راهنمای خرید اره پروفیل بر و انتخاب بهترین آن - دهکده ابزار | دهکده ابزار

راهنمای خرید اره پروفیل بر

  • 5 مرداد 1400
  • 0 نظر
  • مژده ندمایی

راهنمای خرید اره پروفیل بر

برای خرید  اره پروفیل بر که ابزاری پرکاربردی است که در صنایع مختلف برای برش پروفیل‌ها به کار می‌رود. افرادی که با جوشکاری سروکار دارند بیشتر از این وسیله استفاده می‌کنند. برش توسط این دستگاه بسیار راحت است و در کمترین زمان قطعات پروفیل را به راحتی برش می‌دهد. البته ابزار دیگری مانند سنگ فرز نیز وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان برش فلزات را انجام داد اما کار با آن خطرناک است و علاوه بر مصرف برق بیشتر به زمان بیشتری هم نیاز دارد. از این رو توصیه می‌شود برای برش ورقه‌های پروفیل از دستگاه مخصوص پروفیل بر استفاده کنید. چون هم از دقت بالایی برخوردار است و هم امکان برش پروفیل با زاویه‌ی دلخواه را برای کاربر فراهم می‌کند. این وسیله ویژگی‌های بسیاری دارد که کار با آن را راحت‌تر می‌کند. چنانچه قصد خرید این وسیله را دارید باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید. به همین منظور در ادامه شما را با انواع این دستگاه آشنا کرده و نکات مهمی که هنگام خرید باید مدنظر داشته باشید را توضیح می‌دهیم. اما قبل از توضیح این دستگاه باید بدانیم پروفیل چیست و در کجا از آن استفاده می‌شود.

پروفیل چیست؟

پروفیل‌ها مقاطع فولادی توپر و توخالی هستند که مقطعی ثابت و طول زیادی دارند. این مقاطع به طور کلی در دو نوع ساختمانی و صنعتی دسته بندی می‌شوند. رایج‌ترین پروفیل‌ها از نظر شکل سطح مقطع انواع U ، I ، L و Z هستند. انواع ساختمانی بیشتر در ساخت در و پنجره، نرده، حصار و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل‌های مربع – مستطیلی از رایج‌ترین مقاطع هستند که در ساخت راه پله، نرده و در و پنجره به کار می‌روند. ضخامت این مقاطع معمولا 2 تا 4 میلی‌متر است. انواع صنعتی معمولا در ساخت سازه‌های فلزی سنگین و بزرگ مثل پل‌ها، قطعات خودرو و تولید باسکول به کار برده می‌شوند. این مقاطع خواص مکانیکی بالاتری نسبت به انواع ساختمانی دارند و ضخامت آن‌ها معمولا 5 تا 8 میلی‌متر است. تمام پروفیل‌ها به سه روش نورد گرم، نورد سرد و مرکب تولید می‌شوند و هر کدام در موارد خاصی به کار می‌روند.

اره پروفیل بر

اره‌ پروفیل بر چیست؟

نوعی از ابزارآلات برقی است که در زیرمجموعه‌ی انواع اره‌ها قرار می‌گیرد و با استفاده از آن می‌توان ورقه های پروفیل را برش داد. دارای یک صفحه‌ برش است که به وسیله‌ی آن عملیات برش را انجام می‌دهد. روی این دیسک یک محافظ قرار دارد که از پرتاب شدن قطعات به هنگام شکستگی جلوگیری می‌کند. این وسیله قدرت و استحکام زیادی دارد و در صنایع بسیاری که با پروفیل‌ها و فلزات سروکار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه انواع مختلفی دارد و ویژگی‌ها و مزایای آن باعث شده نسبت به انواع فرزها محبوبیت بیشتری در بین کاربران داشته باشد. ازجمله کاربردهای آن می‌توان به صنایع خودرو سازی، حمل و نقل، هوا و فضا و ساخت و ساز اشاره کرد. فلزات را با دقت بالا و به صورت حرفه‌ای برش می‌دهد. بدون وجود این وسیله برش فلزات کاری سخت و زمان‌بر است. فولاد جنس سخت و محکمی دارد و برش آن بدون داشتن ابزار مناسب کار ساده‌ای نیست. اره‌ی پروفیل بر به جای تیغه‌ی دندانه دار دارای دیسک برش و ساینده است و با دقت و ظرافت بیشتری کار برش را انجام می‌دهد.

قطعات تشکیل دهنده‌ی اره‌ پروفیل بر

ساختار این دستگاه در ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما ساخت و تولید آن به دقت بالایی نیاز دارد. چون این دستگاه برای برش دقیق فلزات به کار می‌رود و کوچک‌ترین خطا باعث خراب شدن کل کار می‌شود. مهم‌ترین قطعات تشکیل دهنده‌ی اره‌ی پروفیل بر عبارتند از :

موتور: مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعه‌ی این ابزار موتور آن است. این دستگاه برقی با استفاده از قدرت موتور کار می‌کند. عملکرد موتورها نسبت به توان آن‌ها متفاوت است.

صفحه ساب: این صفحه از دانه‌های ریز سایشی ساخته شده و هنگام برخورد با سطوح آهنی دچار اصطکاک می‌شود و به مرور زمان از بین می‌رود. این قطعه قابل تعویض است و هنگامی که عملکرد سایشی آن از بین برود باید با صفحه‌ی جدید جایگزین شود. صفحه ساب در سایش و شکل دهی به فلزات به کار می‌رود. این صفحه معمولا از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود و امکان کار با انواع فلزات را فراهم می‌کند.

دیسک برش: این قسمت وظیفه‌ی برش پروفیل‌ها را بر عهده دارد و برشکاری بدون وجود تیغه برش غیرممکن است. دیسک‌های برش در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام بسته به نوع برش روی دستگاه خاصی نصب می‌شوند. ضخامت این تیغه‌ها بین 2/8 تا 410 میلی‌متر متغیر است. معمولا بیشتر تیغه‌هایی که روی پروفیل بر نصب می‌شوند 300 میلی‌متر ضخامت دارند.

گیره‌ی نگهدارنده : قطعاتی که قرار است برش داده شوند توسط این گیره روی میز کار محکم می‌شوند. گیره‌ی نگهدارنده قطعات مورد نظر را در جای خود ثابت نگهداشته و از حرکت آن‌ها جلوگیری می‌کند.

بازوی متحرک : بازو قسمتی است که اجزای دیگر مثل موتور و دیسک برش روی آن نصب می‌شوند. در صورتی که این بازو متحرک باشد امکان برش فلزات در جهت‌های مختلف را به کاربر می‌دهد.

اره پروفیل بر

انواع اره‌ پروفیل بر

این وسیله‌ی پرکاربرد در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که هرکدام برای برش نوعی از پروفیل‌ها به کار می‌روند. اما به طور کلی می‌توان آن را در دو دسته‌ی صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم بندی کرد که در ادامه ویژگی‌های هریک را توضیح خواهیم داد.

صنعتی : این نوع از قدرت بیشتری برخوردار است و موتور آن با توان بالاتری کار می‌کند. در نتیجه توانایی برش پروفیل‌های سنگین‌تر را دارد و به مدت طولانی می‌توان از آن استفاده کرد. دیسک برش این مدل‌ها با سرعت بیشتری می‌چرخد و تعداد بیشتری پروفیل را در زمان کمی برش می‌دهد. انواع صنعتی به دلیل داشتن قدرت بالا در صنایع بزرگ استفاده می‌شوند.

ساختمانی ( نیمه صنعتی ) : این مدل از پروفیل برها نسبت به انواع صنعتی قدرت کمتری دارند و در کارهای ساخت و ساز مثل برش پروفیل‌های در و پنجره، نرده و … به کار می‌روند. سرعت دور موتور این مدل‌ها متوسط است و تیغه‌ی آن‌ها نسبت به انواع صنعتی ضخامت کمتری دارد. البته مدل‌های ساختمانی نیز تنوع بسیاری دارند و توان موتور آن‌ها متغیر است.

مکانیزم عملکرد اره پروفیل بر

موتور این دستگاه با استفاده از نیروی برق شروع به کار کرده و باعث به حرکت درآمدن دیسک برش می‌شود. بعد از چند دقیقه سرعت دیسک به میزان حداکثری خود رسیده و آماده‌ی برش می‌شود. برخی از این دستگاه‌ها یک پایه‌ی درجه بندی شده دارند که در صورت برش زاویه دار به کاربر کمک می‌کند. بعد از قرار دادن پروفیل در محل برش و تنظیم کردن دستگاه با پایین آوردن بازوی آن صفحه‌ی برش شروع به بریدن پروفیل‌ها می‌کند. در بعضی از مدل‌ها بازو متحرک است و امکان برش با زاویه‌ی دلخواه را به کاربر می‌دهد.

نکات مهم هنگام خرید اره‌ پروفیل بر

نوع دستگاه

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در خرید این وسیله باید به آن توجه داشته باشید متناسب بودن نوع دستگاه با نوع کار است. شما قبل از هر چیز باید مشخص کنید که این وسیله را برای چه کاری لازم دارید و قرار است با آن چه چیزی را برش بزنید. همان طور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم این دستگاه در دو نوع صنعتی و ساختمانی وجود دارد که نوع صنعتی در کارهای سنگین‌تر و نوع ساختمانی در کارهای نسبتا سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعتا انواع صنعتی قدرت خیلی زیادی دارند و اگر می‌خواهید برای کارهای سبک از این وسیله استفاده کنید باید انواع ساختمانی را خریداری نمایید. در صورتی که دستگاه انتخابی شما متناسب با نوع کارتان باشد هنگام برش هیچ مشکلی نخواهید داشت.

اره پروفیل بر

اندازه و وزن

مورد بعدی مشخصات فیزیکی دستگاه مثل اندازه و وزن آن است. هنگام خرید باید قدرت بدنی خود را در نظر گرفته و متناسب با آن دستگاه مناسب را خریداری کنید. مدل‌هایی که ابعاد بزرگی دارند و سنگین هستند را نمی‌توان به راحتی جابه‌جا کرد. همچنین اگر بخواهید برای مدت زمان بیشتری با این وسیله کار کنید انواع سبک‌تر برای شما مناسب خواهند بود. علاوه بر آن ابزار سبک به راحتی قابل حمل هستند و حتی می‌توانید آن‌ها را با خود حمل کرده و در مکان‌های دیگری استفاده کنید.

طراحی و جنس دسته

از آن‌جایی که خم کردن بازوی این دستگاه توسط دست انجام می‌شود باید دسته‌ی آن به صورت ارگونومیک طراحی شود تا هنگام کار کردن راحتی کاربر را فراهم کند. کار با ابزاری که خوش دست باشد باعث خستگی نمی‌شود و برای مدت بیشتری می‌توان با آن کار کرد. جنس دسته نیز باید از متریالی باشد که در اثر کوچک‌ترین ضربه نشکند و در مقابل کارهای طولانی مدت مقاومت کافی داشته باشد. همچنین نباید باعث تعریق دست شود. چون درغیر این صورت از دست کاربر سر خورده و عواقب جدی در پی خواهد داشت.

قدرت موتور

پروفیل بر یک دستگاه برقی است و با موتور الکتریکی کار می‌کند. عملکرد این ابزار کاملا به قدرت موتور آن وابسته است. هرچقدر توان موتور بیشتر باشد دستگاه قادر است با قدرت بیشتری عملیات برش را انجام دهد. این مقدار برحسب وات سنجیده شده و با حرف W روی دستگاه‌های برقی درج می‌شود که با مشاهده‌ی آن متوجه می‌شوید دستگاه مورد نظر شما از چه میزان قدرتی برخوردار است. البته در انواع صنعتی این مقدار خیلی زیاد است چون باید توانایی برش قطعات صنعتی را داشته باشد. در انواع ساختمانی نیز می‌توانید نسبت به نوع کارتان دستگاهی با قدرت مناسب انتخاب کنید.

سرعت دور موتور

این مورد مربوط به سرعت چرخش موتور است که برحسب دور در دقیقه اندازه‌گیری می‌شود. هر چقدر موتور سرعت چرخش بیشتری داشته باشد دستگاه سریع‌تر کار می‌کند و دیسک برش نیز با سرعت بیشتری می‌چرخد. در صورتی که قصد دارید تعداد پروفیل‌های زیادی را در مدت زمان کمی برش دهید باید دستگاهی با دور موتور بالا انتخاب کنید.

سایز تیغه

تیغه‌ی برش این دستگاه در اندازه‌های مختلفی وجود دارد و شما باید سایز متناسب با نوع کار خود را انتخاب کنید. اگر صرفا برای برش پروفیل‌های کوچک از آن استفاده می‌کنید تیغه‌ی کوچک کار شما را انجام خواهد داد اما اگر بخواهید قطعات بزرگ را نیز با آن برش بزنید به دستگاهی نیاز دارید که از قابلیت پشتیبانی صفحات بزرگ نیز برخوردار باشد. در واقع نوع کار شما مشخص می‌کند که به چه سایزی از تیغه نیاز دارید. همچنین باد به ضخامت تیغه‌ی برش نیز توجه کنید. هر چقدر ضخامت آن بیشتر باشد برش اجسام سخت را بهتر انجام می‌دهد.

اره پروفیل بر

قابلیت برش با زاویه

این ویژگی زمانی اهمیت دارد که بخواهید پروفیل را در زوایای مختلف برش بزنید. برخی از اره‌های پروفیل بر از این قابلیت برخوردار هستند اما بسیاری از آن‌ها نیز این ویژگی را ندارند. برش زاویه دار با استفاده از گونیای درجه بندی شده که روی پایه قرار دارد انجام می‌شود. در این حالت می‌توانید بدون حرکت دادن پروفیل، آن را در زاویه‌ی دلخواه و با دقت بالا برش بزنید. زاویه‌ها روی گونیا قابل تنظیم هستند و درجه بندی را روی هر زاویه‌ای که قرار بدهید دستگاه با همان زاویه کار برش را انجام می‌دهد.

طول سیم

این دستگاه برای کار کردن به جریان برق نیاز دارد و باید با سیم برق به پریز متصل شود. طول سیم این دستگاه از اهمیت بالابی برخوردار است. ممکن است بخواهید در مکان‌های مختلفی از این دستگاه استفاده کنید و یا محل کار شما با پریز برق فاصله‌ی زیادی داشته باشد. در این صورت باید دستگاهی با سیم برق طولانی‌تر انتخاب کنید تا حین کار سیم کشیده نشده و دچار مشکل نشوید. همچنین اگر میز کارتان در نزدیکی پریز برق قرار دارد و از دستگاه صرفا در همان جا استفاده می‌کنید نیاز نیست طول سیم دستگاه زیاد باشد.

گیره‌ی نگهدارنده

بعضی از مدل‌ها مجهز به گیره‌ی نگهدارنده هستند. این گیره پروفیل را روی میز کار ثابت نگهداشته و باعث می‌شود برش با دقت بیشتری انجام شود. محکم شدن پروفیل و ثابت ماندن آن تاثیر زیادی در نتیجه‌ی کار دارد. زیرا اگر پروفیل تنها چند میلی‌متر جابه‌جا شود با زاویه‌ی اشتباهی برش خورده و مجبور می‌شوید پروفیل دیگری را برش بزنید. برای جلوگیری از این خطاها بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که دارای گیره‌ی نگهدارنده باشد.

اره پروفیل بر

قیمت

برای خرید اره پروفیل بر که انواع مختلفی دارند و با قیمت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم تاثیر زیادی در تعیین قیمت این وسیله دارند. برای مثال دستگاهی که قدرت موتور بالایی داشته باشد نسبت به انواع معمولی قیمت بیشتری خواهد داشت. یا دستگاهی که از قابلیت برش با زاویه برخوردار است قیمت بیشتری دارد. شما باید مشخص کنید دستگاه انتخابی‌تان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و با توجه به بودجه‌ای که دارید بهترین نوع آن را خریداری کنید. فقط توجه داشته باشید صرفا بالا بودن قیمت نشانگر کیفیت بالا نیست و باید پارامترهای دیگری را نیز مورد بررسی قرار بدهید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

قیمت ابزار همه کاره باکیفیت و کاربردی برای مصارف خانگی

لیست قیمت ابزار همه کاره باکیفیت برای مصارف خانگی ابزار همه کاره که آن را با نام ابزار چند کاره […]

مقایسه ابزار همه کاره 3 برند ماکیتا، دیوالت و بوش

مقایسه ابزار همه کاره 3 برند دیوالت، ماکیتا و بوش ابزار همه کاره در صنایع مختلف و کارگاه‌های زیادی مورد […]

بررسی برخی از پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار

بررسی پرفروش‌ترین ابزار همه کاره در بازار ابزار همه کاره یکی از ابزار کاربردی در مشاغل فنی است که امکان […]

بررسی انواع ابزار همه کاره در بازار

بررسی انواع ابزار همه کاره داشتن ابزاری که بتواند کاربری‌های مختلفی داشته باشد یک مزیت محسوب می‌شود. کمبود فضا، افزایش […]

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره

راهنمای خرید ابزار همه‌کاره ابزار همه‌کاره از جمله ابزاری به شمار می‌آید که وجود آن در بسیاری از کارگاه‌ها ضروری […]

بررسی پرفروش‌ترین جعبه ابزار در بازار

جعبه ابزار یکی از لوازم ضروری در هر خانه است که وظیفه‌ی نگهداری از انواع ابزارآلات را بر عهده دارد. […]

مقایسه آچار ضربه ای سه برند رونیکس بوش و توسن

یکی از ابزارهای مهم وقابل استفاده درخانه و کارخانه آچار ضربه‌ای است. نوع آچاری که در این مکان‌ها استفاده می […]

لیست قیمت آچار ضربه ای باکیفیت برای مصارف خانگی

آچار ضربه‌ای باکیفیت برای مصارف خانگی آچار ضربه ای جزو ابزارهای ضروری در کسب و کار فنی به شمار می‌رود. […]

جدیدترین کالاها
دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه