیف و چرب می‌شوند. چرب بودن دسته این ابزار باعث می‌شود تا هدایت و کنترل آن در زمان کار دشوار شده و حادثه آفرین شود.
  6. به هیچ وجه از پیچ گوشتی‌ها برای تخلیه با باتری و یا انواع خازن استفاده نکنید.
  7. اگر از تعداد زیادی از این ابزار استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما این است که یک تابلو تهیه کنید و این ابزار را بر روی تابلو نصب کنید. با این‌کار هم از تمامی پیچ گوشتي‌هاي خود محافظت كرده‌ايد و هم آن‌ها را طبقه بندي و مرتب ساخته‌ايد كه باعث دسترسي راحت‌تر به انواع آن مي‌شود.
  8. سر برخي از مدل‌هاي پيچ گوشتي‌ها با استفاده از خاصيت آهنربا ساخته شده‌اند. يعني نوك آن‌ها قادرند تا هر نوع پيچي را متناسب با سايز خود به سادگي نگهدارند. بدون آن‌كه پيچ گم شود. بنابراين مي‌توانيد از اين مدل‌ها براي پيچ‌هاي ريز و يا محل‌هاي با دسترسي دشوارتر استفاده كنيد.
  9. بايد توجه كنيد كه پيچ گوشتي مورد استفاده كالما سالم باشند. از پيچ گوشتي‌هايي كه داراي ايراد هستند و يا دسته آن‌ها آسيب ديده‌است، جدا خودداري كنيد.
  10. پيچ گوشتي‌ها به نحوي ساخته مي‌شوند كه جنس بسيار سختي داشته باشند. در كنار اين سخت بودن، خشك نيز هستند. بنابراين اگر تحت از آن‌ها به عنوان اهرم يا ديلم استفاده كنيد، ممكن است شكسته شده و قطعات آن به سمت شما پرتاب شود. كه در اين صورت ممكن است باعث آسيب به چشم و ساير اندام‌ها شود.
  11. براي كار با تمامي ابزارها سعي كنيد از عينك ايمني استفاده كنيد.
  12. نكته قابل توجه در زمان كار با اين وسيله اين است كه، تحت هيچ شرايطي، با يك دست پيچ گوشتي و با دست ديگر قطعه كار را نگه نداريد. علت آن نيز احتمال در رفت پيچ گوشتي از روي قطعه كار و فرو رفتن آن در دست مي‌باشد.
  13. شايد بخواهيد براي اعمال نيرو به پيچ گوشتي در زمان بستن يا باز كزدن پيچ‌ها، دسته آن را با يك وسيله ديگر نگه داشته و نيروي مورد نياز را به آن اعمال كنيد. اين كار كاملا غلط است. اگر بخواهيد دسته ژيچ گوشتي را با يك وسيله ديگر مانند انبر دست نگهداريد، ممكن است در اثر اعمال فشار بالا به آن، باعث شكستن دسته پيچ گوشتي شويد.
  14. براي محل‌هايي كه جريان برق از آن‌ها عبور مي‌كند، از ژيچ گوشتي‌هاي مخصوص يا فاز مترها كمك مي‌گيرند. بنابراين بايد توجه كنيد كه براي محل‌هايي با ويژگي ذكر شده، به هيچ وجه از پيچ گوشتي معمولي استفاده نكنيد.

جمع بندی

پیچ گوشتی‌ها در نگاه اول ابزاری ساده به نظر می‌آیند. اما این تصور اشتباه است. تقریبا می‌توان گفت که ابزاری را نمی‌شناسید که برای ساخت و اتصال قسمت‌های مختلف آن به هم، از یکی از انواع پیچ کمک گرفته نشده باشد. در واقع پیچ‌ها به علت سادگی و راحتی در مصرف، بسیار محبوب هستند. این امر موجب شده تا مدل‌هاي مختلف آن با توجه به حساسيت قطعات طراحي و توليد شود. با گسترش طراحي پيچ‌ها، پيچ گوشتي‌ها نيز روز به روز پيشرفته‌تر شده و باعث كاهش سختي كار و افزايش سرعت با حداقل خستگي براي كاربر شده‌اند. مدل‌هاي مختلفي از اين وسيله ساخت و در بازار در اختيار عموم قرار گرفته است. از پيچ گوشتي‌هاي دوسو كه ساده‌ترين مدل بوده تا انواع حرفه‌اي مانند تركمترها و حتي مد‌هاي برقي كه سرعت كار را چند برابر كرده‌اند.

بنابراين شركت‌هاي مختلفي با توجه به حجم بازار اين محصول، اقدام به طراحي و توليد انواع پيچ گوشتي با توجه به روش‌هاي خود كرده‌اند. بنابراين مي‌توانيد قيمت‌هاي مختلفي از يك مدل را در بازار بيابيد كه شايد براي شما تعجب برانگيز باشد. علت اين امر نيز استفاده از متريال و تكنولوژي به كار برده شده در ساخت اين محصولات است. نكته مهم در اين ابزار كاهش خاصيت شكنندگي و افزايش مقاومت در برابر فشار و ضربه است. هرچه آلياژ و مواد مصرفي از جنس مرغوب‌تري باشد،  مقاومت نهايي افزايش يافته و طول عمر ابزار نيز افزايش مي‌يابد. اين امر موجب اختلاف در قيمت‌هاي موجود در بازار اين محصولات خواهد شد. با اين حال براي يك خريد مناسب و كاهش هزينه‌هاي اضافي كه برخي از آن‌ها تنها ناشي از نام برند است، نياز به اطلاعات كافي و نكات مهمي داريد كه بر كيفيت نهايي محصول موثر است.

 

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

راهنمای خرید حضوری و اینترنتی میخکوب

راهنمای خرید حضوری و اینترنتی میخکوب حتماً برایتان پیش‌آمده که تجربه کوبیدن میخ به دیوار را داشته باشید. برای این […]

لیست قیمت روغن‌دان با کیفیت برای مصارف خانگی

لیست قیمت روغن‌دان با کیفیت برای مصارف خانگی روغن‌دان یکی از ابزارهای پرکاربرد است که از آن برای روانکاری قطعات […]

پرفروش‌ترین روغن‌دان در بازار کدام مدل است؟

بررسی پرفروش‌ترین روغن‌دان در بازار روغن‌دان یکی از ابزارآلاتی است که برای نگهداری روغن و روانکاری قطعاتی که دچار مشکل […]

مقایسه 3 برند روغن دان رونیکس، سفیر و الاستی در بازار

مقایسه 3 برند روغن دان رونیکس، سفیر و الاستی روغن از مواد مصرفی است که برای روان کردن استفاده می‌شود. […]

انواع روغن‌دان و نکاتی که باید درباره آن‌ها بدانید!

بررسی انواع روغن‌دان بدون شک دیده‌اید که امروزه برخی وسایل و دستگاه‌ها پس از مدتی کارکردن عملکرد اولیه خود را […]

روغن‌دان و راهنمای کامل خرید حضوری و اینترنتی آن

راهنمای خرید روغن‌دان روغن‌دان از نظر شکل ظاهری با تنوع بالایی به بازار عرضه می‌گردد.این وسیله برای انجام کارهای روانکاری […]

لیست قیمت نردبان باکیفیت برای مصارف خانگی

لیست قیمت نردبان باکیفیت برای مصارف خانگی نردبان یکی از وسایل ساده اما ضروری در پروژه‌های ساختمانی و تعمیرات خانگی […]

نردبان و بررسی برخی از بهترین و پرفروش‌ترین مدل‌های آن در بازار

بررسی پرفروش‌ترین نردبان در بازار نردبان یک وسیله‌ی پرکاربرد در فروشگاه‌ها، منازل و کارگاه‌های صنعتی است که برای دسترسی به […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه