دریل شارژی و مزایای آن، نکاتی که باید درباره استفاده از آن بدانید - دهکده ابزار

بررسی با کیفیت‌ترین دریل‌های شارژی برای مصارف خانگی

  • 19 آذر 1399
  • دیدگاه‌ها برای بررسی با کیفیت‌ترین دریل‌های شارژی برای مصارف خانگی بسته هستند نظر
  • kiani

بررسی با کیفیت‌ترین دریل‌های شارژی برای مصارف خانگی

دریل‌ شارژی از پرکاربردترین ابزارهای دنیای امروز بوده که بسیاری از کارها را در مصارف خانگی و صنعتی آسان کرده‌اند. دریل‌های شارژی در مقایسه با دریل‌های برقی به علت حمل آسان و بدون دردسر و عدم نیاز به پریز و سیم از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند. با این‌حال دانستن ویژگی‌های مهم این ابزار کمک به انتخاب صحیح و متناسب آن‌ها با حداکثر امکانات و قیمت مناسب خواهد کرد.

فهرست مطالب: (با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت می شوید)

نکات مهم قبل از خرید دریل‌ شارژی

برای خرید دریل‌ شارژی خانگی چه استوک و چه نو، باید به چندین نکته توجه کنید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این نکات و تاثیر آن در کاربرد، دقت، کیفیت و قیمت دریل شارژی خانگی بپردازیم.

  1. موتور دریل شارژی

موتور در ابزار برقی که نیاز به تولید نیروی محرکه در آن‌ها وجود دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. موتور دریل شارژی نیز از این قضیه مستثنی نیست. در واقع موتور، اصلی‌ترین بخش این ابزار بوده که ارتباط مستقیمی با طول عمر و عملکرد دستگاه و همچنین تعیین قیمت آن دارد.بنابراین بهتر است بگویم قیمت دریل شارژی وابسته به موتور آن است. موتور دریل شارژی باعث گردش گیربکس و سه نظام آن می‌گردد. در این نوع از دریل‌ها موتورها از نوع مستقیم یا همان DC هستند. موتور در دریل‌های شارژی به دو شکل براش و براشلس عرضه می‌شود. دریل‌های براشلس نوع جدیدی از دریل‌هاي شارژي هستند كه وارد بازار امروز شده‌اند.

با اين‌حال عمده دریل‌های شارژی موجود در بازار ایران از نوع براش یا همان ذغالی هستند که این موتورها با توان‌های مختلفی قابل تهیه هستند. توان موتور تاثیر مستقیمی روی قدرت خروجی دریل خواهد داشت. نوع براش یا ذغالی این وسیله دارای قیمت ارزان‌تری نسبت به نوع براشلس است. همچنين نوع براسلش دريل شارژي داراي قدرت بيش‌تري است. موتورهاي براشلس به علت ساختار ويژه‌اي كه دارند از طول عمر و استهلاك كم‌تري برخوردار هستند. اما همين تكنولوژي به‌كارگرفته شده در آن‌ها موجب شده تا فاصله قیمتی بیش‌تری را نسبت به نوع ساده یا همان ذغالی داشته باشند. نکته قابل توجه در موتور دریل شارژی این است که در صورت سوختن این بخش از دریل امکان تعویض آن وجود خواهد داشت.

با این‌حال انتخاب باید بر اساس کاربرد و میزان استفاده از این ابزار بوده تا هزینه صورت گرفته برای خرید آن معقول باشد. بنابراین اگر کیفیت و قدرت برای شما اولویت است، نوع براشلس انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

دریل چکشی رونیکس مدل 2211

دریل

  1. گشتاور دریل شارژی

گشتاور یک مفهوم فیزیکی‌ست و در تعریف ساده به معنای نیروی گردشی (چرخشی) در موتور است. این کمیت با واحد نیوتن بر متر یا پوند فوت شناسایی می‌شود. بنابراین گشتاور در دریل شارژی، همان نیروی لازم برای چرخش یا قدرت چرخاندن شفت دریل است. شاید فکر کنید که داشتن دستگاهی با گشتاور بالا یک مزیت محسوب شود اما باید بگوییم این موضوع همیشه صحیح نیست. در برخی از کاربردها نیاز به دریل با گشتاور کم‌تری است. به طور مثال بستن یک پیچ روی چوب را در نظر بگیرید. برای بستن پیچ‌های کوچک و یا در محل‌هایی با چگالی کم‌تر نیاز به گشتاور کم‌تری دارید تا از هرز شدن پیج جلوگیری کند.

همچنین در محل‌هایی با چگالی بیش‌تر که نیاز به نیروی بیش‌تر برای بستن پیچ در محل خود دارید، با انتخاب دستگاه با گشتاور بالاتر، این امر به سادگی امکان پذیر خواهد بود. پس در این مورد داشتن دستگاهی با گشتاور بزرگ‌تر مزیت محسوب خواهد شد. اما معقول به نظر نمی‌رسد که دریل‌های شارژی مختلفی را به منظور بستن انواع پیچ‌ها تهیه کنید. بنابراین راه حل، انتخاب دریل شارژی با داشتن گشتاور بالا و قابلیت تنظیم آن در مقادیر مختلف است. در این صورت با فشردن تنها یک دکمه، امکان بستن پیچ‌های ظریف و ساده تا پیچ‌های بزرگ و در محل‌های چگال‌تر همزمان برای شما میسر خواهد شد. با در نظر گرفتن این مزیت متوجه خواهید شد که دستگاه‌های با گشتاور بیش‌تر و همچنین قابلیت تنظیم گشتاور، گران‌تر خواهند بود. در عوض، کار شما را ساده‌تر کرده و دامنه کاربرد آن نیز وسیع‌تر بوده و برای بستن تمامی پیچ‌ها قابل استفاده است.

  1. گیربکس دریل شارژی

تنظیم نسبت سرعت به گشتاور نکته بسیار مهم در تغییر عملکرد دریل شارژی است. در ابتدا باید بدانیم گیربکس چه نقشی دارد و تاثیر آن در دریل‌ها به چه اندازه مهم است؟

در اکثر موتورهای الکتریکی، سرعت بالا و گشتاور پایین است. در برخی موارد نیاز است که سرعت کاهش و گشتاور افزایش یابد. بنابراین برای کنترل این دو کمیت، نیاز به قطعه دیگری است. گیربکس قطعه‌ایست که وظیفه کاهش سرعت و افزایش گشتاور در بازه مورد نظر را برعهده دارد. در مواردی که نیاز به گشتاور بیش‌تری باشد، گیربکس با کم کردن سرعت، گشتاور مورد نظر را تامین می‌کند. این ویژگی برای دریل‌های شارژی بسیار با اهمیت است. از آن‌جایی که پیچ‌های بزرگ و همچنین محل‌های چگال‌تر نیاز به نیروی بیش‌تری داشته و گشتاور بالا این امکان را فراهم می‌کند، پس گیربکس در دریل نقش حیاتی ایفا خواهد کرد. با تنظیم کلید گیربکس روی دور یک، سرعت به میزان چشمگیری کاهش یافته و گشتاور افزایش می‌یابد. از  این حالت می‌توان برای سوراخ‌کاری فلزات و یا بستن پیچ‌های محکم استفاده کرد. با تنظیم گیربکس روی حالت دو، سرعت افزایش یافته و گشتاور کاهش می‌یابد. در این وضعیت می‌توانید سوراخ‌کاری روی چوب و سطوح نرم‌تر را انجام دهید. همچنین می‌توانید پیچ‌های کوچک و ظریف را نیز ببندید. تا اینجا تاثیر گیربکس در نحوه کار با دریل را بررسی کردیم. اما باید بدانید که گیربکس تاثیر بسزایی در حفاظت از موتور و در نتیجه افزایش طول عمر آن دارد. در واقع گیربکس در دریل شارژی از فشارهای غیر ضروری وارد بر موتور کاسته و از آن در مقابل این فشارها محافظت می‌کند.

دریل پیچ گوشتی شارژی پی ام مدل PM-GE1

دریل

  1. سه نظام

در سر دریل قطعه‌ای فلزی یا پلاستیکی وجود دارد که مته روی آن قرار گرفته و محکم می‌شود. در خريد دريل شارژي بايد به سه نظام آن نيز توجه كنيد. اين بخش از دو جهت قابل اهميت است:

  • طول عمر سه نظام: متريال به كار برده شده در ساخت سه نظام بسيار مهم است. سه نظام دريل‌ها در دو نوع پلاستيكی و فلزي ساخته مي‌شود. بديهي است، سه نظام ساخته شده از جنس فلز داراي استحكام و طول عمر بالاتري بوده و در مقابل با فشار و ضربه آسيب كم‌تري خواهد دید.
  • کاربرد دریل: قطعا اندازه سه نظام در تعیین دامنه کاربرد دریل موثر است. دریل‌های شارژی با توجه به کارایی آن‌ها متفاوت هستند. اما در حالت کلی‌تر و از نظر نوع سه نظام، این دريل‌ها در دو نوع سه نظام 10 و 13 ميلي‌متر به‌كار گرفته مي‌شوند. سايز سه نظام مستقيما با گشتاور و توان دريل در ارتباط است. از سه نظام 13 ميل براي دريل شارژي 18 ولت استفاده مي‌شود. همچنين براي دريل‌هاي 10.8، 12 و 14.4 ولت نيز از سه نظام 10 ميلی‌متر استفاده می‌گردد.

بنابراین سه نظام‌های بزرگ‌تر برای دریل‌های با ولتاژ بالاتر استفاده می‌شوند. در دریل‌های شارژی از سه نظام اتوماتیک استفاده می‌شود. این نوع از سه نظام نیازی به آچار نداشته و با قرارگیری مته در آن و چرخش سه نظام بسته می‌شود. باید توجه داشت که هرچه متریال به کار برده شده در ساخت سه نظام مرغوب‌تر باشد، قیمت دریل شارژی نیز افزایش خواهد یافت. همچنین سه نظام اتومات دارای قیمت بالاتری نسبت به نوع آچارخور است.

دریل چکشی توسن مدل 0079D

دریل

  1. چپ‌گرد و راست‌گرد

ممكن است تصور كنيد كه هزينه براي دريلي با داشتن قابليت چپ‌گرد يا راست‌گرد، ضروري نبوده و نيازي نيست. اما اگر به دو نكته توجه كنيد از اهميت آن آگاه خواهيد شد:

  • باز كردن پيچ‌ها: همانطور كه از دريل‌ها براي بستن پيچ‌ها كمك مي‌گيريد، براي باز كردن آن‌ها نيز نياز به نيروي زيادي خواهيد داشت. براي باز كردن پيچ‌هاي ظريف‌تر مي‌توانيد از نيروي دست نيز كمك بگيريد. اما اين‌كار براي بازكردن پيچ‌هاي بزرگ و سفت مخصوصا پيچ‌هايي كه در محل‌هاي غير دسترس‌تري بسته شده‌اند، كار دشواری خواهد بود. در صورت داشتن حالت چپ‌گرد در دريل و تنظيم آن در اين حالت، مي‌توانيد پيچ‌ها را به سادگي باز كنيد. بدون آن‌كه به پيچ و يا محل قرارگيري آن آسيب برسانيد.
  • سوراخ كردن فلزات: فلزات موادي چكش‌خوارند. اين بدین معناست كه تغيير شكل در آن‌ها با اعمال نيرو اتفاق مي‌افتد. با توجه به اين تعريف درمي‌يابيد كه با اعمال نيرو به فلز در هنگام سوراخ كردن آن، فلز در محل مورد نظر تغيير شكل داده و شكل مته را در خود ايجاد كرده و مته در آن به دام مي‌افتد. بنابراين بيرون كشيدن مته حتي به شكل مستقيم باعث رسيدن آسيب در اين محل شده و كار سختی نيز خواهد بود. با كمك حالت چپ‌گرد، مي‌توان مته را به سادگي و بدون ايجاد آسيب در قسمت حفره ايجاد شده بيرون كشيد. پس استفاده از حالت چپ‌گرد، باعث افزايش سرعت‌ و راحتي در كار مي‌شود. داشتن مزيت تغيير جهت چرخش مته، علاوه بر افزايش كارايي دریل شارژی باعث افزايش قيمت آن نيز مي‌شود.
  1. باتري دريل شارژي

دریل‌ها از نظر نیرو محرکه به کار برده شده در آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. در دریل‌های شارژی از باتری برای تامین این نیرو استفاده می‌شود. باتری در دریل شارژی، قابل شارژ بوده و امکان استفاده از این ابزار را در مکان‌های دور از پریز نیز ممکن می‌سازد. در واقع دریل شارژی شما روپا از سیم و پریز بی نیاز می‌کند. اما باتری به کار برده شده در این دریل‌ها تعیین کننده میزان زمان قابل استفاده با یک دور شارژ، قدرت و کیفیت است. عوامل متعددی در تعیین کارایی باتری دریل شارژی دخیل هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ولتاژ: هرچه ولتاژ باتری بالاتر باشد، دستگاه قدرت بیش‌تری خواهد داشت.
  • ظرفیت: با استفاده از باتری با ظرفیت بالاتر، با هر بار شارژ مدت زمان بیش‌تری از دریل استفاده خواهید کرد.
  • نوع باتری: به دو دسته نیکل کادمیوم و یون لیتیوم طبقه‌بندی می‌شود. باتری نیکل کادمیوم از افت ولتاژ کم‌تری هنگام کار برخوردار هستند. اما باعث افزایش وزن دستگاه می‌شوند. همچنین نیاز به زمان زیادی برای شارژ دارند.

دريل شارژى آپ اسپريت مدل a12

دریل

اما باتری‌های یون لیتیوم دارای وزن سبک‌تری هستند. همچنین از آن‌ها می‌توان در تمامی فصول سال استفاده کرد. زیرا مقاومت بیش‌تری نسبت به نوع نیکل کادمیوم دارند. همچنین با سرعت بیش‌تری شارژ شده و برای مدت طولانی‌تری قابل استفاده هستند.

با توجه به ویژگی‌های بیان شده، هرچه باتری دارای قابلیت بیش‌تری باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. در صورتی‌که قصد استفاده مکرر از دریل دارید، بهتر است به کیفیت باتری آن نیز توجه کنید.

  1. قابليت چكشي و دريل ساده

شايد جزء كساني باشید كه نياز به ابزاري براي سوراخ كردن مصالح و يا سطوح بتني دارند. بنابراين متوجه خواهيد شد كه در كنار قابليت چرخشي در دريل، به قابليت چكشي و يا همان ضربه نيز نياز داريد. دريل شارژی چكشي اين قابليت را براي شما مهيا خواهد كرد. در دريل‌هاي مدل بالاتر، هر دو قابليت چرخش و ضربه در دريل وجود دارد که میتوانید یک دریل شارژی چکشی و چرخشی داشته باشید. بنابراين مي‌توان از آن‌ها براي سوراخ كردن مصالح، سنگ، بتن و محل‌هايي از اين دست استفاده كرد.

دريل با قابليت چكشي، علاوه بر چرخش با وارد كردن ضربات متعدد باعث مي‌شود تا مصالح نيز با سرعت بيش‌تري سوراخ شوند. براي تنظيم اين حالت بايد به حلقه روي گردنه دريل شارژي توجه كنيد. در اين قسمت حالت‌هاي مختلف دريل با نماد ويژه و مشخصي نشان داده می‌شود. برای به کارگیری حالت چرخشی دریل که عموما برای سوراخ‌كاري استفاده مي‌شود، باید دریل را روی علامت مته تنظیم کنید. در صورتی که نیاز به باز و بسته كردن پيچ و يا  تنظیم گشتاور دارید، به علامت پيچ كه روي اين حلقه قرار دارد، توجه كنيد. استفاده از قابليت چكشي دريل نيز با تنظيم آن روي علامت چكش مهيا مي‌شود. در اين حالت دريل علاوه بر چرخش مته، با اعمال ضربه به سطح باعث سوراخ كردن آن نيز مي‌شود. با به‌كارگيري تكنولوژي‌هاي بيش‌تر مي‌توانيد از دريل‌هاي پيشرفته‌تر با امكانات متنوع‌تر نيز استفاده كنيد. به طور قطع هرچه تكنولوژي به‌كار گرفته شده بيش‌تر باشد، قيمت نيز افزايش خواهد يافت. به طور مثال قيمت دريل شارژي چكشي از دريل شارژي ساده، بيش‌تر خواهد شد.

استفاده از دریل شارژی باعث سهولت و دقت بیش‌تری در هنگام کار شده‌ است. برای خرید دریل شارژی با کیفیت ابتدا باید نوع مصرف خود را مشخص کرده و مواردی چون نوع موتور، گشتاور، باتری مصرفی و … را در آن بررسی کنید. در نهایت با توجه به میزان بودجه، اقدام به خرید دریل مورد نظر خود کنید.

دریل چکشی بوش مدل GSB-550

دریل

لیست محصولات منتخب
بررسی با کیفیت‌ترین دریل‌های شارژی برای مصارف خانگی

دریل شارژی ادون مدل AD-12A

  • ابعاد
    19*19*5 سانتی متر
  • وزن
    1 کیلوگرم
  • منبع تغذیه
    باتری
  • قابلیت کنترل سرعت
    دارد
  • سرعت گردش آزاد
    1350 دور بر دقیقه
  • سیستم گردش
    راست گرد , چپ گرد
  • قفل سوییچ
    دارد
  • مشخصات سه‌نظام
    سه نظام خودکار 10 میلیمتری
بررسی با کیفیت‌ترین دریل‌های شارژی برای مصارف خانگی

دریل رونیکس کد 2114

  • وزن
    1.4 کیلوگرم
  • منبع تغذیه
    برق
  • توان
    450 وات
  • ولتاژ ورودی
    220 ولت
  • قابلیت کنترل سرعت
    دارد
  • سرعت گردش آزاد
    0-2700 دور بر دقیقه
  • سیستم گردش
    راست گرد , چپ گرد
  • قفل سوییچ
    دارد
  • حداکثر قطر سوراخکاری در چوب
    20 میلی متر
  • حداکثر قطر سوراخکاری در مصالح
    10 میلی متر
بررسی با کیفیت‌ترین دریل‌های شارژی برای مصارف خانگی

دریل رونیکس مدل 2110

  • وزن
    1.5 کیلوگرم
  • منبع تغذیه
    برق
  • توان
    400 وات
  • ولتاژ ورودی
    230 ولت
  • قابلیت کنترل سرعت
    دارد
  • سرعت گردش آزاد
    2900 دور بر دقیقه
  • سیستم گردش
    راست گرد , چپ گرد
  • قفل سوییچ
    دارد
  • مشخصات سه‌نظام
    خودکار
  • اقلام همراه
    ندارد
  • سایر مشخصات
    – سبک و کم حجم
  • – مجهز به سه نظام اتوماتیک
  • – طراحی ارگونومیک، سبک و کم حجم
  • – کلید الکترونیک دیمردار برای عملکرد آسان
بررسی با کیفیت‌ترین دریل‌های شارژی برای مصارف خانگی

دریل پیچ گوشتی شارژی گریتک مدل GTLD12002

  • ابعاد
    22x20x6 سانتی متر
  • وزن
    0.97 کیلوگرم
  • منبع تغذیه
    باتری
  • ولتاژ ورودی
    12 ولت
  • قابلیت کنترل سرعت
    دارد
  • سرعت گردش آزاد
    1350 دور بر دقیقه
  • سیستم گردش
    راست گرد , چپ گرد
  • قفل سوییچ
    ندارد
  • حداکثر قطر سوراخکاری در چوب
    10 میلی متر
بررسی با کیفیت‌ترین دریل‌های شارژی برای مصارف خانگی

دریل بتن کن رونیکس مدل 2701

  • ابعاد
    38x8x21 سانتی متر
  • وزن
    2.6 کیلوگرم
  • منبع تغذیه
    برق
  • توان
    800 وات
  • ولتاژ ورودی
    220 ولت
  • قابلیت کنترل سرعت
    دارد
  • سرعت گردش آزاد
    0-1100 دور بر دقیقه
  • نرخ ضربه
    4000 ضربه در دقیقه
  • سیستم گردش
    راست گرد , چپ گرد
  • قفل سوییچ
    دارد
  • حداکثر قطر سوراخکاری در مصالح
    26 میلی متر
  • مشخصات سه‌نظام
    چهار شیار (SDS Plus)
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

قیمت ابزار همه کاره باکیفیت و کاربردی برای مصارف خانگی

لیست قیمت ابزار همه کاره باکیفیت برای مصارف خانگی ابزار همه کاره که آن را با نام ابزار چند کاره […]

مقایسه ابزار همه کاره 3 برند ماکیتا، دیوالت و بوش

مقایسه ابزار همه کاره 3 برند دیوالت، ماکیتا و بوش ابزار همه کاره در صنایع مختلف و کارگاه‌های زیادی مورد […]

بررسی برخی از پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار

بررسی پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار ابزار همه کاره یکی از ابزار کاربردی در مشاغل فنی است که امکان […]

بررسی انواع ابزار همه کاره در بازار

بررسی انواع ابزار همه کاره داشتن ابزاری که بتواند کاربری‌های مختلفی داشته باشد یک مزیت محسوب می‌شود. کمبود فضا، افزایش […]

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره ابزار همه‌کاره از جمله ابزاری به شمار می‌آید که وجود آن در بسیاری از کارگاه‌ها ضروری […]

بررسی پرفروش‌ترین جعبه ابزار در بازار

جعبه ابزار یکی از لوازم ضروری در هر خانه است که وظیفه‌ی نگهداری از انواع ابزارآلات را بر عهده دارد. […]

مقایسه آچار ضربه ای سه برند رونیکس بوش و توسن

یکی از ابزارهای مهم وقابل استفاده درخانه و کارخانه آچار ضربه‌ای است. نوع آچاری که در این مکان‌ها استفاده می […]

لیست قیمت آچار ضربه ای باکیفیت برای مصارف خانگی

آچار ضربه‌ای باکیفیت برای مصارف خانگی آچار ضربه ای جزو ابزارهای ضروری در کسب و کار فنی به شمار می‌رود. […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای بررسی با کیفیت‌ترین دریل‌های شارژی برای مصارف خانگی بسته هستند دیدگاه برای این نوشته

__(Comments are closed.,'kubrick')