کاربرد سنگ رومیزی و بررسی مزایای استفاده از آن - فروشگاه اینترنتی دهکده ابزار

بررسی با کیفیت‌ترین سنگ رومیزی

  • 27 دی 1399
  • دیدگاه‌ها برای بررسی با کیفیت‌ترین سنگ رومیزی بسته هستند نظر
  • kiani

بررسی با کیفیت‌ترین سنگ رومیزی

سنگ رومیزی یا ماشین سنگ‌زنی ثابت ( Grinding machine ) ابزاری برقی و کارآمد جهت انجام کارهای صنعتی و نیمه‌صنعتی‌ست و همچنین سایش، شکل‌دهی و حتی تمیز کردن هر نوع قطعه‌ای در ابعاد و اندازه‌های را می‌توان با این دستگاه انجام داد. از این دستگاه در صنایع مختلفی که نیاز به فرایند‌های سایش، پولیش، تمیزکاری داشته باشند، استفاده می‌شود. کاربرد سنگ رومیزی را در ادامه بررسی میکنیم.

این دستگاه در اندازه‌ و قدرت‌های مختلفی با مدل‌های متنوع از برند‌های گوناگون در بازار وجود دارد که هر کدام برای انجام کار بخصوصی طراحی شده‌اند. سنگ رومیزی کاربرد زیادی در زمینه تراشکاری، پولیش کاری و سمباده زنی دارد و انرژی مورد نیاز موتور آن به ‌وسیله نیروی الکتریکی انجام می‌شود. با شروع چرخش این موتور با تعداد دور بسیار بالا توسط انواع دیسکی که روی آن بسته می‌شود، می‌توان از آن جهت برش، تراشکاری، پولیش کردن و پرداخت سطوح استفاده کرد.

فهرست مطالب: (با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت می شوید)

مینی فرز ادون مدل AG115-1002T

سنگ رومیزی

کاربرد سنگ رومیزی

سنگ رومیزی ابزاری کاربردی برای استفاده در صنعت‌های مختلف است. شایع‌ترین کاربرد سنگ رومیزی صاف کردن صطح سطوح اجسام مختلف است. سنگ‌زنی از کارهای مورد استفاده از زمان‌های قدیم است که در آن زمان برای ساخت اسلحه و ابزارهای ابتدایی تا امروز جهت انجام انواع کارهای ساده و یا پیچیده‌ی تولیدی مانند تیزکردن لبه‌ چاقو یا تولید پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌ها است.

این کار بر کیفیت و دقت ساخت ابزار اثر می‌گذارد، امروزه در اولویت اول کیفیت تولید مورد توجه  قرار می‌گیرد که باعث پیشرفت صنعتی و افزایش میزان صادرات می‌شود. بنابراین با استفاده از بهترین سنگ رومیزی صنعتی، در عملیات سنگ‌زنی که معمولاً مرحله آخر کار روی قطعه است، کیفیت سطح کار بالا می‌رود. پرداخت کاری نیز با استفاده از دستگاه سنگ رومیزی انجام می‌شود.

بیش‌ترین نوع دستگاه سنگ‌زنی موجود در بازار دو طرفه است یعنی دو طرف دستگاه صفحه سنگ دارند که یک طرف سمباده نرم و سمت دیگر سمباده زبر.

در این میان نمونه‌های تولیدی جهت کار پولیش ایجاد شده‌اند که یک طرف آن‌ها سنگ و طرف دیگر آن فرچه و برخی از نمونه‌ها دارای شلنگ حکاکی است. در صنعت نجاری نیز از سنگ رومیزی برای تیز کردن تیغه‌ها و ابزارآلات دیگر استفاده می‌شود.

در به ‌کارگیری این دستگاه صنعتی فرایند پیچیده‌ای وجود ندارد و با نصب سنگ مخصوص جهت کارنجاری و انجام کار تیز کردن می‌توان از آن استفاده کرد. سنگ رومیزی جهت ایجاد برش‌های ابزار و اشیا فلزی، سنگی، سرامیکی و برش کاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرخ‌های زاویه‌ای در سنگ رومیزی صنعتی با تعداد دور زیاد در هر ثانیه موجب برش هرچه سریع‌تر و کاری ظریف، بدون آسیب و ترک‌خوردگی می‌شود. از سنگ رومیزی صنعتی برای کارهایی مثل خردکردن، صاف‌کردن، و حذف و برداشتن شی و یا سطوح زیادی روی یک سطح صاف نیز استفاده می‌شود. دیسک روی سنگ رومیزی در انواع گوناگونی تولید می‌شود که هر یک جهت انجام فرایند به‌خصوصی مانند پولیش کردن استفاده می‌شوند. به علت تعداد دورهای پرسرعت و بالای دیسک آن، این سنگ عنوان جلا دهنده و براق کننده شناخته می‌شود. همچنین سنگ رومیزی در عمل سنباده‌زنی با کمک دیسک‌هایی از جنس شن و ماسه به عنوان وسیله‌ای خوب ایفای نقش می‌کند. بنابراین مهمترین‌ کاربردهای سنگ رومیزی عبارتنداز:

  • فرم‌دهی به هر قطعه‌ای
  • انجام فرایند سایش و پولیش
  • تمیزکاری
  • برداشتن براده‌های اضافی از سطح قطعه
  • تيز كردن انواع ابزار برش مثل چاقو، تبر، تيغ برش و …

مینی فرز رونیکس مدل 3130

سنگ رومیزی

اما چه عواملی بر روی کیفیت این دستگاه تاثیر گذار است؟

عوامل تأثیرگذار در کیفیت سنگ رومیزی

دستگاه سنگ رومیزی صنعتی در انواع، سایزها و نمونه‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. کاربرد سنگ رومیزی به قدرت موتور و برند آن وابسته است. برای خرید هر نوع ابزار آلاتی چه صنعتی و خانگی باید برخی از نکات را مورد توجه قرار دهید تا انتخاب خوب و مناسبی داشته باشید. در ادامه به بررسی عوامل موثر در کیفیت دستگاه سنگ رومیزی پرداخته‌ایم.

قطر سنگ

سنگ‌های رومیزی دارای قطر سنگ‌‌های مختلفی هستند که هرچه این قطر بیشتر باشد، انجام کارهای بزرگ‌تر با آن راحت‌تر است. پس در زمان خرید دستگاه لازم است به قطر سنگ دقت داشته باشید که چه سایز قطر سنگی باید انتخاب کنید.

سرعت محیطی سنگ

سرعت محیطی سنگ همان سرعت برش است که باید بدانید هرچه سرعت محیطی سنگ بیشتر باشد، ممکن است سنگ از محور اصلی خود جدا شود و در نهایت موجب شکسته شدن و پرتاب شدن سنگ به محیط شود که این اتافق خطرناک است. پس در زمان خرید این دستگاه به سرعت محیطی سنگ توجه داشته باشید که سرعت استاندارد و مجاز متناسب با نوع کار خود را انتخاب کنید.

دقت محورهاي دستگاه

هر دستگاهی میزان دقت آن با دستگاه دیگر متفاوت است که باید متناسب با نوع کاربرد و میزان حساسیت کار دستگاه را انتخاب کنید. واضح و بدیهی است که هرچه میزان دقت دستگاه بیشتر باشد، لنگ زدن دستگاه کمتر اتفاق می‌افتد.

مینی فرز توسن مدل 3258A

سنگ رومیزی

سرعت دستگاه

سرعت دستگاه برحسب دور در دقیقه یا RPM محاسبه می‌شود که می‌توانید در مشخصات دستگاه این عدد را ببینید. منظور از سرعت در دستگاه سنگ رومیزی، همان تعداد دورهایی است که سنگ در دقیقه می‌زند و هر چقدر سرعت بیش‌تر باشد، کار سنگ‌زنی با سرعت بیش‌تری انجام می‌شود.

اندازه دیسک

اکثر سنگ‌های رومیزی در صنعت دارای سایز دیسک یا چرخ 15 یا 20 سانتی‌متری است. دیسک‌های 15 سانتی‌متری دارای وزن بالا برای کارهایی با سرعت معمولی هستند که در کارگاه‌های نیمه صنعتی از دستگاه با این سایز دیسک استفاده می‌کنند. بیشتر کاربران حرفه‌ای ازدیسک‌های 20 سانتیمتری استفاده می‌کنند چون برای کارهای سنگین مفیدترند و نصب چرخ پرداخت روی آن‌ها ساده‌تر است. بنابراین بهتر است با توجه به نیاز خود اندازه دیسک را انتخاب کنید.

 قدرت موتور

اصلی‌ترین قسمت هر نوع دستگاهی قدرت موتور است که باید در هنگام خرید به آن توجه شود. قدرت موتور نیز برحسب وات محاسبه می‌شود و در مشخصات هر دستگاهی میتوانید آن را بخوانید. کارایی سنگ رومیزی به موتور آن بستگی دارد.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که، هر چقدر توان ماشین سنگ زنی بیش‌تر باشد، کارایی دستگاه بهتر خواهد بود، زیرا سرعت سنگ رومیزی در حین کار پایین نمی‌آید و از قدرت آن کم نمی‌شود بنابراین  دستگاه از آغاز تا پایان کارتان با همان توان و قدرت اول ادامه می‌دهد. برخی از دستگاه‌ها به دلیل اینکه قدرت موتور پایین است، در زمان کار موتور داغ می‌کند و باید دستگاه به فاصله زمانی کم استراحت کند و در نهایت این داغ شدن در مدت زمان زیاد، سبب کاهش طول عمر دستگاه خواهد.

مینی فرز ادون مدل ED-1002T

سنگ رومیزی

سیستم خنک‌کاری

اگر دستگاه سنگ رومیزی را در کارگاه‌ها دیده باشید، در زمان کار با دستگاه جرقه‌های ایجاد می‌شود و در زاویه‌های مختلفی در حال پرتاب شدن هستند. در واقع این جرقه ها بر اثر اصطکاکی که سنگ با قطعه دارد ساخته می‌شود. واضح است که دمای سنگ افزایش پیدا کند که این دغ شدن خیلی خوب نیست. همچنین گاهی اوقات این داغ شدن به اندازه‌ای زیاد است که سبب تغییر شکل قطعه خواهد شد. بنابراین باید برای خنک کردن قطعه و سنگ یک سیستم خنکاری در نظر گرفته شود که از مایع خنک کننده برای خنک شدن سنگ استفاده می‌شود.

 اندازه و فرم دستگاه

دستگاه رومیزی همان طور که از نامش پیداست، چون قرار است بر روی میز نصب شود، بنابراین باید به اندازه دستگاه دقت نمایید تا در محیط کارگاه خود به راحتی از آن استفاده کنید. پس لازم است دستگاهی انتخاب کنید که سایز آن کوچک تر از محیط کاری شما باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.

نوع برق مصرفی

دستگاه سنگ رومیزی موجود در بازار نوع برق مصرفیشان با یکدیگر متفاوت است. برخی از دستگاه‌ها تک فاز هستند و برخی دیگر سه فاز. پس در زمان انتخاب و خرید دستگاه رومیزی حتما به نوع برق مصرفی آن و نوع برق محیط کاری خود توجه کنید.

صدا و لرزش

طبیعی است که دستگاهی خوب و با کیفیت است که صدا کمتری در زمان انجام فرایندها داشته باشد. زیرا هزچه صدا کمتر باشد تمرکز کاربر در زمان کار کردن بیشتر است و کار با دقت بیشتر انجام‌ می‌شود. همچنین صدای زیاد و گوش خراش سبب آسیب رسیدن به گوش خواهد شد.

مینی فرز اکتیو تولز مدل AC-2875NX

سنگ رومیزی

کیفیت و دوام پایه‌ها

چون این دستگاه بر روی میز نصب میشود، پس لازم است پایه هایی که بر روی میز نصب میشود، دوام زیادی داشته باشد. مثلا دستگاه‌هایی با پایه‌های چدن انتخاب خوبی برای استفاده در کارگاه‌های صنعتی است، چون بسیار سفت و محکم هستند و به این زودی‌ها خراب نمی‌شوند.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش نیز یکی دیگر از آیتم‌های انتخاب و خرید دستگاه سنگ رومیزی صنعتی است. توجه داشته ‌باشید که شرکت‌های تولیدکننده این ابزارآلات خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های تعمیرات قابل اطمینانی داشته باشند تا اگر به هرعلت ابزار شما دچار آسیب شد شرکت عرضه‌کننده کالا پاسخگوی شما باشد و تعمیرات لازم و قطعه‌های سنگ رومیزی را به شما ارائه کند.

 ایمنی سنگ رومیزی

از فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید دستگاه سنگ رومیزی مناسب، می‌توان به ایمنی بالای آن اشاره کرد. در حین خرید باید به داشتن کلاچ ایمنی توجه داشت. کلاچ ایمنی از شکستگی و آسیب صفحه سنگ جلوگیری کرده و یک نوع محافظ ایمنی برای افراد است.  برخی از این دستگاه‌ها دارای ترمز الکترونیکی هستن که ایمنی دستگاه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. بدین صورت عمل می‌کند که پس از برداشتن دست از روی کلید یا خاموش کردن سنگ رومیزی در کمتر از 3 ثانیه صفحه سنگ بدون حرکت و گردش می‌شود. لازم به ذکر است در برخی از سنگ رومیزی‌ها، این زمان گاهی از یک دقیقه هم گذشته و باعث سانحه و آسیب می‌شود.

به طور کلی دستگاه رومیزی به سه نوع تقسیم می‌شوند:

دستگاه سنگ‌ رومیزی چندکاره، خرطومی و سه نظام. هر کدام از آن‌ها کارایی متفاوتی دارند که بسته به نوع کار می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب نمود. اگر به دنبال دستگاهی برای کارهای ظریف و مینیاتوری هستید می‌توانید دستگاه رومیزی خرطومی را انتخاب نمایید. اگر کار شما آهنگری و نجاری است بهترین انتخاب برای شما دستگاه سنگ رومیزی سه نظام است.

مینی فرز گریتک مدل GTAG11002

سنگ رومیزی

ارگونومی در سنگ رومیزی

ارگونومی یک دانش میان رشته‌ای بین پزشکی با طراحی صنعتی است که سعی در پردازش رابطه‌ی افراد با انواع ابزارآلات دارد. در واقع هر طراح صنعتی باید جهت طراحی هر ابزار یا کالا در رابطه‌ی مستقیم با انسان، به ارگونومی توجه کند. به عنوان مثال : طراحی سنگ رومیزی باید به گونه‌ای باشد که تغییر جهت دسته‌ی کمکی دستگاه سنگ رومیزی برای استفاده چپ دست‌ها نیز آسان باشد و در شرایط مختلف و در جهت‌های متفاوت بتوان از سنگ رومیزی استفاده کرد یا طراحی دسته ‌کمکی ضد لرزش در با کیفیت‌ترین و بهترین سنگ رومیزی که تمام لرزش سنگ را دریافت کرده و به دست فرد انتقال ندهد.

امروزه در تمام برندهای سنگ رومیزی سعی در استفاده این آیتم شده است ولی این‌که برندهای متفاوت چقدر توانسته‌اند به این مشخصه دست پیدا کنند جای تأمل وبررسی دارد. مثال دیگر در بحث ارگونومی تعویض آسان و سریع صفحه سنگ است . شما با انتخاب بهترین سنگ رومیزی بدون نیاز به آچار به آسانی و در وضیعت امنی می‌توانید صفحه سنگ جدید جایگزین کنید و یا در صورت نیاز به آچار این کار را بدون آن که صفحه روی شفت قفل کند، به آسانی انجام دهید.

قیمت سنگ رومیزی با در نظرگرفتن کاربری، خصوصیات فنی، امکانات، کیفیت قطعات سازنده و البته برند مشخص می‌شود. در اکثر اوقات هنگام انتخاب و خرید سنگ رومیزی، یک سری وسیله‌ی همراه، مثل مهره قفل و آچار مخصوص دیسک نیز ارائه می‌شود. برخی از سنگ‌های رومیزی نیز دارای چند نمونه مختلف دیسک جهت انجام کارهای مختلف مثل صیقل دادن، برش و پولیش است که همه این موارد در قیمت آخر آن موثرند.

با کیفیت‌ترین سنگ رومیزی برای استفاده در هر نوع کارگاهی همانطور که بیان شد وابسته به عوامل مختلفی است.

مهمترین عامل آن قدرت دستگاه است، دستگاهی با کیفیت است که از همه مهمتر قدرت بالایی داشته باشد. اما فراموش نکنید برای انجام برخی کارها قدرت دستگاه نباید خیلی زیاد باشد تا به قطعه در حین انجام کار آسیب وارد نشود. دستگاهی برای کار شما با کیفیت و خوب به شمار می‌آید که نیازهای شما را برای انجام کار به خوبی برآورده کند. کیفیت دستگاه و جلب رضایت مشتری مهمترین فاکتوری است که هر برندی باید به آن توجه داشته باشد. در میان برندهای معروف و خوش نام می‌توان به سه برند: سیلور، محک و دیزل اشاره نمود. این برندها هر کدام دارای مدل‌های مختلفی با کاربردهای مختلفی هستند که می‌توانید یکی از آن‌ها را متناسب با کار خود انتخاب نمایید.

مینی فرز آهنگری توسن مدل 3119A

سنگ رومیزی

سوالات متداول

کاربرد سنگ رومیزی چیست؟

سنگ رومیزی ابزاری کاربردی برای استفاده در صنعت‌های مختلف است. شایع‌ترین کاربرد سنگ رومیزی صاف کردن صطح سطوح اجسام مختلف است. سنگ‌زنی از کارهای مورد استفاده از زمان‌های قدیم است که در آن زمان برای ساخت اسلحه و ابزارهای ابتدایی تا امروز جهت انجام انواع کارهای ساده و یا پیچیده‌ی تولیدی مانند تیزکردن لبه‌ چاقو یا تولید پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌ها است.

مهمترین‌ کاربردهای سنگ رومیزی چیست؟

  • فرم‌دهی به هر قطعه‌ای
  • انجام فرایند سایش و پولیش
  • تمیزکاری
  • برداشتن براده‌های اضافی از سطح قطعه
  • تيز كردن انواع ابزار برش مثل چاقو، تبر، تيغ برش و …

عوامل تأثیرگذار در کیفیت سنگ رومیزی چیست؟

قطر سنگ

سرعت محیطی سنگ

دقت محورهاي دستگاه

سرعت دستگاه

کیفیت برند و اجزای دستگاه

قیمت سنگ رومیزی چقدر است؟

قیمت سنگ رومیزی با در نظرگرفتن کاربری، خصوصیات فنی، امکانات، کیفیت قطعات سازنده و البته برند سنگ رومیزی مشخص می‌شود. در اکثر اوقات هنگام انتخاب و خرید سنگ رومیزی، یک سری وسیله‌ی همراه، مثل مهره قفل و آچار مخصوص دیسک نیز ارائه می‌شود. برخی از سنگ‌های رومیزی نیز دارای چند نمونه مختلف دیسک جهت انجام کارهای مختلف مثل صیقل دادن، برش و پولیش است که همه این موارد در قیمت آخر آن موثرند

لیست محصولات منتخب
بررسی با کیفیت‌ترین سنگ رومیزی

سنگ رومیزی محک مدل GD-125-1

  • مناسب برای
    فلز , سنگ
  • ابعاد
    طول: 25 ، عرض: 14.5 ، ضخامت: 18 سانتی متر
  • وزن
    5.6 کیلوگرم
  • توان
    200 وات
  • سرعت گردش آزاد
    3000 دور در دقیقه
  • قابلیت کنترل سرعت
    ندارد
  • قابلیت برش با زاویه
    ندارد
  • حفاظ
    دارد
بررسی با کیفیت‌ترین سنگ رومیزی

مینی فرز گریتک مدل GTDD115

  • مناسب برای
    فلز , سنگ , چوب
  • ابعاد
    18x10x9 سانتی متر
  • وزن
    1.6 کیلوگرم
  • بازه سرعت
    5000-10000 دور در دقیقه
  • بازه توان
    500-1000 وات
  • توان
    900 وات
  • سرعت گردش آزاد
    12000 دور در دقیقه
  • قابلیت کنترل سرعت
    ندارد
  • قابلیت برش با زاویه
    دارد
  • حفاظ
    دارد
بررسی با کیفیت‌ترین سنگ رومیزی

مینی فرز رابین مدل R3016

  • مناسب برای
    فلز , سنگ
  • ابعاد
    12×17×30 سانتی متر
  • وزن
    1.7 کیلوگرم
  • توان
    850 وات
  • سرعت گردش آزاد
    11000 دور در دقیقه
  • حفاظ
    دارد
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

قیمت ابزار همه کاره باکیفیت و کاربردی برای مصارف خانگی

لیست قیمت ابزار همه کاره باکیفیت برای مصارف خانگی ابزار همه کاره که آن را با نام ابزار چند کاره […]

مقایسه ابزار همه کاره 3 برند ماکیتا، دیوالت و بوش

مقایسه ابزار همه کاره 3 برند دیوالت، ماکیتا و بوش ابزار همه کاره در صنایع مختلف و کارگاه‌های زیادی مورد […]

بررسی برخی از پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار

بررسی پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار ابزار همه کاره یکی از ابزار کاربردی در مشاغل فنی است که امکان […]

بررسی انواع ابزار همه کاره در بازار

بررسی انواع ابزار همه کاره داشتن ابزاری که بتواند کاربری‌های مختلفی داشته باشد یک مزیت محسوب می‌شود. کمبود فضا، افزایش […]

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره ابزار همه‌کاره از جمله ابزاری به شمار می‌آید که وجود آن در بسیاری از کارگاه‌ها ضروری […]

بررسی پرفروش‌ترین جعبه ابزار در بازار

جعبه ابزار یکی از لوازم ضروری در هر خانه است که وظیفه‌ی نگهداری از انواع ابزارآلات را بر عهده دارد. […]

مقایسه آچار ضربه ای سه برند رونیکس بوش و توسن

یکی از ابزارهای مهم وقابل استفاده درخانه و کارخانه آچار ضربه‌ای است. نوع آچاری که در این مکان‌ها استفاده می […]

لیست قیمت آچار ضربه ای باکیفیت برای مصارف خانگی

آچار ضربه‌ای باکیفیت برای مصارف خانگی آچار ضربه ای جزو ابزارهای ضروری در کسب و کار فنی به شمار می‌رود. […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای بررسی با کیفیت‌ترین سنگ رومیزی بسته هستند دیدگاه برای این نوشته

__(Comments are closed.,'kubrick')