دریل مناسب و کلیه نکاتی که باید هنگام خرید به آن توجه کنید - دهکده ابزار

هنگام خرید دریل مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • 19 آذر 1399
  • دیدگاه‌ها برای هنگام خرید دریل مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟ بسته هستند نظر
  • kiani

هنگام خرید دریل مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

دریل مناسب ابزاریست دستی یا الکتریکی که برای سوراخ کردن سطح‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. با توجه‌ به قدرت و استفاده از مَتّه مناسب، می‌توان برای سوراخ کردن چوب، فلز و بتن از دریل استفاده کرد. با پیشرفت تکنولوژی، امروزه نه ‌تنها برای سوراخ‌کاری، بلکه با اضافه‌ کردن قطعاتی دیگر، می‌توان امکاناتی مانند ساییدن، گردبر، عمود بر و غیره را به این دستگاه اضافه کرد، اگرچه توصیه می‌شود برای هر کاری از ابزار مناسب همان کار استفاده کرد.

اجزای تشکیل‌دهنده دریل شامل: کلید روشن و خاموش، کلید تنظیم سرعت چرخش، کلید فعال و غیر فعال ‌کردن حالت چکشی، کلید قفل برای روشن نگه ‌داشتن دریل، کلید تعویض جهت چرخش، عمق ‌سنج برای تنظیم پیمایش مته در سطح مورد نظر، سه نظام و دسته نگهدارنده است.

برای داشتن یک دریل مناسب باید به چندین نکته حتماً دقت کرد. از همه مهم‌تر در دریل کاری، داشتن امنیت بالا هنگام دریل کاری است، زیرا دریل‌ها از نظر کارکردی بسیار خطرناک هستند و یک‌لحظه غفلت در هنگام زدن دریل منجر به ازبین‌رفتن دست یا خراب‌شدن کل کار است.

دریل چکشی رونیکس مدل 2211

دریل

1-دریل مناسب را برای چه کاری می‌خواهیم؟

دریل مناسب از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزار صنعتی‌ست که علاوه بر امور صنعتی در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد. اصلی‌ترین کاربرد دریل مناسب ایجاد سوراخ با قطرهای متفاوت در سطوح مختلف چوبی، سیمانی، فلزی و … است؛ اما می‌توان به‌وسیله ترکیب کردن با برخی وسایل کاربردهای جدیدی به آن بخشید؛ مثلاً سمباده زدن، باز و بسته کردن پیچ، جلا دادن، برش و… علاوه بر کاربردهای صنعتی متعدد دریل، ممکن است در زندگی روزمره خود نیز به دریل مناسب نیاز پیدا کنید.

احتمال دارد بخواهید تعمیراتی در خانه انجام دهید یا از آن برای ساخت وسایل خلاقانه‌ای استفاده کنید. همچنین اهمیت دریل در میان ابزارآلات صنعتی روشن است به ‌طوری‌ که در هر کارگاه صنعتی دریل یافت می‌شود. نمی‌توان هیچ استادکار یا کارگاهی را بدون دریل متصور شد. عموماً بدون دریل سوراخ‌ کاری و باز و بسته کردن پیچ قابل‌تصور نیست که این کاربرد به ‌خودی‌ خود بسیار مهم است ولی تنها کاربرد دریل نیست. شما با انواعی از دریل‌ها می‌توانید ورقه‌های فلزی را برش دهید. برای نمونه ‌برداری از سطوح سخت مانند بتن، آسفالت و … و یا کاشت آرماتور و بولت در این سطوح هم از نوعی دریل استفاده می‌شود.

دسته‌ای از دریل‌هایی با قابلیت تنظیم دور موتور را می‌توان در هم زدن ملات ساختمانی به کار برد. همچنین دریل‌هایی وجود دارند که برای حفاری استفاده می‌شود و کاربردهای صنعتی فراوانی دارند. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده با خلاقیت و به ‌کارگیری وسایل ساده می‌توان کاربردهای جدیدی به دریل‌های ساده اضافه کرد.

چنین کارهایی بیشتر در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و به خلاقیت شما بستگی دارند. ترفندهای خانگی زیادی با استفاده از دریل قابل ‌اجرا هستند؛ به طور مثال می‌توانید با بستن همزن یا قاشق به‌ جای مته از دریل برای هم زدن کیک و خمیر استفاده کنید. شما می‌توانید با مته‌ای به قطر 5/1 اینچ حفره‌هایی در باغچه خود برای کاشتن دانه ایجاد کنید. یک قلاب درون دریل قرار دهید مقداری پشم به آن ببندید و مقداری از پشم را با دست نگهدارید؛ شما یک تجربه نخ‌ ریسی به دست آوردید.

می‌توانید با وصل کردن پولیش به دریل به ‌راحتی کفش‌های خود را براق کنید. با پیچیدن سمباده به دور دریل یک سمباده بسیار عالی می‌سازید. همان‌طور که متوجه شدید علاوه پرکاربردهای اصلی انواع دریل می‌توان با خلاقیت و ترفندهای مختلف بسیاری از کارهای روزمره را با دریل بسیار ساده‌تر از همیشه انجام داد؛ موارد ذکر شده از معدود کارهایی بودند که می‌توان با دریل انجام داد. حال شما با کاربردهای دریل آشنایی خوبی دارید. اما لازم است به دور و قدرت دریل مناسب برای انجام کارهایی که در خانه می‌خواهید انجام دهید حتما توجه داشته باشید.

ویژگی های دریل مناسب

2-انواع دریل مناسب

دریل‌ها با توجه به کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند اما انواع دریل بر اساس منبع نیروی محرکه عبارت‌اند از:

  1. دستی: با نیروی وارده از طرف انسان به اهرمش کار می‌کند.
  2. برقی: واضح و بدیهی است که نیروی الکتریکی، نیروی محرکه آن است.
  3. بادی: نیروی محرکه این نوع از دریل‌ها نیروی باد فشارقوی است.
  4. بنزینی: این نوع نیز همان‌طور که از نامش پیداست با سوخت بنزینی کار می‌کند.

تقسیم‌بندی دیگر دریل‌ها مربوط به میزان قدرتشان است که از این نظر نیز به 4 دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دریل ساده: قدرت زیادی ندارند و بیشتر استفاده خانگی دارند.
  2. دریل چکشی: همان دریل ساده‌ است اما با این تفاوت که دارای سیستم چکشی بوده و برای سوراخ ‌کاری اجسام سخت‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند و سوراخ‌هایی با قطر بالا ایجاد می‌کنند.
  3. دریل بتن کن: این نوع دریل قدرت بسیار زیادی داشته و قابلیت تخریب و ایجاد سوراخ‌های بزرگ را دارا است.
  4. دریل چکش تخریب: شباهت بسیار کمی به سایر دریل‌ها داشته و قدرت بسیار بیشتری دارد و کاربرد آن ایجاد تخریب و کوبش در حجم‌های وسیع است و قلم آن به‌ هیچ ‌عنوان حالت دورانی ندارد و به ‌صورت حرکت عقب و جلو عملیات تخریب را انجام می‌دهد. درکل پرکاربردترین و رایج‌ترین نوع دریل، دریل برقی است که با برق تک‌فاز، دو فاز و گاهاً در ابعاد بسیار بزرگ با برق سه‌فاز کار می‌کنند که خود این نوع دریل انواعی مختلفی دارد:
  • دریل و پیچ‌گوشتی شارژی
  • دریل چکشی
  • دریل گیربکسی
  • دریل سرکج
  • دریل ستونی
  • دریل مگنتی
  • دریل نمونه‌بردار
  • دریل همزن
  • مینی دریل

بهتر است توجه داشته باشید که هر یک از این دریل‌های برقی کاربرد و ساز و کار مختلفی دارند.

دریل پیچ گوشتی شارژی پی ام مدل PM-GE1

دریل

3-کاربرد هرکدام از انواع دریل‌ها

دریل پیچ‌گوشتی شارژی

دریل پیچ‌گوشتی شارژی از جمله پرمصرف‌ترین ابزارآلات در صنعت و همچنین مصرف خانگی است که وظیفه اصلی آن سوراخ‌کاری سطوح مختلف است اما با استفاده از ابزارهای دیگر می‌توان از آن برای سمباده کردن، جلا دادن، باز و بسته کردن پیچ و حتی برش استفاده کرد. با این نوع دریل شارژی صرفه‌جویی در زمان و سهولت کارتان را تجربه خواهید کرد که قابل‌حمل بودن، سرعت عمل و انعطاف‌پذیری از مزایای آن نسبت به سایر انواع دریل‌هاست.

دریل چکشی

دریل چکشی در سوراخ ‌کاری مصالحی با مقاومت و سختی بالا کاربرد دارد و به سبب ضربات پی‌درپی وارده به سطح هنگام سوراخ کردن قدرت زیادی دارد که در مدل‌های معمولی این ضربات با سرعت 3000 ضربه در دقیقه به جسم مورد نظر وارد می‌شوند؛ اما این سرعت تا ده‌ها هزار ضربه قابل‌افزایش است. نکته حائز اهمیت درباره این دریل‌ها این است که شما فقط در صورت نیاز از حالت ضربه‌ای آن استفاده می‌کنید؛ زیرا قابل غیرفعال‌ کردن بوده و موجب سهولت در کار شماست؛ در واقع حالت چکشی در این دریل‌ها یک ویژگی محسوب می‌شود. این دریل‌ها مانند بقیه دریل‌ها به‌صورت انواع دریل شارژی و دریل برقی در بازار عرضه می‌شوند.

دریل گیربکسی

دریل گیربکسی، دریلی دو حالته است که در واقع می‌توان این دریل را در دو حالت قدرتی و سرعتی قرار داد. این ویژگی باعث می‌شود از قدرت زیاد دریل با سرعت بالا بهره‌گیری نمود. کاربرد دریل سرکج همان‌طور که از نامش پیداست مربوط به شکل ظاهری آن است و ابتدا برای متخصصان ساخت‌وساز طراحی شده بود اما بعدها در جعبه ابزار خانه‌ها قرار گرفت؛ با این دریل می‌توانید در مناطقی که سوراخ کردن آن برای دریل‌هایی با ابعاد معمولی امکان‌پذیر نیست سوراخ ایجاد کنید. از این دریل بیشتر در لوله‌کشی و نجاری استفاده می‌شود.

دریل ستونی

در دریل ستونی شما یک میز کار دارید و برای جابه‌جایی دریل نیازی به حرکت دست ندارید بلکه جابه‌جایی به‌وسیله اهرم‌های تعبیه شده انجام می‌پذیرد. در این نوع دریل برقی شما می‌توانید عمق سوراخ مورد نظر خودتان را تعیین کنید همچنین امکان تغییر سرعت را نیز دارید.

دریل‌های مگنتی از انواع دریل‌های ستونی هستند که دارای پایه الکترومغناطیسی قوی هستند می‌توانند به‌صورت افقی، عمودی یا بالاسری در ساختمان‌های فولادی به تیر یا ستون متصل شوند. از امنیت دستگاه در حین کار اطمینان حاصل کنید، به ‌ویژه در موقعیت بالاسری که امکان سقوط قطعات برش داده وجود دارد.

دریل پیچ گوشتی چکشی شارژی دیوالت مدل DCD796P2

دریل

دریل کرگیری

برای ایجاد حفره بر روی ماده خاصی جهت نمونه‌برداری دریل کرگیری یا نمونه‌ بردار مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد اصلی آن استخراج نمونه‌ای از ماده مورد نظر است که دارای یک استوانه است که مرکز حفاری تو خالی دارد و اجازه می‌دهد نمونه از ماده اصلی جدا شود. مینی دریل‌ها برای سوراخ‌کاری‌هایی با ظرافت و دقت بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربرد اصلی آن‌ها در کارهای هنری، تزئینی و ظریف است.

4-مناسب‌ترین برند دریل مناسب

برای خرید بهترین مارک دریل مناسب اول باید به کشور سازنده دریل توجه نمایید. برخی از بهترین تولیدکنندگان دریل در میان تمام کشورها آلمان، آمریکا و ژاپن هستند که بهترین مارک‌های دریل در این کشورها تولید می‌شوند؛ به ‌عنوان ‌مثال می‌توان به برخی از این مارک‌های معروف و مشهور تولیدکننده دریل اشاره کرد که شاید بهترین مارک دریل که چندین دهه است که در بازار ابزار ایران موجود بوده است و امتحان خود را پس داده است و به ‌عنوان یکی از بهترین برندهای ابزار برقی در بازار ایران و البته در سطح دنیا خود را معرفی نموده است پس از متابو یکی دیگر از بهترین برندهای دریل آاگ است که به ‌عنوان یکی دیگر از برندهای مطرح آلمانی در بازار ابزار ایران و دنیا معرفی شده است.

بهترین مارک دریل‌های آلمانی به همین دو برند محدود نمی‌شود و برندهای بسیار مطرح دیگری نیز وجود دارند که از این جمله می‌توان به دریل میلواکی نیز اشاره کرد که شاید بتوان میلواکی را یکی از رقبای اصلی متابو در سطح دنیا نام برد و حتی بر سرنام بهترین مارک دریل نه ‌تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورهای دنیا نیز اختلاف‌هایی وجود دارد و برخی بر این باورند که بهترین دریل دنیا میلواکی است و به همین ترتیب دیگر برندهای بزرگ آلمان از جمله فستول، دیوالت یا هازت که هرکدام در سطح دنیا از اعتبار و جایگاه خاص خود برخوردارند ولی در اینجا بحث ما در مارک‌ها یا برندهایی است که در بازار ابزار ایران موجود است که متابو یکی از برترین این برندها است که بیش از 40 سال است که شرکت الکترومتال نماینده انحصاری متابو در ایران بوده و محصولات این برند بزرگ را ارائه می‌کند و در دهه اخیر شرکت اطلس کوشا هم به این نام‌های بزرگ پیوسته و محصولات برندهایی چون آاگ و میلواکی را در ایران ارائه می‌کند.

لازم به ذکر است برخی از این برندها اصالتاً در امریکا متولد شده‌اند و پس از بحران اقتصادی در دنیا به تولیدکنندگان آلمانی واگذار شده‌اند. یکی از معروف‌ترین این برندها برند بزرگ دیوالت است که هنوز هم دیوالت‌هایی که در بازار امریکا توزیع می‌شود ساخت کارخانه دیوالت در امریکا است و دیوالت‌هایی که در بازار کشورهای پیشرفته دیگر دنیا توزیع می‌شود ساخت آلمان و دیوالت هایی که در ایران و کشورهای آسیایی درحال‌توسعه توزیع می‌شود.

در چین و توسط کارخانه دیوالت چین تولید شده‌اند از تولیدکنندگان مطرح دیگر در دنیا برندها و شرکت‌های بزرگ ژاپنی هستند که در بازار ایران نیز وجود دارند که از این جمله می‌توان به بزرگ‌ترین آنها یعنی ماکیتا اشاره کرد و بعد از آن شرکت‌های بزرگ ریوبی و هیتاچی هستند که محصولات فوق‌العاده با کیفیتی به سراسر دنیا عرضه می‌کنند که البته لازم به ذکر است در سراسر دنیا صنعت کارانی وجود دارند که ماکیتا را بهترین مارک دریل و البته ابزارهای برقی و شارژی می‌دانند .

همچنین دیگر برندهای مطرح ژاپنی که البته هیچ زمانی هیچ‌یک از برندهای ژاپنی موفق به نشستن بر قله پرچمداری ابزارهای برقی و شارژی دنیا نشده‌اند ولی همیشه از بهترین برندهای دریل و دیگر ابزارهای برقی و شارژی بوده‌اند. برندهای ژاپنی نیز مانند برندهای آلمانی مثل دیوالت در کارخانه‌های همین برندها در چین تولید می‌شوند و به بازار کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران توزیع می‌شوند. به‌ عنوان‌ مثال دریل ماکیتا و اغلب محصولات ماکیتا در کارخانه ماکیتا در چین تولید می‌شوند و در بازار عرضه می‌شوند و برندهایی مانند هیتاچی نیز به همین صورت هستند و در بین بهترین مارک دریل می‌توان از این برندهای معتبر نیز نام برد.

5-دریل شارژی بخریم یا برقی؟

دریل چکشی توسن مدل 0022D

دریل

هرگاه بخواهید دریل بخرید احتمالاً این سؤال اساسی در ذهنتان ایجاد خواهد شد که دریل برقی بهتر است یا دریل شارژی و شما می‌توانید بر اساس نیازتان تصمیم بگیرید، اما واقعاً کدام‌یک بهتر است؟

چندین سال است با پیشرفت تکنولوژی باتری جای سیم برق را در وسایل الکترونیکی پرکرده است و این امر موجب سهولت استفاده و همچنین جابه‌جایی وسیله می‌شود؛ در واقع امتیاز دریل شارژی تطبیق پذیری و سهولت استفاده از آن است و نداشتن مشکل کشیدن کابل و پیداکردن پریز و نیازمند شدن به چند راهی‌ها را نخواهید داشت. اما در کنار این مزایای دل‌فریب معایبی نیز وجود دارد که مربوط به باتری‌هاست؛ طبیعتاً باتری‌ها باعث بالا رفتن وزن دریل شده و بر روی طرز استفاده و راحتی شما تأثیر خواند گذاشت. از طرفی شارژ شدن این باتری‌ها هم امری زمان‌بر است.

پس علاوه بر مزایا ما با معایبی نیز در استفاده از دریل شارژی روبه‌رو می‌شویم و صد البته دریل برقی نیز علاوه بر معایب ذکر شده محاسنی نیز دارد؛ دریل برقی می‌تواند بی ‌وقفه کار کند. قدرت دریل‌هایی که با باتری کار می‌کنند با ازدست‌دادن شارژ ضعیف‌تر می‌شود و بدون هیچ باتری‌ای که در دریل جا بگیرد وزن ابزار در مقایسه با همتایش که با استفاده از باتری کار می‌کند کم‌تر است. از نظر قیمت نیز ابزار برقی شاید %۲۵ از مدل‌های مشابه شارژی‌شان ارزان‌تر باشند. حال انتخاب با شما و متناسب با نیازهای شماست.

6-اگر دریل شارژی خریدیم کدام نوع باتری مناسب‌تر است؟

سه مدل باتری رایج برای دریل شارژی وجود دارد:

  • نیکل – کادمیم یا Ni-Cd
  • نیکل – هیدرید فلز یا Ni-Mh
  • لیتیوم – یون یا Li-Ion

هرکدام از این باتری‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند.

باتری‌های نیکل – کادمیم

اولین باتری‌های مورد استفاده در ابزارهای برقی بدون سیم از نیکل – کادمیم ساخته شده بودند. با این ‌وجود، همچنان که فناوری باتری پیشرفت کرد، این نوع از باتری‌ها به چند دلیل کمتر استفاده شدند. یکی از این دلایل، وجود عنصر سمی کادمیم در این باتری‌ها بود که نیازمند مراقبت ویژه در زمان دور انداختن بودند. باتری‌های نیکل – کادمیم در دمای پایین کارایی خوبی دارند. از این ‌رو از آنها می‌توان در محیط خارج و در هوای سرد استفاده کرد. در مقایسه با نیکل – هیدرید، باتری‌های نیکل – کادمیم قیمت کمتری دارند. در مقایسه با باتری‌های نیکل – هیدرید فلز و لیتیوم – یون، عمر بیشتری دارند. باتری‌های نیکل – کادمیم نسبت به دیگر باتری‌ها با ولتاژ مشابه وزن بیشتری دارند.

در این نوع از باتری‌ها، کادمیم، یک فلز به شدت سمی بکار رفته که برای دفع در رده زباله‌های خطرناک قرار می‌گیرد. باتری‌های نیکل – کادمیم دچار تأثیر حافظه می‌شوند.

باتری‌های نیکل – هیدرید فلز

این باتری دومین نوع باتری‌های مورد استفاده در ابزارهای برقی بدون سیم است. به ادعای شرکت‌های سازنده باتری‌های نیکل – هیدرید فلز، این باتری‌ها نسبت به باتری‌های نیکل – کادمیم بهتر هستند. چون ظرفیت و عمر بیشتری دارند. با این‌ وجود آنها هم دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. باتری‌های نیکل – هیدرید فلز با وجود داشتن ولتاژ مشابه، نسبت به نیکل – کادمیم وزن کمتری دارند. در مقایسه با دیگر باتری‌ها، نیکل – هیدرید فلز کم‌ ضررترین نوع باتری برای محیط‌زیست با سمیت کم است. در مقایسه با نیکل – کادمیم و لیتیوم – یون، باتری نیکل – هیدرید فلز ضعیف‌ترین نوع باتری در هوای سرد است. اگر قصد استفاده از ابزارهای خود در هوای سرد بیرون را دارید این نکته را به ‌خاطر داشته باشید. این باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های نیکل – کادمیم قیمت بیشتری دارند. در مقایسه با نیکل – کادمیم و لیتیوم – یون، زمان استفاده از آنها کوتاه‌تر است.

باتری‌های لیتیوم

یون آخرین نسل در فناوری باتری است. آنها از لیتیوم، سبک‌ترین فلز، ساخته شده‌اند. به ادعای شرکت‌های سازنده در مقایسه با باتری‌های نیکل – کادمیم و نیکل – هیدرید فلز مزایای قابل ‌توجهی دارند. در مقایسه با باتری‌های نیکل – کادمیم و نیکل – هیدرید فلز با ولتاژ یکسان، باتری‌های لیتیوم – یون سبک‌ترین هستند. در دمای پایین کارایی خوبی دارند. از این‌رو می‌توان از آنها در محیط‌های سرد استفاده کرد. ضرر کمی برای محیط‌زیست دارند. باتری‌های لیتیوم – یون دارای نرخ شارژ خودکار پایینی هستند. در مقایسه با نیکل – کادمیم (NiCd) و نیکل – هیدرید فلز (NiMH)، باتری‌های لیتیوم – یون قیمت بیشتری دارند. در صورت قرارگرفتن در معرض دمای بالا قابلیت انفجار و اشتعال دارند.

در مقایسه با نیکل – کادمیم و نیکل – هیدرید فلز با ولتاژ یکسان، عمر کمتری دارند. ازآنجایی‌که باتری لیتیوم – یون یک فناوری جدید محسوب می‌شود، هنوز تمامی معایب آن مشخص نیست.

7-بهترین دریل شارژی

اولین و مهمترین نکته در انتخاب بهترین دریل شارژی این است که مشخص کنید این نوع دریل را برای چه کار می‌خواهید استفاده کنید. شما با شناخت کاربردهای انواع دریل شارژی به ‌راحتی می‌توانید متناسب با کارتان دریل موردنظر را انتخاب کنید.

در خرید دریل توجه داشته باشید صرفه اقتصادی مهم است اما یک دریل ارزان ممکن است از کیفیت باتری خوبی برخوردار نباشد، پس ملاک شما علاوه بر صرفه اقتصادی کیفیت دریل نیز باید باشد. درباره بهترین برندهای دریل پیش‌تر صحبت شده است همچنین دریل دستگاهی است که معمولاً مدت زیادی دستیار شما در انجام کارهای کوچک و بزرگ خواهد بود.

دریل پیچ گوشتی شارژی رونیکس کد 8014

دریل

پس مهم است که پیش از خرید با ویژگی‌های مختلف آن آشنا شوید:

سه نظام یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک دریل است. سه نظام هم مته را نگه می‌دارد و هم نیروی ایجاد شده توسط موتور را به مته منتقل می‌کند. سه نظام‌ها به دو دسته خودکار و آچارخور تقسیم می‌شوند. در مدل آچارخور برای تعویض مته لازم است که از آچار مخصوص سه ‌نظام استفاده کنید و دهانه آن را باز کنید تا بتوانید مته را جابه‌جا کنید. اما در مدل خودکار دیگر به استفاده از آچار نیاز نیست و با قراردادن دستی مته در سه‌نظام و چرخش دریل می‌توانید مته را جایگزین کنید. هر دو نوع کارایی خود را دارند. اما در مدل خودکار سریع‌تر و بدون نیاز به آچار می‌توانید مته را تعویض کنید که باعث افزایش آسانی کار با دریل می‌شود.

دو مدل عمده از سه‌نظام‌های خودکار در بازار موجود است که عبارت‌اند از ۱۰ میلی‌متری و ۱۳ میلی‌متری که این عدد نشان‌دهنده اندازه قسمتی از مته است که درون سه‌نظام قرار می‌گیرد. دریل‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تری که برای کارهای سنگینی نظیر کندن بتن استفاده می‌شوند معمولاً از سه‌نظام‌های ۱۳ میلی‌متری استفاده می‌کنند و دریل‌های معمولی و کوچک‌تر از سه‌نظام‌های ۱۰ میلی‌متری.

گشتاور به نیروی چرخش دریل اشاره دارد و مقیاس اندازه‌گیری آن نیوتن – متر است. اگر از دریل برای کار با سطوح مختلف و کارهای متفاوت استفاده می‌کنید، لازم است که گشتاور دریل را متناسب با همان کار تنظیم کنید. پس دستگاهی انتخاب کنید که تنظیمات مختلفی برای گشتاور داشته باشد. برای کارهای سنگین مثل سوراخ کردن آجر و سنگ بهتر است دستگاه را روی حالتی تنظیم کنید که گشتاور بالایی داشته باشد. اما در کار با سطوح چوبی و پلاستیک‌کار با گشتاور پایین‌تر ایمنی بیشتری به همراه خواهد داشت.

بعضی از دریل‌های موجود در بازار حدود ۲۰ حالت برای تنظیم گشتاور دارند که می‌توانید با توجه ‌به کاری که انجام می‌دهید بهترین گشتاور را انتخاب کنید. به این منظور بهتر است ابتدا از گشتاورهای پایین‌تر شروع کنید و کم‌کم آن را افزایش دهید تا به مقدار مطلوب برسید. سرعت دریل با مقیاس دور در دقیقه اندازه‌گیری می‌شود. هرچه این مقدار بیشتر باشد به این معنی است که چرخش دریل با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

برخی از مدل‌ها این امکان را به شما می‌دهند که مانند گشتاور سرعت دریل را هم تغییر دهید و در حالت‌های مختلف تنظیم کنید. سرعت کمتر برای باز و بسته کردن پیچ‌ها و کار با سطوح نرم‌تر گزینه بهتری است. برای سطوح سخت‌تر و کارهای سنگین‌تر هم بهتر است از سرعت‌های بالاتر استفاده کنید. مته‌ها معمولاً به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که قابل ‌استفاده با انواع دریل‌ها باشند. مته‌ها اندازه‌ها و جنس‌های متفاوتی دارند. با توجه ‌به قطر سوراخی که لازم دارید می‌توانید مته‌ای با اندازه مناسب انتخاب کنید. همچنین انتخاب جنس مته به جنس سطحی که می‌خواهید آن را سوراخ کنید بستگی دارد. به‌ عنوان‌ مثال مته فولادی برای کار با سطوح چوبی، فلزی و پلاستیکی و برای کارهای نسبتاً سبک‌تر مناسب است.

از سوی دیگر مته‌های الماسه مقاومت بیشتری دارند و برای کارهای سنگین‌تر مثل سوراخ کردن سنگ و بتن مناسب هستند. مهم است که دریلی را انتخاب کنید که طراحی دسته آن به ‌گونه‌ای باشد که بتوانید به ‌راحتی آن را در دست بگیرید و هنگام کار با آن احساس راحتی کنید. در کار با دریل‌هایی که طراحی خوبی دارند، دست به ‌خوبی در محل تعبیه شده می‌نشیند و لازم نیست جای آن را تغییر دهید. این موضوع همچنین باعث می‌شود که بتوانید فشار دریل را به ‌خوبی روی نقطه مورد نظرتان متمرکز کنید.

بعد اینکه شناخت کافی درباره دریل پیدا کردید باید توجه داشته باشید دریل شارژی را برای امور صنعتی می‌خواهید یا خانگی، به طور مثال برای مصارف خانگی دریل بزرگ مناسب نیست و فقط جاگیر می‌شود. پس در خرید دریل شارژی به ‌صرفه اقتصادی، عملکرد متناسب با نیاز، کیفیت باتری و برند مناسب توجه فرمایید تا بهترین دریل شارژی را تهیه کنید.

8-چقدر می‌خواهیم برای خرید دریل مناسب هزینه کنیم؟

دریل در صنعت جزء یکی از پرکاربردترین ابزارها هست. تقریباً به ‌جرات می‌توان گفت که در کلیه صنایع کاربرد دریل امری اجتناب‌ناپذیر است. حتی شاید با تعبیری دیگر حضور دریل در کاربردها خانگی را هم اجتناب‌ناپذیر دانست. دریل انواع بسیاری دارد که خیلی از آن‌ها کاربرد خانگی ندارند. دریل بر اساس نحوه عملکرد به دودسته پیستونی و گیربکسی تقسیم‌بندی می‌شوند و با توجه ‌به نوع مکانیسم سه نظامشان به دو دسته سه نظام اتوماتیک و سه نظام آچاری تقسیم می‌شوند.

با توجه ‌به نوع به‌کارگیری مته، شیاردار و معمولی تقسیم می‌شوند. برحسب سایز مته از 10 میلیمتر تا 28 میلیمتر متمایز می‌شوند. دریل بزرگ پیستونی با توجه ‌به قابلیت قلم‌گیری (تبدیل به چکش) کاربرد خانگی ندارند. (البته داشتن یکی از آن‌ها در خانه خالی ‌از لطف نیست). طبق بررسی‌های صورت ‌گرفته دریل انواع و مدل‌های مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها برای متریال یا شرایط ویژه خود طراحی شده است برای همین قبل از خرید باید شرایط و نوع کار سنجیده شود تا برای یک کار ابتدایی هزینه زیادی صورت نگیرد. یکی از مواردی که در هنگام خرید دریل باید به آن توجه شود این است که هرچقدر امکانات دریل بیشتر باشد قاعدتاً قیمت آن هم بیشتر است. قاعدتاً دریلی که دارای تیغه‌های متفاوت، قدرت موتور بیشتر و اجزای تشکیل ‌دهنده مستحکمی باشد هزینه بیشتری در پی خواهد داشت.

باید به این موضوع توجه شود که دو دریل مناسب با کارایی یکسان اما قیمت‌های متفاوت نشان از تفاوت در کیفیت دارد و قاعدتاً دریل ارزان که قیمت آن کمتر است زودتر دچار مشکل و خرابی خواهد شد و هزینه‌هایی جهت تعمیر و بهبود در پی خواهد داشت. دستی و برقی بودن دریل مناسب نیز در قیمت آن تأثیر دارد و این وابسته به نوع نیاز ما است که از بین انواع دریل موجود در بازار کدام را انتخاب کنیم.

یکی از موارد دیگری که در بالا و پایین بودن قیمت خرید دریل نقش دارد، شرکت سازنده آن است و باید به این امر توجه شود گاهی اوقات ممکن است دو دریل با کارایی یکسان به علت تفاوت برند قیمت‌های متفاوتی را در پی داشته باشد.

توضیحاتی که داده شد شاید برای انتخاب خرید دریل خوب با قیمت مناسب برای استفاده کفایت کند. با توجه ‌به نکات بیان شده در بالا دریل زیر شاید بهترین انتخاب باشد: سایز مته 13 میلیمتر، قدرت حداقل 700 وات، دارای سه نظام اتوماتیک، کلید چپ‌گرد و راست‌گرد و دارای مکانیسم چکشی باشد.

9-دریل مناسب استاندارد چه ویژگی باید داشته باشد؟

دریل استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

دریل ابزاری بسیار پرکاربرد است که وظیفه اصلی آن سوراخ‌کاری بر روی سطوح مختلف و متریال‌های گوناگون مانند چوب، مصالح و انواع فلزات است. گرچه دریل‌ها را ابزاری برای سوراخ‌کاری می‌دانیم، اما این تنها کاربرد آن‌ها نیست. امروزه شاهد گجت‌ها و ابزارهای بسیار متنوعی هستیم که به دریل متصل می‌شوند و برای فرایندهای مختلف مانند برش‌کاری، باز و بستن پیچ‌ها، صیقل دادن و پولیش‌کاری به کار گرفته می‌شوند. سال‌های طولانی است که دریل‌ها توسط انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دریل پای ثابت هر صنعتی است و کاربردی‌ترین ابزار، در میان ابزار الکتریکی شناخته شده است.

در دنیای امروز انواع مختلفی از دریل‌ها وجود دارد. اما مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دریل‌ها در دسته دریل‌های برقی قرار می‌گیرند. این دریل‌ها، همان‌طور که از نامشان پیداست، نیروی مورد نیازشان را از برق تولید می‌کنند و در دو نوع مختلف شارژی و برقی وجود دارند. برای خرید دریل مناسب، نیاز است تا با قسمت‌های تشکیل‌ دهنده‌ی آن آشنا شویم و هرکدام را از لحاظ کیفی و کارایی مورد بررسی قرار دهیم.

اگر برای انجام کارهای ساده‌ی منزل نیاز به یک دریل دارید، نوع ساده‌ی آن با توان معمولی هم جوابگوی نیاز شما است اما اگر نیاز به یک دریل قابل‌حمل دارید که انواع سوراخ کاری‌ها و باز و بسته کردن پیچ‌ها را نیز انجام دهد، دریل شارژی می‌تواند یک گزینه‌ی عالی باشد. برای کارهای سنگین صنعتی و کارگاهی نیز، نیاز به یک دریل پرقدرت با توان بالا خواهید داشت.

اگر به دنبال خرید دریل مناسب هستید، خواندن این بخش می‌تواند برایتان مفید باشد. مهم‌ترین نکته در انتخاب صحیح یک دریل، در نظر گرفتن نوع کاربرد مورد نظر و انتظاری که از آن دارید است. اگر قصدتان از خرید دریل ارزان، کاربردهای سبک است و می‌خواهید با کمترین هزینه ممکن یک دریل جمع ‌و جور تهیه کنید، می‌توانید به سراغ دریل‌های برقی معمولی با توان 350 تا 500 وات بروید. اما اگر می‌خواهید از دریل برای سوراخ کاری‌های مکرر و به ‌خصوص قطعات فلزی استفاده کنید، می‌توانید دریل‌هایی با توان بالا مثلاً در بازه 600 تا 850 وات تهیه کنید که البته دریل‌هایی که دارای قابلیت چکشی هستند در اولویت قرار دارند چرا که در مواقعی که قصد سوراخ کردن مصالح را دارید می‌توانند به کمکتان بیایند. اما بیایید به سراغ انتخاب بهترین دریل شارژی برویم.

درصورتی‌که کاربرد سنگینی مدنظر ندارید و قصد دارید تا یک دریل برای سوراخ‌کاری و باز و بستن پیچ‌ها تهیه کنید، می‌توانید به سراغ خرید دریل‌های شارژی 10 تا 12 ولت موجود در بازار بروید. دریل‌های شارژی 14 ولت از قدرت بیشتری برخوردار هستند و برای کسانی که در زمینه‌هایی مانند ساخت اجزای دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند بسیار مناسب هستند. اگر کاربردهای سنگین‌تری مانند سوراخ کردن ورق‌های فلزی با ضخامت بالا و به ‌طورکلی مواقعی که به قدرت بالایی نیاز دارید، می‌توانید از دریل‌های ارزان شارژی 18 ولت استفاده کنید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که هرچه ولتاژ و به دنبال آن قدرت دریل بیشتر شود، ابعاد و وزن آن هم بیشتر خواهد شد. اگر شغلتان به‌گونه‌ای است که همواره با کارهایی مانند سوراخ کردن دیوار و یا کندن آن سروکار دارید، باید به سراغ دریل‌های بتن کن بروید چرا که در صورت استفاده مکرر دریل‌های معمولی در حالت چکشی، آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد خواهد شد.

10-نحوه استفاده درست و اصولی از دریل شارژی و برقی؟

استفاده درست از ابزار و دستگاه‌های دستی و برقی از اولویت‌هایی است که باید به آن اهمیت داد استفاده درست از دستگاه به شما این امکان را می‌دهد که از ابزارتان سال‌های متمادی استفاده کنید بدون اینکه نیاز باشد هزینه زیادی بابت تعمیر سرویس و نگهداری ابزارتان بپردازید. همچنین در شرایط سخت دستگاه یار و یاور شما خواهد بود و شما را در بزنگاه‌های کاری‌تان تنها نخواهد گذاشت. از این‌رو به شما پیشنهاد می‌کنیم تا استانداردهای رایج برای نگهداری از دستگاهتان را بیاموزید و به آن عمل کنید. دریل را همیشه تمیز و سالم نگهدارید، به دستگاه بیش از ظرفیت آن فشار وارد نکنید وزن خود را بیش از حد بر روی دستگاه قرار ندهید و به حدی فشار وارد نکنید که صدای دستگاه تغییر کند.

برای جابه‌جا کردن دستگاه به ‌هیچ‌ عنوان از کابل استفاده نکنید. به‌ مرور زمان هم این فشارهای وارد شده بر کابل موجب قطع سیم خواهد شد. پس از استفاده از دستگاه همیشه با استفاده از باد پاش خاک وارد شده به داخل موتور دستگاه را خارج کنید. با از اتصال دستگاه به پریز از خاموش بودن دستگاه مطمئن شویم چون ممکن است در اثر گردش سریع موتور خسارتی ایجاد شود.

دریل شارژی یک ابزار شارژی پرکاربرد در مشاغل مختلف است که از موتور، سه نظام، کلید پاور، عمق‌سنج، کلید چپ‌گرد و راست‌گرد، کلید تنظیم سرعت و غیره تشکیل شده است. از دریل شارژی عموماً جهت باز و بسته کردن پیچ و سوراخ‌کاری با انواع پیچ استفاده می‌شود. استفاده صحیح از این نوع ابزارها علاوه بر عملکرد بهینه موجب افزایش طول عمر آن نیز می‌شود. اکثر دریل‌های شارژی به دیمر مجهز هستند. دیمرها در دو نوع مکانیکی و الکترونیکی به انواع دریل‌ها اضافه می‌شوند و به آن‌ها قابلیت تنظیم سرعت می‌دهند.

در دیمرهای الکترونیکی کلید روی بدنه یک ماشه است که با فشار دادن آن می‌توان سرعت دستگاه را متناسب با فعالیت‌های مختلف تنظیم کرد. به کمک دیمر می‌توان سرعت باز و بسته کردن پیچ را به ‌دلخواه تنظیم کرد. باتری‌های مورد استفاده در دریل‌های شارژی در دو نوع لیتیوم یون و نیکل کادمیم هستند. باتری‌های لیتیوم یون دارای حجم کمتر و مدت نگهداری شارژ بیشتر نسبت به مدل نیکل کادمیم هستند. با فشار دادن دکمه قرمز جلو باتری که در برخی مدل‌ها تعبیه شده است می‌توان باتری را از دستگاه جدا کرد. با قرار دادن زبانه باتری بر روی شیار پوسته و به عقب کشیدن آن و شنیدن صدای کلیک باتری بر روی دستگاه نصب می‌شود. برای این‌که طول عمر باتری افزایش پیدا کند، تا زمانی که باتری به طور کامل تخلیه نشده به شارژ کردن آن اقدام نکنید. در صورتی‌که شارژ باتری کامل است آن را به شارژر متصل نکنید. مراقب وارد شدن ضربه به باتری در شرایط مختلف باشید و همواره آن را در دمای اتاق قرار دهید. هرگز باتری داغ را به شارژر متصل نکنید و اجازه دهید که خنک شود.

ممکن است شما در زندگی روزمره و امور صنعتی که با آن سروکار دارید به دریل نیاز پیدا کنید؛ این وسیله پرکاربرد انواع و اقسامی دارد که از امورات ریز خانه تا تخریب‌های وسیع را می‌توانید با خیال راحت به آن بسپارید. ساخت خانه، سوراخ کردن درخت و دیوار، نفوذ به لانه موجودات کوچک و… تمامی نیازهایی بود که باعث شدند انسان از همان ابتدا به فکر تولید وسیله‌ای برای حفاری، مانند دریل باشد!

جالب است بدانید که انسان‌های اولیه منتظر ورود عصر صنعتی نشدند و خودشان در حدود 35 هزار سال پیش نمونه‌هایی از دریل را ساختند. امروزه نیز دریل تبدیل به جزء جدانشدنی صنعت شده است که شما در هر امری از صنعت می‌توانید ردپای دریل را مشاهده کنید؛ ازاین‌رو داشتن اطلاعات لازم درباره این وسیله مهم برای زندگی روزمره هر یک از ما لازم است. علاوه بر شناخت انواع دریل شما باید از نکات قابل‌توجه در خرید دریل نیز آگاه باشید و بتوانید دریل متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

………………………

سوالات متداول

1.دریل چیست؟

دریل مناسب ابزاریست دستی یا الکتریکی که برای سوراخ کردن سطح‌های مختلف از آن استفاده می‌شودوامروزه نه ‌تنها برای سوراخ‌کاری، بلکه با اضافه‌ کردن قطعاتی دیگر، می‌توان امکاناتی مانند ساییدن، گردبر، عمود بر و غیره را به این دستگاه اضافه کرد.

2.اجزای تشکیل دهنده دریل را نام ببرید ؟

اجزای تشکیل‌دهنده دریل شامل: کلید روشن و خاموش، کلید تنظیم سرعت چرخش، کلید فعال و غیر فعال ‌کردن حالت چکشی، کلید قفل برای روشن نگه ‌داشتن دریل، کلید تعویض جهت چرخش، عمق ‌سنج برای تنظیم پیمایش مته در سطح مورد نظر، سه نظام ودسته نگهدارنده است.

3.چند برند معروف دریل را نام ببرید ؟

متابو ،آاگ،میلواکی،دیوالت،ماکیتا

4.دلایل تفاوت در قیمت دریل ها در چیست ؟

  • هرچقدر امکانات دریل بیشتر باشد قاعدتاً قیمت آن هم بیشتر است
  • کیفیت
  • شرکت سازنده

5.در انتخاب صحیح دریل به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

مهم‌ترین نکته در انتخاب صحیح یک دریل، در نظر گرفتن نوع کاربرد مورد نظر و انتظاری که از آن دارید است.

مزایا و معایب دریل شارژی چیست ؟

از مزایا یدریل شارژی تطبیق پذیری و سهولت استفاده از آن است و نداشتن مشکل کشیدن کابل و پیداکردن پریز و نیازمند شدن به چند راهی‌ها را نخواهید داشت

معایبی نیز وجود دارد که مربوط به باتری‌هاست؛ طبیعتاً باتری‌ها باعث بالا رفتن وزن دریل شده و بر روی طرز استفاده و راحتی شما تأثیر خواهد گذاشت. از طرفی شارژ شدن این باتری‌ها هم امری زمان‌بر است.

………………………

از مزایا یدریل شارژی تطبیق پذیری و سهولت استفاده از آن است و نداشتن مشکل کشیدن کابل و پیداکردن پریز و نیازمند شدن به چند راهی‌ها را نخواهید داشت

معایبی نیز وجود دارد که مربوط به باتری‌هاست؛ طبیعتاً باتری‌ها باعث بالا رفتن وزن دریل شده و بر روی طرز استفاده و راحتی شما تأثیر خواهد گذاشت. از طرفی شارژ شدن این باتری‌ها هم امری زمان‌بر است.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

قیمت ابزار همه کاره باکیفیت و کاربردی برای مصارف خانگی

لیست قیمت ابزار همه کاره باکیفیت برای مصارف خانگی ابزار همه کاره که آن را با نام ابزار چند کاره […]

مقایسه ابزار همه کاره 3 برند ماکیتا، دیوالت و بوش

مقایسه ابزار همه کاره 3 برند دیوالت، ماکیتا و بوش ابزار همه کاره در صنایع مختلف و کارگاه‌های زیادی مورد […]

بررسی برخی از پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار

بررسی پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار ابزار همه کاره یکی از ابزار کاربردی در مشاغل فنی است که امکان […]

بررسی انواع ابزار همه کاره در بازار

بررسی انواع ابزار همه کاره داشتن ابزاری که بتواند کاربری‌های مختلفی داشته باشد یک مزیت محسوب می‌شود. کمبود فضا، افزایش […]

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره ابزار همه‌کاره از جمله ابزاری به شمار می‌آید که وجود آن در بسیاری از کارگاه‌ها ضروری […]

بررسی پرفروش‌ترین جعبه ابزار در بازار

جعبه ابزار یکی از لوازم ضروری در هر خانه است که وظیفه‌ی نگهداری از انواع ابزارآلات را بر عهده دارد. […]

مقایسه آچار ضربه ای سه برند رونیکس بوش و توسن

یکی از ابزارهای مهم وقابل استفاده درخانه و کارخانه آچار ضربه‌ای است. نوع آچاری که در این مکان‌ها استفاده می […]

لیست قیمت آچار ضربه ای باکیفیت برای مصارف خانگی

آچار ضربه‌ای باکیفیت برای مصارف خانگی آچار ضربه ای جزو ابزارهای ضروری در کسب و کار فنی به شمار می‌رود. […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای هنگام خرید دریل مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟ بسته هستند دیدگاه برای این نوشته

__(Comments are closed.,'kubrick')