راهنمای خرید آچار ضربه ای-سایت فروش ابزار صنعتی دهکده ابزار | دهکده ابزار

راهنمای خرید آچار ضربه ای

  • 26 آبان 1400
  • 0 نظر
  • mahsa daneshmandi

راهنمای خرید آچار ضربه‌ای

آچار ضربه‌ ای نوعی آچار است که برای چرخاندن اتصالات پیچ و مهره از آن استفاده می‌شود. شکل آچار ضربه‌ای یک دسته و تعدادی سری استوانه‌ای است
که در اندازه‌های مختلف وجود دارد. آچار ضربه‌ای جغجغه‌ای از پرکاربردترین نوع آچار ضربه‌ای است. شکل این آچار یک دسته آهنی و چرخ دنده‌ای در انتهای آن و سری‌هایی که به آن متصل می‌شوند. از هر سری برای چرخاندن نوع خاصی از مهره و پیچ استفاده می‌شود. روش کار این نوع آچار این است که چرخ دنده‌های ساختار جغجغه‌ای مهره و پیچ را با فشار دادن دسته به یک سمت باز و بسته می‌کنند. چرخ دنده‌ها سری را با چرخاندن دسته به سمت دیگر نمی‌چرخانند.
این عملکرد باعث تغییر مکان دسته برای انجام چرخش بعدی بدون اینکه سرآچار محکم به پیچ یا مهره متصل است می‌شود. با حرکت کوچک و بدون جدا شدن ابزار از پیچ و مهره بتوان آن را باز و بسته نمود. ضامن در بخش سرآچار باعث می‌شود کاربر برای باز یا بستن اتصال از هردو سمت عملکرد آچار جغجغه‌ای استفاده کند. علاوه بر فشار دست برای استفاده از آچار ضربه‌ای می‌توان نیروهای دیگری به کار برد. آچار‌های ضربه‌ای به شکل آچار بکس برقی، آچار بکس بادی، آچار بکس هیدرولیکی، آچار بکس شارژی، مبدل گشتاور و اهرم در بازار وجود دارند. در این مقاله در مورد انواع آچار ضربه‌ای و راهنمای خرید آن پرداخته شده است.

سری بکس ها در آچار ضربه ای

آچار ضربه ای

خرید از دیجی کالا

 

سری موجود در آچار ضربه‌ ای شش ضلعی می‌باشند و به وسیله رابط مربعی با اتصال نر و ماده به منبعی که نیرو را تولید می‌کند متصل می‌شوند. رابط مربعی درایو گفته می‌شود. اندازه استاندارد این رابط‌‌های مربعی یا همان درایو 1/4 ، 3/8 ، 1/2 ، 3/4 ، 1 ، 1 ½ ، 2 ½ ، 3 ½ اینچ است. این اندازه استاندارد برطبق استاندارد بین المللی است. اندازه های استاندارد درایو باعث تنوع و مناسب برای باز و بسته کردن هرنوع اندازه‌ای از پیچ و مهره‌ها است. در بعضی از آچار‌های ضربه‌ای قفلی با برای آزادسازی سریع سری ضربه‌ای کوچکتر وجود دارد. برای استفاده از آچارها در اعمال گشتاور بیشتر از 600 فوت-پوند از نیروی کمکی استفاده می‌شود. ابزارهای هیدرولیک برای تامین گشتاور در سری‌ها و درایو‌های بزرگ کاربرد دارد. یک سری بکس به شکل استوانه‌ای با دهانه مادگی در اندازه 6 یا 12 ضلعی در روی سری 6 گوش پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود. یک دهانه مادگی مربعی استاندارد در طرف دیگر سری بکس وجود دارد.
سری های قابل تعویض
یکی از مزایای سری‌های قابل تعویض در آچار ضربه‌ ای این است که به جای اینکه از آچار‌های مختلف برای پیچ و مهره‌های کوچک و بزرگ استفاده شود، با تعویض سری به راحتی می‌توان هر نوع پیچ و مهره با اندازه‌های مختلف را باز و بسته کرد. با توجه به کاربرد آچار ضربه‌ای برای انواع پیچ و مهره و در اندازه‌های مختلف سری‌های مخصوص ساخته شده است. سری‌ها در یک جعبه بکس به مشتری ارائه می‌شود. خرید آچار ضربه‌‌ای در جعبه بکس با سری‌های مختلف ارزان‌تر از خرید سری‌های تکی است. در صورتیکه از آچار ضربه‌ای به صورت حرفه‌ای و زیاد استفاده نمی‌شود، بهتر است سری‌های تکی خریداری شود. قیمت سری تکی ارزان تر از قیمت جعبه بکس سری‌ها است.در خرید جعبه بکس یا سری تکی هیچ گاه ارزان بودن ملاک برای خرید نباشد. زیرا بعدا باید برای خرید آچار برای تحمل نیروی بیشتر هزینه کنید. اندازه استاندارد سری‌ها شامل متریک، اینچی، کوتاه با عمق کم و بلند با عمق زیاد در بازار وجود دارد.

انواع آچارضربه‌ای

آچار ضربه ای

خرید از دیجی کالا

آچار ضربه ‌ای در نوع سری ثابت و سری قابل تعویض در بازار وجود دارند. هریک از این نوع آچار‌ها در شکل‌های مختلف ساخته شده اند.
انواع آچار ضربه‌ای با سری ثابت
آچار چرخ
آچار ضربه‌ ای محکم و با استحکام شامل آچار غیر جغجغه‌ای است. سری آین آچار‌ها به انتهای میله‌ای به شکل L ،X به صورت ثابت متصل است. از این نوع آچار‌ها در چرخ اتومبیل و کامیون‌ها برای باز و بسته کردن پیچ استفاده می‌شود.
پیچ گوشتی سر بکسی
این نوع پیچ گوشتی دارای دسته‌ای مانند پیچ گوشتی معمولی است که از دست برای چرخاندن پیچ استفاده می‌شود. در انتهای آن یک سر مادگی در اندازه‌های متریک یا اینچی متصل است و درای طول‌های مختلفی است.
• آچار بکس خم شو
این نوع آچار دارای سری تخت یا رینگی است که یک بکس خم‌شونده در سمت رینگی آن قرار دارد.
• آچار بکس T شکل
در این نوع از دسته‌ایT شکل به عنوان اهرم و در انتهای آن یک سری بکس متصل است. این سری بکس ثابت یا کشویی است.
• آچار کوک
این نوع آچار در ادوات موسیقی برای تنظیم و کوک کردن استفاده می‌شود.
• آچار شمع
شکل این آچار استوانه‌ای با مادگی 6 ضلعی در دوطرف آن است. میله کوتاه موجود در بدنه استوانه باعث چرخش آن می‌شود.

آچار ضربه‌ ای با سری قابل تعویض

آچار ضربه ای

خرید از دیجی کالا

• آچار بکس جغجغه ای
آچاربکس جغجغه‌ای نوع جدید ضربه‌ای است. یکی از مزایای این نوع آچار با حرکت رفت و برگشتی بدون جدا کردن اتصال بر روی اتصال قرار گرفته و اتصالات باز و بسته می‌شود. تغییر در باز و بسته کردن به وسیله اهرم کوچک روی قسمت سرآچار جغجغه‌ای انجام می‌شود. درایو آچار جغجغه‌ای دارای 4 نوع 1/4 اینچ، 3/8 اینچ، 1/2 اینچ و 3/4 اینچ است. همچنین سری‌ها در اندازه متریک 3/6 ، 5/9 ، 5/12 و ۱۹ میلی مترساخته می شود. از درایوهای بزرگ در اندازه یک اینچی و بیشتر در تجهیزات صنعتی مانند تریلی ها، هواپیماهای باری و مسافرتی و در کاربردهای دریایی استفاده می‌شود. سری‌ها دارای اندازه‌های اینچی و متریک در بازار وجود دارند. برای اندازه‌های غیرمتریک از SAE استفاده می‌شود. سرعت کار با این نوع آچار یکی از مزایای آن است. همچنین قیمت آن به صرفه است. وجود دنده‌های ریزتر در بعضی از این مدل آچار‌ها در فضا‌های تنگ‌تر کاربرد دارد.
• آچار ترکمتر تقه ای
این نوع مانند آچار جغجغه‌ای کارمی‌کند. زمانیکه به میزان نیروی گشتاوری برسد، صدای تقه به وجود می‌آید. در این نوع آچار‌ها از صفحه نمایش دیجیتال برای نشان دادن گشتاوراستفاده می‌شود. در بعضی از این نوع، میزان گشتاور تا اندازه‌ای است که بعد از آن میزان، شروع به لغزیدن می‌کند.
• آچار بکس با سر خم شو
در این نوع آچار بر روی لولایی که دربخش سر آچار قرارداد سری درایو وجود دارد که به عقب و جلو حرکت می‌کند.
• آچار ضربه‌ای همه کاره
با استفاده از آچار ضربه‌ ای همه کاره دیگر نیازی به جعبه ابزاری با سری‌های مختلف نیست. کاربرد آچار بکس با سری‌های مختلف سخت است. در این نوع جعبه بکس باید اندازه‌های مختلفی سری با خود حمل نمائید. در آچار ضربه‌ای همه کاره درون سری آن تعدادی پین قرار دارد که با ایجاد فشار سری اتصالات شکل آن را می‌گیرد. زمانیکه سری بکس در اتصال محکم شد، می‌توان از آچار ضربه‌ ای همه کاره مانند آچار بکس معمولی استفاده کنید.
• آچار با سر گردان
در این نوع آچار سر جغجغه‌ای دور نقطه اتصال با دسته چرخانده می‌شود.
• آچار گشتاور
این نوع آچار محکم و بلند است و به وسیله میله‌ای به سری استاندارد متصل است. سر آن لولایی است. از این نوع آچار در اتصالات محکم برای بازکردن استفاده می‌شود. طول بیشتر و قدرت زیاد باعث می‌شود گشتاوری تولید شده بیشتر از گشتاور آچار بکس استاندارد باشد. این نوع از آسیب زدن به چرخ دنده‌های آچار جغجغه‌ای جلوگیری می‌کند. اتصالاتی که با این نوع آچار باز می‌شود، می‌توان با دست باز کرد.
• ترکمتر شاهینی
این نوع غیرجغجغه‌ای هستند. کاربرد این نوع برای اتصال به سری‌های استاندارد است. گشتاور اعمالی به وسیله درجه انحراف شاهین مشخص می‌شود.
• آچار دسته هندلی
این نوع دارای دسته‌ای به شکل هندل است که با استفاده از سری مناسب، اتصالات باز و بسته می‌شود.
• پیچ گوشتی بکس گیر
در این نوع پیچ گوشتی سر آن دارای قسمتی به شکل درایو نری برای اتصال سری‌ها است.
• انواع سری بکس
سری بکس‌ها در دو نوع معمولی و فشار قوی وجود دارد. نامگذاری سری‌ بکس براساس مشخص نمودن تعداد نقطه‌های تماس بین سری و مهره‌ها است. سری بکس‌ها در شکل‌های مختلفی طراحی شده اند. برای مهره‌های 6 گوش از سری نوع شش گوش یا شش ضلعی یا دوازده گوش یا 12 ضلعی استفاده می‌شود. بعضی از سری‌ها دارای طول بلند و استاندارد هستند.

سری های بکس با طول استاندارد و طول بلند

خرید از دیجی کالا

در سری بکس‌ها اندازه طول و عمق متفاوت است. انتخاب نوع طول استاندارد و طول بلند بستگی به استاندارد DIN یا ANSI و تعیین تلورانس برای هر طول سری است. در بعضی موارد مشاهده می‌شود که دو کارخانه سری بکس بلند با اندازه یکسان اما با عمق‌های متفاوت تولید می‌کنند، اما هر دو استاندارد‌های یکسانی را رعایت کردند. سری با طول ساتاندارد دارای سری بکس کوتاه برای کاربرد‌های خاصی تولید می‌شود. از این نوع سری در فضا‌های تنگ‌تر استفاده می‌شود. مثال استفاده از این نوع سری‌ها در بیرون آوردن فیلتر روغن موتور استفاده می‌شود.
سری بکس فشار قوی
تولید سری‌ بکس‌های فشارقوی برای استفاده در آچار ضربه‌ ای مانند نوع بادی، هیدرولیکی و برقی طراحی شده اند. استفاده از آچار ضربه‌ای و سری بکس فشارقوی گشتاور بیشتری نسبت به آچار دستی تولید می‌کند. این نوع سری بکس‌ها برای تحمل لرزش به دلیل ضربات وارده به وسیله آچار ضربه‌ای و گشتاور بیشتر طراحی شده اند. در صورتیکه ازسری بکس معمولی و آچار ضربه‌ای استفاده شود، سری خرد می‌شود. سری بکس فشار قوی از اکسید سیاه رنگی پوشانده شده است تا در برابر خوردگی محافظت شود. رنگ این نوع سری با سری‌های دیگر متفاوت و به راحتی قابل تشخیص است. از سری‌های فشار قوی با آچار‌های دیگر می‌توان همزمان استفاده نمود. اندازه سری و درایو در این نوع سری‌ها با سری‌های دیگر شبیه است. قیمت این نوع سری فشار قوی بیشتر از سری‌های معمولی است.
قطعات جانبی آچار ضربه‌ای
در جعبه‌های بکس ملحقات مورد استفاده دیگری نیز قرار دارد که شامل موارد ذیل است:
تبدیل بکس
تبدیل بکس برای اتصال به یک طرف سری بکس و طرف دیگر آچار جغجغه‌ای کاربرد دارد. طول سری بکس به وسیله تبدیل بکس افزایش می‌یابد و دسترسی به پیچ و مهره‌ها در فضا‌های تنگ و سخت را آسان می‌کند. طول تبدیل بکس معمولاً بین 1/2 اینچ تا 20 اینچ با افزایش طول ا تا 3 اینچ است. همچنین برای افزایش طول می‌توان تبدیل‌ها را به هم متصل نمود. برای استفاده راحت از این تبدیل‌ها به شکل کنگره‎‌دار تولید می‌شوند.
تبدیل سر کونیک
انتهای این نوع سری‌ها در اتصال تا 15 درجه خم می‌شوند. با قابلیت خم شدن این نوع سری‌ها می‌توان از آنها در فضا‌های تنگ‌تر استفاده نمود. در صورتیکه تبدیل سر کونیک با طول یک تا یک و ½ اینچ را به هنر تبدیل وصل کنیم، سر کونیک بلندتر ایجاد می‌شود.
گیرۀ گلویی تبدیل بکس
از این نوع گیره کنگره‌دار در اتصال انتهای تبدیل‌ها می‌توان استفاده نمود و از جدا شدن به راحتی جلوگیری می‌کند. همچنین کاربر می‌تواند تبدیل را در دست نگه دارد و با چرخش تبدیل پیچ و مهره‌ها را باز و بسته کند.
اسپینر
اسپینر تبدیل کوتاهی است که با داشتن قسمت کنگره‌دار می‌توان به راحتی بدون استفاده از آچار اتصالات را باز یا بسته نمود.
تبدیل سایز
با استفاده از تبدیل سایز می‌توان از درایو‌های دیگر در آچاره‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت استفاده نمود. این نوع تبدیل‌ها دارای درایو نر با یه اندازه و درایو مادگی با اندازه دیگر است. اندازه این مبدل‌ها یک اینچ است. مثال به وسیله تبدیل 1/4 اینچ به 3/8 اینچ می‌توان اتصال مادگی سری 1/4 اینچی به یک آچار با درایو 3/8 اینچ را ایجاد کرد..
سری لقلقه ای یا لولایی
دراین نوع سری دارای دو سری به شکل لولایی با زاویه خاص که به یکدیگر متصل هستند. به وسیله این نوع سری می‌توان چرخش محوری درسری بکس را تغییر داد. از این سری‌ها برای چرخش پیچ و مهره‌هایی که دسترسی به آن دشوار است، کاربرد دارند.
تبدیل پنجه کلاغی

آچار ضربه ای

خرید از دیجی کالا

این نوع تبدیل دارای سرباز به شکل سر آچار معمولی و سر مادگی چهارگوش برای اتصال در آچار جغجغه‌ای و اهرم است. از این نوع تبدیل‌ها برای دسترسی به اتصالات سخت استفاده می‌شود.

راهنمای خرید آچار ضربه‌ای

• وزن
در صورتیکه از آچار ضربه‌ای برای انجام فعالیت‌های کوچک و برای مدت کوتاه استفاده می‌کنید، وزن آن موثر نیست. اما در انجام کارهای بزرگ و طولانی مدت باید به وزن آچار ضربه‌ای توجه شود. استفاده از این نوع آچار‌های سنگین در پروژه‌های بزرگ باعث خستگی در انجام کار می‌شود.
• اندازه
استفاده از آچارضربه‌ای کوچک‌تر در انجام کار‌ها مناسب‌تر است. اما نیروی گشتاورارتباط مستقیم با اندازه آچار دارد. یعنی هرچه نیاز به نیروی گشتاور بیشتر باشد، باید از اندازه بزرگتر استفاده شود.
• گشتاور
نیرویی که باعث باز و بسته شدن پیچ و مهره می‌شود، نیروی گشتاور است. در نتیجه برای انجام کارها با نیروی گشتاور متفاوت از انواع مختلف این نوع آچار‌ها باید استفاده شود. بهترین پیشنهاد استفاده از آچار ضربه‌ای با نیروی گشتاور 1500in-lbs است.
• سرعت بستن پیچ
سرعت بستن پیچ و مهره ، تعداد پیچ‌هایی است که آچار ضربه‌ای در هر دقیقه می‌بندد. هر چه سرعت بیشتر باشد، تعداد پیچ بیشتری در هر دقیقه به وسیله آچار بسته می‌شود.
• اندازه درایو
اندازه استاندارد آچار ضربه‌ای 1/2 و 3/8 تعیین شده است. اندازه این درایو نیروی گشتاور بیشتری نسبت به 3/8 دارد.
• طراحی
زمانی که از این نوع آچار در پروژه‌های بزرگ و طولانی استفاده می‌شود، اهمیت طراحی آن مشخص می‌شود. طراحی آن باید به شکلی باشد که کاربر در زمان طولانی بدون احساس خستگی از آن استفاده کند.
نتیجه
عامل اصلی و مهم نشان‌دهنده استحکام آچار ضربه‌ ای، جنس مواد سازنده و رعایت استاندارد‌های بین المللی است. زمانیکه می‌خواهید آچار بکس یا ضربه‌ای بخرید حتما به این نکته توجه نمائید. پایین بودن قیمت آچار ضربه‌ای نباید باعث تصمیم‌گیری نادرست در انتخاب شما شود. برخی از فروشندگان با متقاعد کردن مشتری در مورد صرفه جویی در هزینه‌ها سعی در فروش آچار ضربه‌ای ارزان هستند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

مقایسه آچار ضربه ای سه برند رونیکس بوش و توسن

یکی از ابزارهای مهم وقابل استفاده درخانه و کارخانه آچار ضربه‌ای است. نوع آچاری که در این مکان‌ها استفاده می […]

لیست قیمت آچار ضربه ای باکیفیت برای مصارف خانگی

آچار ضربه‌ای باکیفیت برای مصارف خانگی آچار ضربه ای جزو ابزارهای ضروری در کسب و کار فنی به شمار می‌رود. […]

بررسی پرفروش‌ترین آچار ضربه‌ای در بازار

آچار ضربه‌ای نوعی ابزار پرکاربرد است که سری‌های مختلفی دارد و برای باز و بسته کردن اتصالاتی مانند پیچ و […]

بررسی انواع آچار ضربه‌ای، کدام نوع مناسب ما است؟

این روزها همه چیز تحت تاثیر تکنولوژی است و ابزار‌آلات نیز تا حدی به‌روز شده‌اند. یکی از ابزارهای به‌روز شده […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه