دستگاه فرز ویژگی آن، هنگام خرید به چه نکاتی باید توجه کنیم - فروشگاه اینترنتی دهکده ابزار

هنگام خرید فرز خوب و مناسب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • 4 دی 1399
  • دیدگاه‌ها برای هنگام خرید فرز خوب و مناسب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ بسته هستند نظر
  • kiani

هنگام خرید دستگاه فرز خوب و مناسب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

دستگاه فرز یکی از پر کاربردترین و پرمصرف‌ترین دستگاه‌هایی است که کاربردهای متعددی دارد، شما بدون داشتن دستگاه فرز نمی‌توانید بسیاری از کارها در حوزه‌های مختلف مثلا آهنگری را انجام دهید. تمامی افرادی که به صورت حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف صنعت مشغول به کار هستند نیازمند وسایلی مانند کفساب، پولیش و برش‌دهنده‌اند که فرز می‌تواند جایگزین همه این دستگاه‌ها شود چرا که از عهده‌ی تمام آن کارها بر می‌آید. دستگاه فرز بوسیله دست نگه داشته می‌شود و با انرژی برق و باد که از کمپرسورهای هوا تولید می‌شوند شروع به کار می‌کند.

بهتر است بدانید که فرزکاری طیف زیادی از فرایندها و ماشین‌ها را پوشش می‌دهد. ساخت اولین فرز برقی به سال ۱۹۴۵ میلادی باز می‌گردد. امروزه برای برش قطعات گوناگون  فلزی و مصالح ساختمانی و همچنین برای سمباده زدن از فرزهای سنگ‌بری و آهنگری استفاده می‌کنند. قبل از این برای انجام اینگونه کارها از ابزارهای دستی استفاده می‌کردند که این موضوع سبب صرف زمان و هزینه بسیار بالایی بوده است.

سنگ فرز یا سنگ جت، یکی از ابزارهایی است که برای برش سنگ و فلز، پرداخت فلز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه سنگ فرز از  یک دسته و یک صفحه گرد چرخان ساخته شده است، که قدرت گرداننده اصلی آن می‌تواند با استفاده از یک موتور الکتریکی، بنزینی و یا هوای فشرده تأمین گردد. از فرز در همان اوایل ساخت دستگاه برای کارهایی که نیاز به سنگ زنی داشت، مورد استفاده قرار میگرفت اما در حال حاضر یک ابزار چند کاره شناخته شده است که اصلیترین و مهمترین کار این دستگاه برش است.

دستگاه فرز را می‌توان یک نوع ماشین‌های ابزار دانست که در ماشین کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه ظاهری بسیار شبیه به دریل‌های میزی دارد با این تفاوت که داری حداقل سه محور حرکتی است.

دستگاه فرز را برای چه کاری می‌خواهیم؟

مینی فرز ادون مدل AG115-1002T

مینی فرز

دستگاه فرز یکی از ابزارهای برقی پرکاربرد در صنعت و مصارف خانگی است که به‌منظور حکاکی، تراشکاری، شکل دادن، پولیش کردن، و… ساخته شده است. سنگ فرز به علت کاربردهای زیاد و فراگیری که دارد باعث شده انواع گوناگونی از آن طراحی و تولید شود. به طور کلی سنگ فرز، از یک دیسک ساینده تشکیل می‌شود که به عنوان یک ابزار برش دهنده عمل می‌کند. بخش زبر و سخت این دیسک، سطح کار مورد نظر را می‌ساید و شکل مورد نظر را روی کار ایجاد می‌کند. کارکرد اصلی دستگاه فرز در اصل صاف و صیقلی کردن سطح است که با کمک سمباده زدن و تراش دادن شکل نهایی را روی اجسام ایجاد می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای دستگاه فرز، تراشیدن و حذف حجم اضافی فلزات از سطح کار است تا سطحی صاف و صیقلی ساخته شود. از دستگاه فرز در صنعت‌های مختلفی همچون برق، مهندسی اتومبیل، نجاری،آهنگری و ..  استفاده می‌شود.

دستگاه فرز در میان ابزارها، ابزاری با کاربرد بالا و پرمصرف شناخته شده است و بهتر است توجه داشته باشد که بدون داشتن این ابزار نمی‌توان بسیاری از کارها را در حوزه آهنگری و نجاری و… انجام داد. افرادی که به صورت تخصصی در زمینه‌های گوناگون صنعت مشغول به انجام کار هستند، می‌دانند که فرز می‌تواند جایگزین ابزارهای همچون پولیش، کفساب، برش دهنده و …. باشد.

دستگاه فرز یک وسیله دستی است که  با انرژی برق و باد که از کمپرسورهای هوا تولید می‌شوند شروع به فعالیت می‌کنند. همانطور که گفته شد یکی از متداول ترین کاربردهای دستگاه فرز برای رفع ناصافی سنگ، فلز و غیره است از دیگر کاربردهای دستگاه فرز، برش قطعات با جنس‌های مختلف می‌توان اشاره نمود.

دستگاه فرز علاوه بر ساییدن و بریدن میتواند به عنوان یک تیزکننده بسیار عالی هم عمل کند که ابزارهای باغبانی ، چاقو، قیچی و … را با فرز مخصوص این کار تیز نمود.

انواع دستگاه فرز

واضح و بدیهی است که استفاده از دستگاه فرز در صنایع مختلف نسبت به مصارف خانگی بیشتر است اما توجه داشته باشید که فرز انواع مختلفی دارد و هرکدام از آن‌ها کاربرد متفاوتی نسبت به دیگری دارد. بنابراین در زمان خرید فرز باید به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه فرز را برای چه کاری می‌خواهید. با استفاده از سنگ فرز می‌توان با سرعت بسیار بیشتر و هزینه کمتر کارهای ساختمانی و صنعتی را انجام داد. از مهم ترین کاربردهای فرز می‌توان به سنباده کردن صفحه تراشی، انواع برش شیار زدن، چرخ دنده تراشی، کنار تراشی و فرم تراشی اشاره کرد. همان طور که گفتیم فرزها با توجه به اندازه و کارایی که در امور مختلف دارند به چند نوع تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مینی فرز رونیکس مدل 3130

مینی فرز

1-فرز انگشتی

دستگاه فرز انگشتی برای کارهایی که ظریف کاری نیاز دارند استفاده می‌شود؛ مانند ظریف کاری‌های نجاری، منبت کاری، طراحی، حکاکی، سوراخ‌کاری، شیارکاری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به کمک موتور و چرخ دنده‌های کوچک شروع به کار می‌کند و برای از بین بردن زنگار سطوح فلزی و پاک کردن رنگ از بدنه خودرو از فرز انگشتی استفاده می‌کنند.

2-مینی فرز

مینی فرز همانطور که از نامش پیداست، فرز کوچکی است که بیشتر برای مصرف خانگی از مناسب است اما در برخی از صنایع برای انجام کارهای نیمه سنگین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. حداکثر قطر صفحه برش قابل استفاده در این دستگاه‌ها 115 میلی‌متر است که توسط موتور ذغال به سرعت حداکثر 11000 دور در دقیقه شروع به کار می‌کنند. مینی فرز دسته بلند نسبت به مینی فرزهای دیگر با سرعت9000 دور در دقیقه به انجام انواع فرز کاری نیمه صنعتی می‌پردازد. لازم است بدانید که در برخی مدل‌های مینی فرز دسته بلند می‌توان از صفحه برش‌های 125 و 135 میلی متر هم استفاده کرد.

3-فرز آهنگری

فرز آهنگری برای برش انواع قطعات آهنی در صنعت‌های گوناگون استفاده می‌شود. صفحه برشی که در فرز آهنگری مورد استفاده قرار میگیرد، قطری تقریبا 180 میلیمتر دارد و صفحه با سرعتی بین 8000تا 8500 دور در دقیقه می‌چرخد.

4-فرز سنگ‌بری

دستگاه فرز سنگبری همان فرزی است که برای نما کاری ساختمان از آن استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه میتوان قطعات سنگ را به هر اندازه ای که بخواهید برش دهید. همچنین برخی از سنگ کاران ساختمان با استفاده از دستگاه سنگ فرز لبه‌های سنگ را صاف می‌کنند تا شکل زیبا تری به آن بدهند. بنابراین بیشترین کاربرد این نوع از فرز در انجام کارهای ساختمانی است. این دستگاه فرز دارای صفحه برشی به اندازه 230 میلیمتر است که در دقیقه 6000تا 6500 دور میچرخد. جنس صفحه برش مورد استفاده در فرزهای سنگبری بیشتر از نوع گرانیت‌ بر و سرامیک بر است. نوعی دیگری از این فرز وجود دارد که برای آنکه در زمان برش سنگ و سرامیک شکسته نشود از آب استفاده می‌شود.

مینی فرز توسن مدل 3258A

مینی فرز

5-فرز سمباده

دستگاه فرز سمباده برای صیقلی کردن و صاف کردن سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه فرز سمباده یک دستگاه چندکاره و بسیار پر کاربرد است.

6-فرز سیلندری یا استوانه‌ای

بیشترین مصرف و کاربردی که این نوع از فرز دارد، دستگاه تراشکاری است که تعدادی چرخ برای عملیات فرزکاری در آن تعبیه شده است. بهتر است بدانید که فرز سیلندری برای تولید بلبرینگ، لوله و میله در صنعت استفاده می‌شود.

کاربرد هر کدام از انواع دستگاه فرز

دستگاه فرز برای ساییدن طراحی شده اما این دستگاه وسیله‌ایی چند کاره است و به دلیل محبوبیت زیاد آن، تولیدکنندگان سعی کردند تا با تغییرات لازم آن را برای کاربردهای بیشتر طراحی کنند.

سنگ‌زنی یا برش سنگ یکی از شایع ترین دلایل خرید فرز است. زاویه چرخ این دستگاه به شما این امکان را می‌دهد که جای جوش روی فلزات و گوشه‌های تیز و موارد مشابه را از بین ببرید و سطحی صاف ایجاد کنید. از کاربردهای رایج این دستگاه می‌توان به سنباده‌زنی و آماده‌سازی سطح کار پیش از پرداخت‌کاری اشاره کرد. با استفاده از پد مخصوص سنباده، رنگ قدیمی یا نقاط زبر به ‌راحتی از بین می‌روند. پدهای سنباده ارزان‌تر از تیغه‌های رنده هستند، به همین جهت قبل از رنده کردن سطح چوب، ابتدا آن را با فرز سنباده می‌زنند.

با نصب سری پولیش می‌توانید از دستگاه فرز برای پولیش زدن سطوح مختلف استفاده کنید. با نصب سیم بر روی دستگاه فرز می‌توان زنگ‌زدگی‌هایی که بر روی سطوح فلزی ایجاد شده است، را پاک کرده و سطح کار را صاف و صیقلی کنید.همچنین به راحتی می‌توان با نصب صفحه‌های تیز کننده بر روی دستگاه، انواع تیغه‌ها و ابزارهای باغبانی را تیز کرد.

دستگاه فرز نسبت به سایر ابزارها قیمت به صرفه تری دارد و ممکن است شما با کاربرد هر یک از انواع آن آشنا نباشید و در نگاه اول به دلیل شباهت زیادی که دستگاه های فرز با یکدیگر دارند، مدلی را انتخاب کنید که قیمت کمتری دارد و با آن کار خود را شروع کنید. اما جدا از تمام شباهت‌هایی که بین برندهای مختلف به چشم می‌خورد باید به این نکته توجه کرد که کار با فرز معمولا زمان‌بر است. برخلاف دریل که فقط برای ایجاد سوراخ و بستن پیچ استفاده می‌شود، در استفاده از فرز باید چندین مرحله روی قطعه مورد نظر کار کنید که قاعدتا نیازمند زمان زیادی است. یکی از مواردی که در انتخاب فرز اهمیت بالایی دارد دوام دستگاه است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم دستگاه فرز را با توجه به قدرت آن برای کاری که می‌خواهید انجام دهید، تا بتوانید به راحتی و سال‌های زیادی از دستگاه استفاده کنید.

مناسب ترین برند فرز

مینی فرز ادون مدل ED-1002T

مینی فرز

بهترین مارک‌های فرز به ترتیب فرز بوش (ساخت آلمان)، فرز هیتاچی (ساخت ژاپن) و فرز دیوالت (ساخت آمریکا) است. این دسته‌بندی را با توجه به قابلیت‌های محصول، سابقه، کیفیت ساخت، خوش نامی شرکت سازنده و نظرات خریداران در مورد هر برند است. کمتر کسی پیدا می‌شود که نام برند بوش به گوشش نرسیده باشد. این کمپانی در سال ۱۸۸۶ توسط روبرت بوش در آلمان بنیان نهاده شد. این کمپانی با بیش از 300 هزار پرسنل بزرگ‌ترین تأمین‌کننده لوازم برقی در دنیا است. شهرت این شرکت به دلیل محصولات با کیفیت آن است.

هیتاچی با فعالیت بین‌المللی در صنایع و کسب‌ و کارهای گوناگون شهرت دارد که این شرکت در ژاپن قرار دارد. برند هیتاچی با بیش از یک قرن فعالیت در ۱۱ صنعت مختلف گسترش پیدا کرده است که این صنایع عبارتند از: سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی، زیرساخت‌های فنی اجتماعی، خدمات مالی، مواد و تجهیزات صنایع بزرگ، سیستم‌های تأمین نیرو، سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی، سیستم‌های خودرو و…

دیوالت یک کمپانی تولید ابزارآلات صنعتی است که ابزارآلات دستی برای کارهای ساختمانی و تاسیسات، ابزارآلات نجاری و چوب بری، کارخانه و کارگاه است. این برند، یکی از زیر مجموعه‌های شرکت مادر Stanley Black & Decker به حساب می‌آید که هم اکنون کارخانه و شعب فروش دیوالت با تولید بیش از ۲۰۰ ابزار و ۸۰۰ نوع لوازم جانبی در حال فعالیت است. دستگاه‌های فرز تولیدی این شرکت جزء باکیفیت‌ترین فرزهای بازار محسوب می‌شود. دستگاه فرز به همین سه برند محدود نمی‌شود اما با توجه به کیفیت و کارآیی عالی این سه برند را برای استفاده توصیه می‌کنیم.

فرز برقی یا فرز شارژی بخریم؟

خرید فرز برقی یا فرز شارژی بستگی به این دارد که شما فرز را برای مصرف خانگی می‌خواهید یا صنعتی؟ برای چه کاری میخواهید دستگاه فرز تهیه کنید؟

ابزار برقی (سیم دار) از زمان‌های طولانی همکار ما در خانه و کارگاه هستند اما ابزار‌های شارژی شاید مدت کمی است که وارد بازار شده است و این نوع ابزارها همچون ابزارهای برقی مزایا و معایبی دارند.

نمی‌شود به طور دقیق بگوییم کدام نوع فرز بهتر است برقی یا شارژی!

باید با توجه به بودجه خود، شرایط محیطی و کاری که می‌خواهید انجام دهید یکی از این دو نوع فرز را انتخاب کنید.

مزایای فرز برقی(سیمی)

واضح و بدیهی است که ابزار برقی هم اکنون بیشتر از ابزارهای شارژی در بازار موجود است و مردم اعتماد بیشتری به ابزارهای برقی دارند و به بهمین دلیل به هیچ عنوان نمی‌توان برتری‌های ابزار برقی را در برابر ابزار شارژی نادیده گرفت.

هم اکنون در صنعت‌های مختلف، کارگاه‌های کوچک و بزرگ ابزارهای برقی  جلوتر از ابزارهای شارژی هستند. چون مهمترین مزیتی که ابزارهای برقی دارند استفاده طولانی مدت از آن‌ها است و دیگر دغدغه این را نداریم که حین انجام کار شارژ دستگاه تمام شود. شاید یکی از اصلیترین دلایلی که ابزارهای پر قدرت برقی هستند همین موضوع باشد. ابزار برقی پر قدرت، مصرف زیادی دارند و با توجه به مدت زمان طولانی استفاده نیازمند یک منبع انرژی پر قدرت و دائم و پایدار هستند. با توجه به محدودیت‌های کنونی باتری‌ها این نیاز تنها در ابزار سیمی قادر به انجام است. بنابراین وقتی نیاز است از ابزار طولانی مدت استفاده کنیم، واضح است که ابزارهای برقی خیلی راحت تر میتوانند این نیاز را برطرف کنند و دیگر در زمان انجام کار بعد از مدتی افت توان نخواهد داشت.

اما ابزارهای شارژی در ابتدا قوی و سریع عمل می‌کنند و پس از مدت زمانی که از دستگاه استفاده شود، شارژ آن کم شده و قدرت دستگاه نیز به همان نسبت کمتر خواهد شد. واضح است دستگاهی که قدرت و سرعت خود را از دست بدهد در روند اجرای کار اخلال ایجاد می‌کند و برای حل این مشکل همیشه باید باتری پشتیبان با خود داشته باشید. بنابراین در پروژه‌های با ظرفیت بالای کار قطعاً ابزار سیمی مفیدتر خواهند بود. باید بدانید فرز سیمی در مقایسه با فرز شارژی مزیت ها و معایبی دارد.

مینی فرز اکتیو تولز مدل AC-2875NX

مینی فرز

معایب دستگاه فرز برقی

می‌توان گفت دستگاه فرز شارژی و برقی از نظر ساختار با یکدیگر تفاوت خاصی ندارند. در فرز شارژی یک باتری برای تأمین نیرو وجود دارد و در فرز برقی تأمین نیرو به وسیله کابل برق انجام می‌شود. طول کابل برق در ابزار سیمی بین ۱ تا ۲ متر است. همان‌طور که می‌دانید برای ساخت سازه‌های چوبی نیازمند چندین ابزار به ‌صورت هم‌زمان هستید که وجود سیم‌های بلند و پیچ خورده و همرنگ مایه دردسر می‌شود.

از دیگر موارد محدود کننده این دستگاه‌های برقی، مشکل در جابجایی است. اگر قرار باشید دستگاه را از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل کنید باید حتما از پریز برق‌های مختلف استفاده کنید و یا چندین متر سیم سیار را با خود حمل کنید. در استفاده از فرز برقی برای تأمین قدرت، همیشه به یک منبع برق نیاز دارید. برای استفاده از دستگاه فرز برقی همیشه باید یک پریز برق یا ژنراتور در محل انجام کار وجود داشته باشد اما دقت داشته باشید اگر بخواهید از فرز برقی در ساختمان‌هایی که تازه ساخت هستند و یا اینکه هنوز کنتور برق ندارند، استفاده کنید، قطعا به مشکل برمی‌خورید. همچنین دستگاه فرز به خودی خود سنگین است و وزن سیمی هم وزن اضافی است که باید برای استفاده از دستگاه در ارتفاعات چندین برابر انرژی مصرف کنید.

فرز شارژی

مزایای استفاده از دستگاه فرز شارژی

دستگاه فرز شارژی، انتخاب خوبی برای زمانی است که نیاز است شما تحرک زیادی داشته باشید و یا کار به انعطاف پذیری بالایی نیاز دارد. فرزهای شارژی نسبت به فرزهای برقی به میزان قابل توجهی سبک‌تر هستند.

اصلی‌ترین مزیتی که فرز شارژی دارد، نداشتن سیم است که به ما ازادی عمل بیشتری می‌دهد و می‌توانید به هر نقطه ای از کارگاه فرز را منتقل کنید بدون آنکه نگران پریز برق باشید.

با داشتن چندین باتری میتوانید ساعت‌ها با فرز شارژی کار کنید، بنابراین تجهیزات اندکی برای جا به جایی خواهید داشت. به راحتی می‌توانید ابزارهای شارژی را در مکان‌هایی با ارتفاع زیاد استفاده کنید، زیرا هم وزن کمتری دارند و هم خطر کمتری به همراه دارد. همچنین دستگاه انرژی کمتری از کاربر می‌گیرد چون به این نوع از دستگاه‌ها دیگر سیمی متصل نیست که وزن آن را بیشتر کند. همانطور که واضح است هر چه کاربر دستگاه راحت‌تر باشد نتیجه کار نیز بهتر خواهد بود.

معایب استفاده از دستگاه فرز شارژی

فرزهای شارژی معایبی هم دارند اما با این حال مدل‌های شارژی فرز طرفداران خود را دارد با این وجود این ابزار هم مانند ابزارهای دیگر دارای مشکلاتی هست که باید به آن توجه کرد. درست است که ابزار شارژی آزادی عمل بیشتری می‌دهند اما معایب خود را هم دارند مانند:

فرز‌ شارژی همچون دیگر ابزارهای شارژی از باتری‌ خود نیرو می‌گیرد. نیرو در باتری محدود است و پس از گذشت مدت زمانی که از دستگاه استفاده شود، قدرت عمل دستگاه نسبتا کم می‌شود و می‌توان گفت کارایی دقایق اولیه را نخواهد داشت.

یکی دیگر از معایب ابزار شارژی زمانی است که باید صرف شارژ کردن آن شود. البته این مورد بستگی به نوع باتری، عمر آن، کیفیت آن و غیره دارد. اگر حجم کار زیاد باشد و تعداد باتری‌های کمی داشته باشید هم دچار مشکل خواهید شد. از دست دادن زمان باعث افزایش هزینه‌ می‌شود اگر می‌خواهید از ابزارهای شارژی استفاده کنید، حتماً باید به تعداد کافی باتری همراه خود داشته باشید تا برای هر بار شارژ شدن زمان را از دست ندهید.

نکته مهم بعدی در خصوص ابزارهای شارژی این است که اگر می‌خواهید فرز شارژی خریداری کنید، حتماً زمانی اقدام به خرید فرز کنید که قرار است به صورت مداوم از آن استفاده کنید، زیرا اگر دستگاه شارژی خود را مدت زمان زیادی (حدود یک ماه) بدون استفاده نگه دارید، بی تردید باتری آن رو به خرابی میرود تا جایی که دیگر قابل استفاده نیستند. اگر قرار است در سال فقط چند بار و در حد مصرف خانگی استفاده کنید، پیشنهاد ما خرید فرز سیمی است نه فرز شارژی.

نکته آخری که باید بگوییم این است، از فرزهای شارژی برای کارهایی استفاده کنید که نیاز به قدرت زیادی نداشته نباشد. مدل‌های برقی برای کارهای بزرگ مناسب هستند یا زمانی که به قدرت‌های زیادی نیاز باشد. اما اگر به دنبال دستگاه فرزی برای پروژه‌ای در مدت زمان کوتاه هستید مدل‌های شارژی مناسب‌ هستند.

فرز چیست

فراموش نکنید قبل از انجام کارهای چند ساعته با فرز شارژی حتما چندین باتری داشته باشید و تمامی آن‌ها شارژ کامل داشته باشند تا در زمان انجام کار دغدغه شارژ تموم کردن باتری را نداشته باشید و با تمرکز بیشتری کار خود را انجام دهید.

حتما قبل از خرید فرز شارژی روی جعبه و یا از فروشنده ظرفیت باتری را بپرسید تا بدانید چند ساعت میتوانید با آن دستگاه کار انجام دهید. اگر استفاده مدام و همیشگی از ابزار شارژی ندارید حتماً ابزار برقی خریداری کنید.

اگر فرز شارژی خریدیم کدام نوع باتری مناسب تر است؟

باتری یکی از مهمترین بخش‌های فرز شارژی است که باید بدانید کدام نوع باتری ظرفیت بالایی و عملکرد بهتری دارد. شناخت نحوه عملکرد و نکته‌های مهم استفاده از باتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه در صنایع از وسیله‌های زیادی استفاده می‌شود که برخی دیگر از این ابزارها با کمک باتری‌های شارژی (DC) نیرو مورد نظر خود را می‌گیرند. بعضی مواقع مشاهده می‌شود استفاده غلط و نبود اطلاعات کافی از شرایط درست نگهداری از باتری شارژی ابزار، باعث ایجاد خسارت هم به باتری و هم دستگاه خواهد شد. با توجه به گران بودن باتری شارژی باید نکاتی در مورد نحوه نگهداری، استفاده و انتخاب باتری شارژی را رعایت کنیم تا باتری‌های دستگاه عمر بیشتری داشته باشند.

باتری فرزهای شارژی خوب از برندهای معروف، از نوع لیتیوم یون هستند. با اینکه باتری لیتیوم یون دارای ایرادهایی است؛ اما مزیت‌های بسیار بیشتری نسبت به باتری‌های دیگر دارد. باتری لیتیوم یون بالاترین مقدار انرژی نسبت به سایر باتری‌ها دارد و شارژ بیشتری در خود نگه می‌دارد و می‌توانند ولتاژ بالاتری را به نسبت سایر باتری‌ها به شما تحویل دهد. این باتری در مقایسه با سایر باتری‌ها با ظرفیت مشابه می‌توانند در زمان استفاده با حداکثر توان مدت زمان طولانی‌تر کار کند. عمر باتری یون لیتیوم از انواع دیگر بیشتر است به طوری که شما می‌توانید با شارژ درست و استفاده مناسب از این باتری تا ۱۵۰۰  بار هم باتری را شارژ نمایید.

لازم به ذکر است که باتری لیتیوم یون تخریب کمتری بر روی محیط زیست می‌گذارد. برای طول عمر بیشتر بسیار مراقب باشید که باتری لیتیوم یون را به زمین نزنید. زیرا ایجاد ضربه شدید به باتری باعث خراب شدن آن خواهد شد.

در برخی موارد دیده شده است که استاد کار با استفاده از انتهای دریل شارژی اقدام به ضربه زدن به جسمی برای جابجا کردن کرده است که این کار ممکن است آسیب جدی به باتری وارد کند. اگر یک باتری لیتیوم یون را به مدت طولانی بدون استفاده قرار دهید قطعا این باتری خراب خواهد شد. برخی کارشناسان معتقدند که با پوشاندن باتری در داخل کیسه نایلونی و نگهداری از آن در محیط سرد مانند یخچال از خراب شدن  این مدل باتری جلوگیری می‌توان کرد. یکی دیگر از روش‌های طول عمر بیشتر باتری این است که اجازه دهید شارژ به پایان برسد و دوباره آن را کامل شارژ کنیم تا باتری در بهینه‌ترین حالت ممکن شارژ شود.حتماً پس از خرید یک دستگاه شارژی کاتالوگ دستگاه را کامل مطالعه کنید و از روش شارژ  اولیه آن آگاه شوید به‌عنوان مثال در برخی باتری‌ها نیاز است آن را به مدت ۱۲ ساعت در ابتدا شارژ کنید و پس از آن اقدام به استفاده از دستگاه کنید.

انتخاب فرز

بهترین مینی فرز در ایران کدام است؟

نخستین فرز برقی در سال 1954 میلادی توسط شرکت آلمانی ساخته شد که امروزه افراد آن را با نام FLEX می‌شناسند که پس از سال‌ها فعالیت در زمینه تولید ابزارهای فرز و برش موفق به ساخت فرز قابل حمل شد. اولین فرزها یک موتورالکتریکی داشتند که قوای گردش را با استفاده از یک شفت انعطاف‌پذیر به صفحه دیسک فرز انتقال می دادند.

انواع دیگر فرز شامل فرزهای مستقیم، مینیاتوری و انگشتی می‌شود. همانطور که بالاتر گفتیم، از فرزها برای عملیات برش، سایش و پرداخت کاری سطوح استفاده می‌شود. فرزها با دیسک‌های متفاوتی که بر روی آن‌ها نصب می‌شوند توانایی انجام این عملیات را بر روی فلزات، سنگ و انواع مصالح ساختمانی دارند.

فرز انگشتی نوعی وسیله برقی است که برای ظریف کاری‌های نجاری و منبت کاری استفاده می‌شود. این دستگاه شامل یک موتور کوچک و چندین چرخ دنده است. برای انجام کارهای هنری و ظریف‌کاری باید از ابزار مناسب استفاده کنید تا نتیجه کار، زیبا و چشم‌نواز باشد. انتخاب یک ابزار خوب از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند لذت کار کردن را برای کاربر دوچندان کند.

فرز انگشتی نیز یک نوع دستگاه‌های کاربردی است که به خوبی می‌تواند نیازهای کاربر را برای انجام بسیاری از کارهای هنری و فنی برطرف سازد. این مدل نوعی دستگاه فرز بسیار کوچک بوده که با نام فرز انگشتی در بازار شناخته می‌شود. این محصول به دلیل داشتن قابلیت کنترل سرعت و وجود خرطومی می‌تواند یک ابزار بسیار کاربردی و مفید باشد.

بهترین برندهای مینی فرز موجود در ایران رونیکس، بوش، سیلور، توسن، محک، کرون و ماکیتا است. مواردی که هنگام خرید مینی فرز باید رعایت کرد، میزان قدرت موتور، مدیریت گرد و غبار، کارکرد راحت، رتبه‌بندی سرعت و اینکه تمامی ویژگی‌های ایمنی را دارا باشد.

چقدر می‌خواهید برای خرید فرز هزینه کنید؟

خرید سنگ فرز به شکل اینترنتی طرفداران بسیار زیادی دارد چرا که به راحتی وارد یک سایت مطمئن می‌شوید و لیستی از انواع فرز مشخصات و قیمت آن‌ها را در اختیار دارید.

فرز در صنعت جزء یکی از پرکاربردترین ابزارها صنعتی است. تقریباً به جرات می‌توان گفت که در اکثر صنایع کاربرد فرز امری اجتناب ناپذیر است. فرز انواع بسیاری دارد که خیلی از آن‌ها کاربردهای متفاوت دارند. یکی از مواردی که در هنگام خرید فرز باید به آن توجه شود این است که هر چقدر کیفت آن بهتر باشد قاعدتا قیمت آن نیز بیشتر است. فرزی که دارای  قدرت موتور بیشتر و اجزای تشکیل دهنده مستحکمی باشد هزینه بیشتری در دارد. باید به این موضوع توجه شود که دو فرز با کارایی یکسان اما قیمت‌های متفاوت نشان از تفاوت در کیفیت دارد و قاعدتا فرز ارزان زودتر دچار مشکل و خرابی خواهد شد و هزینه‌هایی جهت تعمیر و بهبود در پی خواهد داشت. برقی و شارژی ‌بودن فرز نیز در قیمت آن تأثیر دارد و این وابسته به نوع نیاز ما است که از بین انواع فرز موجود در بازار کدام را انتخاب کنیم.

یکی از موارد دیگری که در بالا و پایین بودن قیمت خرید فرز نقش دارد، شرکت سازنده آن است و باید به این امر توجه شود گاهی اوقات ممکن است دو فرز با کارایی یکسان به علت تفاوت برند قیمت‌های متفاوتی را در پی داشته باشد.توضیحاتی که داده شد جهت انتخاب مناسب در خرید فرز با قیمت و کیفت خوب کمک می‌کند.

گارانتی و تعمیر پذیری فرز

هنگامی که یک دستگاه خراب می‌گردد صاحب کسب و کار را به مشکلات مالی دچار می‌کند نه تنها در خصوص تعمیر دستگاه بلکه در روند تولید نیز مشکل پیش می‌آید. خرابی دستگاه حتی با وجود قطعات با کیفیت بالا و تکنولوژی روز اجتناب ناپذیر است. با این حال در کارخانه ها و کارگاه‌های صنعتی با انجام بازرسی‌های زیاد و کوتاه مدت و با داشتن یک برنامه پیشگیرانه دراز مدت می‌توان به کاهش خطر توقف دستگاه کمک نمود. انجام چند تست در پایان هر روز و یا اتمام کار می‌تواند کمک بزرگی در جهت جلوگیری از خرابی‌های بزرگ باشد.

به عنوان مثال وقتی دستگاه روغن بیشتری مصرف می‌کند آن را چک کنید. مایعات خنک کننده و روغن هیدرولیک را چک کنید. چک کردن گیریس را فراموش نکنید، زیرا به سطوح و قطعات اجازه می‌دهد تا به نرمی حرکت کنند و بچرخند. تمیز کردن دستگاه و پاک کردن کاورها و بسترها باعث می‌شود گرد و غبار کمتری وارد دستگاه شود.

در هنگام خرید دستگاه فرز با مقایسه تحصیلات و مدت زمانی که هر برند خود را موظف می‌داند در برار فرز فروخته شده پاسخگو باشد بهترین و مناسب ترین فرز را خریداری کنید.

فرز استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

فروشگاه اینترنتی ابزار

فرز ابزاری بسیار پر کاربرد است که وظیفه اصلی آن صافی سطوح مختلف و متریال‌های گوناگون است. فرز پای ثابت هر صنعتی است و جزء کاربردی‌ترین ابزار، در میان ابزار الکتریکی است. انواع مختلفی از فرزها در بازار وجود دارد که باید با توجه به کاربرد و استاندارد بودن آن‌ها یکی را انتخاب نمود. دستگاه فرز که دارای استانداردهای لازم است باید اجزای تشکیل دهنده با کیفیتی داشته باشد تا در هنگام کار دچار مشکل نشوید.

نحوه استفاده درست و اصولی از دستگاه فرز

دستگاه فرز در مدل‌های مختلف و متنوع تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و با توجه به نوع تجهیزات به کار رفته می‌توانند در برش دادن یا شکل دادن انواع سطوح مانند بتن یا سطوح فلزی به کار برده شوند. فرز به صورت کلی وسیله‌ایی نیست که مثل آچار یا پیچ گوشتی برای همه افراد استفاده روزمره داشته باشد و همه روزه از آن استفاده کنیم. اما افرادی با این دستگاه به صورت روزمره کار می‌کنند و آشنایی کامل با دستگاه فرز دارند و از همه مهم‌تر شناخت و رعایت نکات ایمنی مربوط به کار با سنگ فرز برای آن‌ها دارای اهمیت زیادی است.

از جمله کاربردهای فرزها می‌توان این موارد را نام برد: برش، شیار در آوردن، تراش صفحه، تراش مناره‌های، تراش چرخ دنده و فرم تراشی. استفاده و کار با هر دستگاه و ابزاری مانند سنگ فرز نیازمند انجام یک سری اصول در هنگام کار است. پس قبل از شروع به کار باید این موارد را بشناسید و به آن عمل کنید. در هنگام کار با دستگاه فرز در ابتدا باید تمامی قطعات آن را بشناسید تا با شیوه عملکرد آن آشنا باشید. برای شروع محیط و فضایی که قرار است در آنجا کار کنید را آماده و مهیا کنید و از خشک بودن سنگ فرز و سالم و تمیز بودن تیغه نیز مطمئن شوید.

زمان خرید سنگ فرز سعی کنید بهترین برند را تهیه کنید؛ زیرا کارهایی که با دستگاه فرز انجام میشود، نیاز به دقت بالایی دارد. همچنین باید دسته فرز را در دست به طور محکم نگه دارید تا بتوانید با تمرکز بیشتری عملیات برش، تراش، سمباده و … را انجام دهید. فراموش نکنید روی تیغه دستگاه حتما از گارد محافظتی کمک بگیرید. چون این محافظ تیغه، از شما در مقابل پرتاب شدن ذرات خورده شده سنگ و غیره محافظت می‌کند. این محافظ بین قسمت چرخاننده و سنگ فرز قرار می‌گیرد.

همانطور که می‌دانید دستگاه فرز سرعت بسیار بالایی دارد. به همین علت باعث جابجایی هوا و تولید جریان باد شده و گرد و غبار زیادی را تولید می‌کند. به همین علت وسایل غیرضروری را از اطراف خود جهت ایمنی بیشتر دور کنید. هنگام کار با سنگ فرز ابتدا خورده‌ها و ذرات گرد و غبار که از کار قبلی ایجاد شدند را از محل کار جمع و جور و تمیز کنید.

حتما زمانی که می‌خواهید سنگ فرز را تعویض کنید، ابتدا آن را از برق بکشید، اگر دستگاه شما شارژی است باتری‌های آن را در آورده و سپس سنگ را تعوض کنید. زیرا در این حالت ممکن است دست شما به کلید روشن و خاموش فرز بخورد و دستگاه حین تعویض سنگ فرز روشن شود و خطرات جانی به همراه خواهد داشت. نکته دیگر این است که وقتی سنگ فرز را تعویض کردید، قبل از شروع به برش به مدت یک دقیقه فرز را روشن نگهدارید تا اگر صفحه جدید مشکل داشت به آن پی ببرید. ضمن اینکه این کار باعث می‌شود به قطعه کارتان هم آسیبی وارد نشود.

قطعه‌ای که کار روی آن صورت می‌گیرد را حتماً با گیره محکم نگه دارید تا امنیت شما تضمین شود و دچار حادثه نشوید. در محلی که کار انجام می‌دهید از مواد قابل اشتعال استفاده نکنید و آن‌ها را کاملاً از فضای دور کنید، زیرا احتمال وجود ایجاد جرقه در هنگام کار با فرزها وجود دارد و این جرقه‌ها می‌توانند بسیار خطرناک باشند. دستگاه فرز را باید متناسب با کارتان انتخاب کنید.

به عنوان مثال اگر دستگاه فرز را برای برش سنگ می‌خواهید، خریداری کنید باید دستگاهی انتخاب شود که قدرت بالایی داشته باشد تا بتواند سنگ را به راحتی برش دهد اما برای برش کاشی و سرایک چون قطر کمتری دارند نیاز به قدرت بالایی نیست می‌توانید از مینی فرزها استفاده کنید.

هنگام کار با فرز قطعه مورد نظر را کمی از سطح زمین فاصله دهید تا با راحتی بیشتر کار انجام شود و صفحه برش با زمین برخورد نکند. این نکته را فراموش نکنید که قبل از برش، اندازه گیری‌ها را به صورت دقیق انجام دهید و حتماً علامت گذاری بر روی قطعه کار را فراموش نکنید.

با بیان تمامی این مطالب متوجه شدیم که هدف دستگاه فرز شکل‌دادن و صیقلی‌کردن سطوح و اجسامی است که کیفیتی بالا و سختی کمی دارند. این دستگاه به وسیله چرخش مداوم تیغه تیز و سنگی خود فرآیند بریدن، نازک‌کاری یا تغییر شکل اجسام را به خوبی انجام می‌دهد. همانطور که بیان شد، فرز انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع کاربری تقسیم‌بندی می‌شود: مثل فرز سمباده، فرز استوانه‌ای، فرز سنگبری و فرز انگشتی و… از جمله انواع آن است که با توجه به نیاز خود می‌توانید هرکدام از آن‌ها را تهیه کنید. البته قبل از خرید باید توجه داشته باشید که کاربرد فرز برای شما شخصی است یا صنعتی ؟ شاید مهم‌ترین سوال پیش از خرید فرز مناسب همین باشد چرا که تعیین کننده هزینه خرید آن خواهد بود. بر این اساس شما می‌توانید فرز شارژی یا برقی بخرید که اختلاف قیمت آن بسیار است. همانطور که خواندید در این مقاله گفتیم که هنگام خرید فرز خوب و مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد چرا که دستگاه فرز ابزاری است مهم و کاربردی که باید سالیان سال برای شما کار کند، به همین علت باید دقت زیادی در هنگام خرید داشته باشید و با خرید یک دستگاه فرز با کارایی عالی به کار خود سرعت بخشیده و احتمال خرابی دستگاه فرز در هنگام کار را به حداقل برسانید.

لیست محصولات منتخب
هنگام خرید فرز خوب و مناسب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

مینی فرز آهنگری توسن مدل 3119A

  • مناسب برای
    فلز
  • ابعاد
    12.5 × 15.5 × 40.5 سانتی متر
  • وزن
    2.3 کیلوگرم
  • توان
    900 وات
  • سرعت گردش آزاد
    11000 دور در دقیقه
  • قابلیت کنترل سرعت
    ندارد
  • حفاظ
    دارد

مشخصات صفحه

  • نوع صفحه قابل استفاده
    صفحه برش , صفحه ساب
  • قطر صفحه
    115 میلی متر
  • مناسب برای
    آهن

سایر مشخصات

  • اقلام همراه
    دسته کمکی
  • محافظ صفحه
  • آچار مهره گیر آچار آلن
  • مهره زیر و رو
  • سایر مشخصات
    دارای بدنه باریک و خوش دست
  • مجهز به کلید برق کشویی
  • پوسته گیربکسی آلومینیومی با کیفیت
  • دارای حفاظ سنگ قابل تنظیم
  • دارای کابل برق 2 متری با روکش ضخیم
  • قابلیت تعویض آسان صفحه برش
  • دارای قطعات با کیفیت به منظور افزایش طول عمر ابزار
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

قیمت ابزار همه کاره باکیفیت و کاربردی برای مصارف خانگی

لیست قیمت ابزار همه کاره باکیفیت برای مصارف خانگی ابزار همه کاره که آن را با نام ابزار چند کاره […]

مقایسه ابزار همه کاره 3 برند ماکیتا، دیوالت و بوش

مقایسه ابزار همه کاره 3 برند دیوالت، ماکیتا و بوش ابزار همه کاره در صنایع مختلف و کارگاه‌های زیادی مورد […]

بررسی برخی از پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار

بررسی پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار ابزار همه کاره یکی از ابزار کاربردی در مشاغل فنی است که امکان […]

بررسی انواع ابزار همه کاره در بازار

بررسی انواع ابزار همه کاره داشتن ابزاری که بتواند کاربری‌های مختلفی داشته باشد یک مزیت محسوب می‌شود. کمبود فضا، افزایش […]

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره ابزار همه‌کاره از جمله ابزاری به شمار می‌آید که وجود آن در بسیاری از کارگاه‌ها ضروری […]

بررسی پرفروش‌ترین جعبه ابزار در بازار

جعبه ابزار یکی از لوازم ضروری در هر خانه است که وظیفه‌ی نگهداری از انواع ابزارآلات را بر عهده دارد. […]

مقایسه آچار ضربه ای سه برند رونیکس بوش و توسن

یکی از ابزارهای مهم وقابل استفاده درخانه و کارخانه آچار ضربه‌ای است. نوع آچاری که در این مکان‌ها استفاده می […]

لیست قیمت آچار ضربه ای باکیفیت برای مصارف خانگی

آچار ضربه‌ای باکیفیت برای مصارف خانگی آچار ضربه ای جزو ابزارهای ضروری در کسب و کار فنی به شمار می‌رود. […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای هنگام خرید فرز خوب و مناسب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ بسته هستند دیدگاه برای این نوشته

__(Comments are closed.,'kubrick')